Rotterdamse Truckparkings goed bezet
| 11:18 | Korneel Luth

Rotterdamse Truckparkings goed bezet

De bezettingsgraad van de truckparkings in de Rotterdamse haven is goed. Maar dat is niet het hele verhaal.

In de maand juni waren de drie Rotterdamse truckparkings in de Botlek en de Waalhaven voor zeventig procent bezet. Truckparking Waalhaven is tijdens de betaalde uren van 20:00 tot 06:00 uur bijna altijd volledig bezet.

In een persbericht schrijft het Rotterdamse Havenbedrijf: “Door het succes van Truckparking Rotterdam is de overlast van fout geparkeerde vrachtwagens in het haven- en industriegebied aanzienlijk afgenomen.”

Dat klopt, aangezien het sinds een tijdje verboden is ’s nachts in de haven te parkeren en de nacht te staan, behalve op de betaalde truckparkings. De problemen zijn hiermee echter niet opgelost, zo vonden wij zelf onlangs uit.

Eigen onderzoek: problemen niet opgelost

In Truckstar 08/2014 gingen we voor de tweede keer op onderzoek uit en spraken we met chauffeurs, restaurant-uitbaters en anderen, zoals pompstation-medewerkers, over de parkeersituatie in de haven van Rotterdam.

De kosten van een nacht verplicht op een Rotterdamse truckparking staan kunnen oplopen tot tien euro. Lang niet iedere chauffeur krijgt dit bedrag vergoed, zo hoorden we van verschillende chauffeurs.

Bovendien zijn chauffeurscafé’s als Appie Happie en Routiers Distripark Eemhaven een deel van hun klandizie en omzet kwijtgeraakt, zo bleek ook.

Probleem deels verplaatst

De oorzaak van de parkeeroverlast lag bij Oost-Europese chauffeurs. Hun overlast is weg uit de haven, maar is daarmee niet van de aardbodem verdwenen. Een deel van de wantoestanden heeft zich verplaatst naar andere plekken, waaronder pompstation Portland aan de A15.

Alleen groei landbouw en zorg
Dit is de situatie bij pompstation Portland aan de A15. Ook bij andere verzorgingsplaatsen en tankstations in en rond Rotterdam staat het iedere nacht en ieder weekend vol met Oost-Europese chauffeurs die West-Europa als vast werkgebied hebben.

De Nederlandse chauffeurs die de parkeerkosten niet vergoed krijgen proberen eveneneens uit te wijken naar andere plekken, zoals chauffeurscafé The Pittstop in Vlaardingen, waar de gemeente wél een goede regeling heeft weten te treffen, of anders richting de Moerdijk naar restaurant Kanters of de Gouden Leeuw.

Heb je er als chauffeur wel tot tien euro voor over, of vergoedt je baas de kosten, dan sta je prima op de bewaakte truckparkings. Er is wifi, naast elke parking zit een restaurant, er zijn douches, toiletten, etc, en je staat veilig.

Rotterdamse Truckparkings goed bezet
Opzich sta je prima op de betaalde parkings.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie