Russisch-Nederlandse strijd in Dakar
| 13:42 | Korneel Luth

Russisch-Nederlandse strijd in Dakar

De Dakar Rally ontpopt zich als een Russisch-Nederlandse strijd bij de trucks.

Sinds de vijfde etappe is het stuivertje wisselen tussen de Russen en de Nederlanders wat betreft de etappe-overwinningen. De Russen begonnen behoudend maar lijken nu wakker geschud. Ze zijn ineens levensgevaarlijk. 

Werd de vijfde etappe nog gewonnen door de Rus Eduard Nikolaev; de zesde etappe was voor Hans Stacey, maar de zevende was opnieuw voor Nikolaev. Kamaz-teamgenoot Airat Mardeev werd tweede in deze etappe en Peter Versluis derde, gevolgd door Gerard de Rooy op de vierde plaats. Andrey Karginov werd vijfde met zijn Kamaz.

Peter Versluis leidt truck-klassement

Russisch-Nederlandse strijd in Dakar
Peter Versluis spoedt zich door het losse zand. Team Euro Veka MAN doet het zeer goed in de Dakar 2016. 

Met de aankomst in het bivak van Salsa, Argentinië, na de zevende etappe, brak een korte rustperiode aan. Het truck-klassement werd toen geleid door MAN-rijder Peter Versluis, die verrast was door zijn eigen prestatie. Versluis was er immers een jaar tussenuit gewees, wegens zakelijke verplichtingen aan zijn bedrijf Veka.

“We hebben getest in Marokko en dat ging fijn, maar testen is heel anders dan de Dakar. Het rijden verleer je echter niet en nu blijkt ook dat als je gewoon je gezonde verstand gebruikt en rustig blijft, je een heel eind komt”, aldus Versluis. 

“Ik zit vanaf de eerste dag in het ritme en heb geen moment het gevoel gehad dat het alweer twee jaar geleden was. En waar ik zie dat anderen het na een week wat moeilijker beginnen te krijgen, word ik juist elke dag sterker. Het gaat steeds beter.”

Enerverende etappe Team de Rooy

Russisch-Nederlandse strijd in Dakar
Team de Rooy is met haar snelle coureurs in een strijd verwikkeld met MAN-rijders van Veka en de Kamaz-rijders uit Rusland. (Foto: ANP)

De zevende etappe bracht de Dakar Rally weer terug naar Argentinië. De rit liep van Uyuni naar Salta en werd een enerverende exercitie voor Team de Rooy. Ton van Genugten leek met zijn snelle assistentie-truck namelijk af te stevenen op een overwinning, maar moest in laatste kilometer assistentie verlenen aan teamgenoot Federice Villagra.

Dat kostte van Genugten negen minuten. Hij kwam uiteindelijk als zesde over de streep. Voor de Argentijn Villagra was het erger. Hij verloor bijna veertien minuten en werd tiende.

Russisch-Nederlandse strijd in Dakar
Ton van Genugten is duidelijk van de heel-erg-snelle assistentie. (Foto: Team De Rooy)

“Het is jammer dat we moesten stoppen om Federico te helpen, want we gingen als een speer”, zegt Van Genugten. “Maar dat is wel onze belangrijkste taak: Gerard en Federico helpen als dat nodig is. We konden hem niet laten staan. Weten dat we in staat zijn om een etappe te winnen, is super. We hebben ons uitstekend vermaakt!”

Gerard haalt Hans in

In het parcours bevond zich ook een geneutraliseerde zone. Twintig kilometer voor het begin hiervan haalde Gerard de Rooy MAN-rivaal en neef Hans Stacey in. De Rooy: “Ik heb het in het eerste stuk voorzichtig aan gedaan, want het was nat en glibberig en daar ben ik geen held in. Ik was eerlijk gezegd verrast dat ik Stacey daar al zag, maar besloot hem toch in te halen.”

“Ik wist dat ik vanaf dat moment aan kop reed. De route openen is altijd een risico, omdat de trucks achter je jouw sporen kunnen gebruiken als referentie en dus makkelijker kunnen rijden.”

“In het tweede deel van de special maakten we een navigatiefoutje wat ons ongeveer een minuut kostte”, zegt de Rooy, die vooraf niet had verwacht dat de etappe zulke verschuivingen teweeg zou brengen. “De tweede week wordt echt interessant en spannend zo. Het spel is nu op de wagen”, aldus de Rooy.

Russisch-Nederlandse strijd in Dakar
Hans Stacey werd op een gegeven moment ingehaald door zijn neef en rivaal Gerard de Rooy. (Foto: ANP)

Waterballet onderweg naar Salsa

De servicecrews hadden het echter ook zwaar. Zij reden een veel langere afstand naar de bivak in Salsa: 1.059 kilometer, vergeleken met 833 kilometer van de proef van etappe zeven.

Bovendien liep de route door een gebied dat door overstromingen geteisterd werd. Een deel van de service- en cateringswagens kwam daardoor veel later aan in Salsa dan gepland. En waar de rijders rust konden houden, moesten de monteurs tijdens de rustdag van zondag juist aan de slag. 

Zesde etappe

De zesde etappe was een proef van 295 kilometer om het zoutmeer van Uyuni heen, in Bolivia. Het werd een topdag voor het Eurol Veka MAN-team. Hans Stacey won die etappe en was daarmee de leider van het truckklassement. 

Stacey genoot niet alleen van het rijden, maar ook van de omgeving op de hoogvlakte in Bolivia en van de strijd met zijn neef Gerard de Rooy. Die strijd beslechtte Stacey in zijn voordeel met zeven seconden. “Niet normaal zulke kleine verschillen. Het lijkt wel circuitrijden! Het is super spannend, met zulke kleine verschillen is er ook een risico. Eén kapotte band en je tuimelt naar de tiende plaats.”

Gerard de Rooy kwam dus als tweede over de streep, gevolgd door Peter Versluis met zijn MAN op de derde plaats. De Russen Nikolaev, Sotnikov en Karginov volgden op de vierde, vijfde en zesde plaats.

Russisch-Nederlandse strijd in Dakar
De Rus Nikolaev is samen met zijn teamgenoten de druk aan het opvoeren. De tweede week van de Dakar Rally wordt hartstikke spannend. (Foto Kamaz Masters Team)

De stand

Na de zevende etappe is dit de top tien in het truckklassement:

  1. Peter Versluis – MAN
  2. Gerard de Rooy – Iveco
  3. Ayrat Mardeev – Kamaz
  4. Eduard Nikolaev – Kamaz
  5. Hans Stacey – MAN
  6. Federico Villagra – Iveco
  7. Ton van Genugten – Iveco
  8. Maurik van den Heuvel – Scania
  9. Martin Macik – Liaz
  10. Andrey Karginov – Kamaz

Openingsfoto: Andrey Karginov stuurt zijn Kamaz over woeste Zuid-Amerikaanse gronden. (Foto Kamaz Masters Team)

 

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

 


Meepraten? Schrijf hier jouw reactie