Rijden met Volvo's alternatieve aandrijvingen
| 11:29 | Truckstar Redactie

Samenwerking Volvo en Shell voor LNG

Anders dan bijvoorbeeld DAF ziet Volvo toekomst in LNG als brandstof. Volvo en Shell gaan daarom wereldwijd samenwerken.

Aardgas wordt al een tijd in een gecomprimeerde vorm (CNG) als brandstof gebruikt voor bijvoorbeeld stadsbussen en distributietrucks. Voor transport over langere afstanden moet de truck grotere tankinhoud hebben. In de praktijk kom je dan uit op LNG, omdat sterk gekoeld vloeibaar gas een kleiner volume heeft dan gecomprimeerd gas. 

Volvo ontwikkelde daarom een bougie-loze Methaan-Diesel-truck, waar wij in 2011 in Zweden voor het eerst kennis mee maakten. Inmiddels rijden verschillende Nederlandse transportbedrijven met deze FM 460 MethaanDiesel, maar om het concept op grote schaal te kunnen uitrollen is samenwerking met de oliemaatschappijen nodig. LNG moet wel op veel plaatsen beschikbaar zijn om er een succes van te maken en Shell gaat daar aan meewerken.

“Shell is één van de belangrijkste spelers in de markt voor LNG”, zegt Lennart Pilskog van Volvo Trucks.

“We zijn ervan overtuigd dat wij samen de introductie van het gebruik van LNG als brandstof in de transportsector kunnen verbeteren en versnellen. Zowel door middel van eigen activiteiten, als wel door het inspireren van anderen”, aldus Pilskog.  

Meer landen
De FM MethaanDiesel wordt al een tijdje verkocht in Zweden, Nederland en Groot-Brittannië. De truck wordt nu ook geïntroduceerd in Spanje, Italië, Duitsland, België en Frankrijk.

Overigens kan sinds kort ook LNG getankt worden op het veilingterrein van FloraHolland in Naaldwijk. Transportbedrijven Wematrans, De Winter Logistics en Nover Logistics maken inmiddels gebruik van deze LNG-pomp.

Schone verbranding en grote reserves
Zowel aardgas als biogas bestaan in hoofdzaak uit methaan. Wanneer dit wordt verbrandt, komt er minder CO2 vrij dan bij diesel. Er komt bovendien geen zwavel of as in de atmosfeer, noch zware metalen. Een ander voordeel is dat de aardgasreserves groter zijn dan de reserves ruwe olie. Biogas is klimaat-neutraal en kan gewonnen worden uit afval en andere organische bronnen.

Volvo’s FM MethaanDiesel rijdt op een mix van diesel en gas. De truck gebruikt tijdens het rijden tussen de 25 en 75 procent LNG en kan daarmee zo’n 1.000 kilometer afleggen. Is de LNG op, dan rijdt de truck probleemloos verder op alleen diesel. De truck heeft 460 pk en een koppel van 2300Nm.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie