herbert sas
| 07:15 | Arjan Olsthoorn

S-Way op LNG voor Herbert Sas Transport & Fruit

Herbert Sas Transport & Fruit kiest voor de aanschaf van een Iveco S-Way NP 460. Hiermee is het bedrijf optimaal voorbereid op een toekomst met emissiezones én de stap naar Bio-LNG. Het is een win-win situatie voor Herbert Sas. Met hun nieuwe S-Way weten ze een CO²-reductie te realiseren en tegelijkertijd voordelige kilometers af te leggen.

Zoals de naam doet vermoeden is Herbert Sas Transport & Fruit gespecialiseerd in het transport van AGF en levensmiddelen. Dit doen zij zowel nationaal als internationaal. De Iveco op LNG wordt ingezet voor het bevoorraden van diverse Albert Heijn en Lidl supermarkten in de binnensteden. De nieuwste aanwinst van Herbert Sas is Piek-gecertificeerd is, waardoor zij hiermee ook in de toekomst op iedere gewenste locatie kunnen laden en lossen. De LNG S-Way kent namelijk een maximale geluidsemissie van nog geen 71 dB in de Silent-modus.

De businesscase van Herbert Sas is gebouwd op een kilometrage van 150.000 tot 180.000 kilometer op jaarbasis. Voor 70% komen de kilometers uit het buitenland en 30% is afkomstig uit Nederland. Mede door de vele Duitse kilometers profiteert het transportbedrijf uit Dreumel optimaal van het MAUT-voordeel. Bovendien heeft Herbert Sas Transport & Fruit een winstgevende businesscase te pakken. Dit doordat zij kunnen terugvallen op de Nederlandse subsidieregeling voor LNG-trucks, een milieu-investeringsaftrek (MIA) tot wel 13,5% en de combinatie van binnen- en buitenlandse ritten.

CO²-reductie

Door de komst van de Iveco S-Way NP bestaat het wagenpark van Herbert Sas Transport & Fruit vanaf heden voor 20% uit LNG-trekkers. “Wij willen ons voorbereiden op 2025, het jaar waarin emissiezones worden ingevoerd in diverse steden. Bovendien is onze Iveco NP door de 100% mono-fuel techniek geschikt voor de stap naar Bio-LNG. Ook die businesscase bekijken we nu al, zodat we over vier jaar kunnen doorschakelen naar deze alternatieve aandrijftechniek,” licht Herbert Sas toe als directeur. Het bedrijf stoot met haar nieuwe Iveco momenteel al 10% minder CO² uit in vergelijking met een diesel aangedreven Iveco-truck met een Euro VI Step D motor. Dit percentage kunnen zij op termijn verder opvoeren, zodra zij kilometers gaan maken op Bio-LNG.

Lange onderhoudsinterval

De S-Way NP kent volgens Iveco een aantrekkelijke kilometerkostprijs en de laagste totale voertuigkosten in de markt. Waardoor de keuze voor een tweede Iveco LNG-trekker voor Herbert Sas eenvoudig was. Hij vertelt hierover: “De hoogst haalbare actieradius met 1.600 kilometer en de lange onderhoudsinterval van 90.000 kilometer, waren voor ons belangrijke argumenten om voor een nieuwe S-Way te kiezen. Bovendien zijn we zeer te spreken over de 24/7 service die Iveco-dealer Schouten levert. Daardoor kennen onze LNG-trucks een minimale stilstand.” De truck is met open armen ontvangen door de chauffeurs van Herbert Sas Transport & Fruit. “Onze nieuwe LNG-trekker is een prachtig visitekaartje voor ons bedrijf! Deze is bovendien voortreffelijk gespoten door Cranen uit Heeswijk-Dinther. Mede daardoor hebben we veel leuke reacties mogen ontvangen van collega transporteurs”, aldus een enthousiaste Sas.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie