| 08:00 | Truckstar Redactie

Rij-impressie Renault Euro 6 distributievoertuigen

Renault organiseerde in het voorjaar van 2014 de Renault Trucks ‘Distribution Days’, waarbij we kennismaakten met de complete range Euro 6 distributievoertuigen.

Renault Trucks toont de nieuwe distributievoertuigen als laatste onderdeel van de compleet vernieuwde reeks. Het grote nieuws in 2013 was natuurlijk de T-serie met zijn nagelnieuwe cabine, gevolgd door de meeste bouwvoertuigen uit de C- en K-serie. Hiermee vergeleken blijft het nieuwe bij de D-serie beperkt tot een facelift. Een heel geslaagde facelift wat ons betreft, want de nieuwe cabine oogt over de hele linie wat agressiever en robuuster dan de immer vriendelijk kijkende voorgangers Maxity, Midlum en Premium Distribution. Veel meer als een echte vrachtwagen, zogezegd. Compleet nieuw voor Nederland is wel de D-Acces, dat wil zeggen: aan de in 2010 geïntroduceerde Euro 5-versie heeft Renault Nederland nooit veel aandacht besteed. Dat moet en zal anders worden met de Euro 6-versie. Deze truck met zijn lage instap moet de concurrentie aangaan met – allereerst – de Mercedes Econic en in mindere mate de low-entry cabs van Scania en moederbedrijf Volvo.

Rij-impressie Renault Euro 6 distributievoertuigen

Foto: De D-Acces is vooral toegesneden op inzet bij reinigingsdiensten.

Econic-concurrent

De D-Acces is de eerste truck die we aan de tand voelen in Lyon. Hij wordt als 4×2 en 6×2 met na- of voorloopas geleverd en vooral de laatste is specifiek voor ons land nu nog interessant. We rijden hier immers als bijna enige land in Europa met vuilnistrucks in deze uitvoering. Een kleine kanttekening is wel dat veel gemeentes overgaan op zijladers en inzameling via ondergrondse vuilcontainers. In die gevallen is een lang chassis met naloopas handiger. Met zo’n auto testen we de rijeigenschappen van de D-Acces en het blijkt al gauw een prettige ervaring. De truck rijdt erg koersvast en accelereert dankzij de prettig afgestelde Allison automaat ook nog eens erg vlot. Kenners zien trouwens dat de Acces zijn wortels heeft in Engeland, want hij wordt gebouwd in de fabriek van Dennis Eagle en in zijn thuisland verkocht onder de naam Elite 6. Een truck die niet bij bosjes verkocht zal worden, maar wel een geduchte concurrent kan zijn voor de Mercedes Econic. Dat zal helemaal het geval zijn als Renault ook nog met een CNG- of LNG gestookte krachtbron voor de Acces op de proppen komt.De nadruk lag tijdens de Distribution Days op de echte distributievoertuigen. Daarvan toonde Renault er vier. De naamsopvolging is niet echt logisch: onderaan de reeks staat de Maxity, het kleine Nissan-truckje dat in dezelfde klasse hoort waar ook de Iveco Daily thuis is. Een ideaal voertuig voor stadsdistributie, waarvan Renault ook één exemplaar toonde met elektrische aandrijving.

Rij-impressie Renault Euro 6 distributievoertuigen

Foto: De Maxity in Electric uitvoering. 

Tikje groter

Net boven de Maxity zit de D Cab 2 m, die met zijn twee meter brede cabine de markt tussen 2,5 en 7,5 ton bedient. Ook daarmee rijden we een stukje en daarbij blijkt dat de 3 l viercilinder DTi uit de stal van Nissan goed zijn best doet. Hij levert 150 of 180 pk, waarbij de krachtigste versie alleen in de 7,5-tons uitvoering leverbaar is met – naar keuze – een zestraps geautomatiseerde versnellingsbak. We leren hem kennen als een no-nonsense werktruck. Heel handig is de mogelijkheid om in de cabine een derde stoel te plaatsen. Deze cabine is ook ruim genoeg om dit te doen.Meer comfort vinden we in de grotere modellen: de D-cab 2,1 en 2,3 zijn beide op diverse punten verbeterd. Zo monteert Renault nieuwe stoelen van Isri die erg prettig zitten en stevig zijn uitgevoerd. Opvallend zijn de rode veiligheidsgordels die Renault standaard monteert in al zijn trucks.

Rij-impressie Renault Euro 6 distributievoertuigen

Foto: De Renault Trucks D-cab 2m en de Maxity gebroederlijk naast elkaar. 

Ook andere zaken zoals het kleur- en materiaalgebruik en het ontwerp van de buitenzijde zijn zodanig aangepast dat in één oogopslag duidelijk wordt dat deze trucks familie zijn van de Renault T. Rijden door het Franse stadsverkeer in de D-cab is een prettige ervaring. We doen dit met de twaalftons uitvoering, voorzien van de DTI 5-motor. Deze is er met 210 of 240 pk uitvoering en dat maakt hem tot een lichte krachtbron met relatief veel vermogen en een hoog koppel. Volgens Renault is het zelfs de sterkste in de markt. De geautomatiseerde zesgangs Optitronic versnellingsbak van onze 12-tonner is in feite dezelfde ZF 6AS800 die door DAF, Iveco en MAN wordt toegepast. Ook in de Renault doet hij zijn werk zoals we dit gewend zijn: vlot en met een precieze bediening. Voor het zwaardere werk is er de Optidriver AT2412 versnellingsbak, die in feite afgeleid is van Volvo’s I-Shift.

Rij-impressie Renault Euro 6 distributievoertuigen

Foto: Proefopstelling van de DTI-8 motor. 

Alternatieven

Wat opvalt, is de geringe capaciteit van de motorrem. Die is met 80 kW voor de DTi 5 en 120 kW voor de DTI 8 ook op papier wat aan de lichte kant als je hem vergelijkt met concurrerende modellen van andere truckmerken. Gelukkig biedt Renault voor de veeleisende klant ook een elektrische Telma retarder aan. Op de DTI 8 is ook Renaults Optibrake leverbaar met een vermogen van 170 kW.Een bijzonderheid in relatie tot opbouwmogelijkheden die we nog niet eerder zagen, is dat carrosseriebouwers al in de offertefase de beschikking kunnen krijgen over specifieke 3D tekeningen van de nieuwe Renaults. Dat scheelt hen een hoop tijd en in veel gevallen ook geld.Van de DTI 8, die in werkelijkheid 7,7 liter slagvolume heeft, is ook een uitvoering beschikbaar die geschikt is voor zowel biodiesel uit de B30 klasse (30 procent biodiesel) als op pure biodiesel (B100). Een sensor in de brandstoftank zorgt dat de prestaties constant zijn, ongeacht de brandstofkeuze. Een CNG-variant van dezelfde motor komt er ook, zegt Renault. Wanneer precies is nog niet bekend, maar hoogst waarschijnlijk komt deze krachtbron in de tweede helft van 2015 beschikbaar.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie