'Rol voor Nederland oplossingen Calais'
| 13:08 | Korneel Luth

‘Rol voor Nederland oplossingen Calais’

Nederland zal als aankomend EU-voorzitter haar rol moeten spelen in het verzinnen van oplossingen in Calais.

Dat vindt Europarlementariër Peter van Dalen, die op woensdag Calais bezocht samen met enkele andere Europarlementariërs en Tweede Kamerleden. De politici reisden op uitnodiging van branche-organisatie TLN naar het Franse havenstadje.

In Calais is het langdurige probleem van illegalen die als verstekeling met trucks naar Engeland proberen te liften, volledig uit de hand gelopen.

'Rol voor Nederland oplossingen Calais'
Franse politie-agenten patrouilleren op 10 augustus rond de toegangsweg naar de Eurotunnel voor het vrachtverkeer. (ANP)

Rol voor Nederland als aankomend EU-voorzitter

Van Dalen: “Aankomend EU-voorzitter Nederland moet onder leiding van premier Rutte op korte termijn een oplossingsgericht overleg houden met in elk geval de staats- en regeringsleiders van Engeland, Frankrijk en Polen aan tafel.”

“Ook Polen hoort bij dit topoverleg omdat er veel vrachtwagenondernemingen in Polen gevestigd zijn; veel Nederlandse maar eveneens Poolse vrachtwagenchauffeurs staan stil bij Calais. Ook Luxemburg moet bij dat overleg zijn omdat zij momenteel nog EU-voorzitter zijn, plus Commissievoorzitter Juncker”, aldus van Dalen.

Oplossingen volgens Van Dalen:

Van Dalen gaf alvast een voorzetje en stelde de volgende oplossingen voor:

  1. Een eenmalig pardon voor de vluchtelingen die nu bij Calais verblijven, om naar Engeland te gaan. Vervolgens sluiten en afbreken van de wildcamping die er nu is, en streng handhaven dat zo iets niet weer ontstaat. In de alledaagse praktijk blijkt die “camping” namelijk een enorme magneet voor vluchtelingen. Het is nu een kat-en-muis situatie tussen de mensen van Eurotunnel, die hun security blijven verbeteren, en de immigranten die weer een weg vinden om daar toch langs of doorheen te komen.
  2. Een volledige check met scanapparatuur van alle vrachtwagens die naar Engeland gaan om in de toekomst te voorkomen, dat mensen hier of elders via vrachtwagens de oversteek maken. Dat is riskant voor henzelf en voor de chauffeurs.
  3. Meer beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens aan de Franse kant van Het Kanaal. De EU heeft al aan diverse (pilot-)projecten voor beveiligde parkeerplaatsen meebetaald, dat moeten we hier ook doen. Ik wil daartoe met collega’s een amendement indienen op de Europese begroting.
  4. Een verplichte evenredige verdeling van vluchtelingen over de EU Lidstaten. In verhouding vangen Zweden, Duitsland en Engeland nu veel asielzoekers op.

CU wil aanpak digitachfraude
Peter van Dalen vindt dat Nederland een leidende rol moet spelen in het vinden van oplossingen voor de illegale migranten-chaos in Calais.

Problemen spelen al jaren

“Helaas spelen de problemen bij Calais al lang”, zegt van Dalen verder. “Te lang. Reeds vele jaren proberen asielzoekers vanuit de kustplaats naar Engeland te gaan. Door stakingen bij de veerdiensten zijn de problemen de laatste maanden sterk toegenomen, met lange files tot gevolg.”

“In die files klimmen vluchtelingen op en in trucks om mee te gaan naar Engeland. Chauffeurs worden vaak bedreigd, vrachtwagens worden opengebroken en geweld en intimidatie zijn aan de orde van de dag. Dit is één grote tragiek voor alle betrokken mensen, en er is veel schade. Dit kan niet langer zo: er moet nú een oplossing gemaakt worden op het hoogste niveau.”

Van Dalen sprak in Calais tevens met chauffeurs en douane-beambten.

TLN: bedrijfsleven kan het niet bijbenen

Ook TLN vindt dat de politiek meer in actie moet komen, want het bedrijfsleven kan de groei van het probleem niet bijbenen: “Eurotunnel als logistieke dienstverlener, maar ook veel individuele transportbedrijven, nemen veel noodzakelijke preventieve maatregelen. Maar de grootte van het probleem neemt in zo’n tempo toe dat volledige veiligheid niet gegarandeerd kan worden. Immigranten blijven continu manieren vinden om of op het terrein van Eurotunnel te komen of om zich in vrachtauto’s te verschuilen.”

Volgens de laatste schattingen zouden er nu zo’n vijfduizend illegalen in Calais bivakkeren. Daarmee is dit aantal opnieuw gegroeid.

Openingsfoto: De kampementen waar de illegalen wonen bij Calais heten ‘The Jungle’ en hier zijn de omstandigheden op z’n zachtst gezegd niet best.

Klik hier voor ons Calais-dossier

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

1 Reactie
  1. Bij het lezen van alle artikelen die tot op heden in de media over Calais verschijnen bekruipt mij steeds een heel negatief gevoel. En nu, nu ik lees dat er voor Nederland een rol is weggelegd als aankomend EU-voorzitter, denk ik: “Moeten wij het ineens oplossen? Dan hebben onze voorgangers dus echt zitten slapen of er gewoon niets aan gedaan!” Dat mag in ieder geval Luxemburg zich aanrekenen, want die staan nu aan het roer. En als wij het dan als voorzitter ook niet opgelost krijgen, wordt ons de zwarte Piet toegespeeld, maar ja……..die mag ook niet meer, want dat wordt geassocieerd met het slavernijverleden van ons land. En daar vindt de VN dan weer wat van.. Ik lees dat Peter van Dalen denkt dat met een eenmalig pardon en daarna handhaven???? het wel goed zal komen. Ik zeg: “Verkeerd, absoluut verkeerd signaal!” Hoeveel pardonregelingen hebben we in eigen land al achter de rug met uitgeprocedeerde asielzoekers en wat is het resultaat? Dat we nog steeds met onze handen in het spreekwoordelijke haar zitten omdat we de opvang van nieuwe stromen niet aan kunnen. Nee, we moeten het probleem bestrijden met alle middelen die we hebben op met name de Middellandse Zee en onze buitengrenzen. Pak de criminele organisaties aan die ze daar overzetten en vernietig iedere boot of vaartuig die er voor gebruikt is. En zet deze – veelal economische – vluchtelingen, terug op de Noordafrikaanse kust. Dat klinkt hard, maar dat is het niet. Het is duidelijk en dat moet het zijn. Europa kan heel de wereld niet opvangen en Nederland zeker niet. Nu al kost een asielzoeker bijna 3 x zoveel als iemand met een aow-tje. Wat moet er op korte termijn in ieder geval gebeuren? Strenge controles van ieder voertuig wat naar Engeland wil van de Noorse tot de Portugese havens en geen toestanden meer dat Fransen het weigeren om vrachtwagens de controleren. Afschaffen van Engelse financiële “wurgconstructies” die transporteurs laten betalen voor hun falend beleid bij het aantreffen, na controle, van een vluchteling en vooral heel veel veilige GRATIS parkeerplaatsen voor de chauffeurs. De transporteurs hebben tenslotte dit Europees beleid ook niet gewild, m.u.v. de goedkope chauffeurs uit Oost-Europa. Dat dan weer wel. En de kampementen aan Calais? Opruimen en de vluchtelingen op de Noordafrikaanse kust. DUIDELIJK ZIJN!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie