Nieuwe Unimog-organisatie in Nederland
| 08:00 | Truckstar Redactie

Rij-impressie Mercedes-Benz Unimog Euro 6

In het Zuid-Duitse Münsingen maakten we uitgebreid kennis met de nieuwe Mercedes-Benz Unimog.

Als je alles al kunt, is het moeilijk jezelf nog voorbij te streven. Toch lukte het Mercedes om de legendarische Unimog op meerdere punten belangrijk te verbeteren.

Naast nieuwe vier- en zescilinder Blue-Efficiency Euro 6-motoren kreeg de Unimog tal van handige extra’s mee zoals een nieuw camerasysteem, een multifunctionele joystick en ‘EasyDrive’, dat hydrostatische aandrijving naadloos integreert met de standaard mechanische transmissie.Om de vernieuwde Unimog te proberen, zijn we uitgenodigd op een voormalig militair oefenterrein in het Zuid-Duitse Münsingen – dezelfde plek waar in 2011 de introductie van de Actros plaatsvond.

Pak sneeuw

Er staan zeven Euro 6-versies van de Unimog klaar voor een proefrit over asfaltwegen, maar ook over tal van modderige paden, door waterbassins en over steile hellingen. Ideaal dus om te stoeien met een voertuig zoals de Unimog. Alsof Frau Holle wist dat we kwamen, zorgde zij ook nog voor een lekker pak sneeuw. Mooi voor de plaatjes en een uitgelezen kans om ook de functie van Gerätetrager (werktuigdrager) uit te testen. De beschikbare tijd is echter beperkt en dus het zal niet lukken om alle uitvoeringen te testen. We kiezen daarom als eerste een oranje U427, uitgerust met de zwaarste motor: de zescilinder OM 936 met 272 pk en een maximum koppel van 1.100 Nm in het gebied tussen 1.200 en 1.600 toeren. Mercedes levert ook nog een Unimog met 299 pk, maar die was tijdens de testdag niet voorhanden. Naast de zespitter is er ook de viercilinder OM 934 met vermogens tussen 156 en 231 pk. Beide motoren – die ook leverbaar voor de nieuw Atego distributietrucks – zijn volgens Mercedes sterker, schoner en tot drie procent zuiniger dan voorheen.

Rij-impressie Mercedes-Benz Unimog Euro 6

Foto: In Münsingen worden niet alleen voertuigen van Mercedes-Benz getest.

Comfort verbeterd

Na enige uitleg van de Duitse testchauffeur zet ik de achttraps UG 100/8 met behulp van een hendel aan het stuur in de wegrijversnelling. Deze hendel zit ook in de Actros, Antos en Atego. Verschil is dat je bij deze Unimog wel moet koppelen: een automatisch schakelende versnellingsbak is optioneel. Op- en terugschakelen gebeurt heel logisch door de hendel één of twee tikjes naar boven of beneden te geven. Voor het gevoel schakel je automatisch zoals bij de Actros, maar je linkervoet moet in de Unimog dus even meewerken.

Bij het accelereren wordt duidelijk dat de schakelkarakteristiek een compromis is voor verschillende toepassingsgebieden. De eerste vijf stappen zijn erg kort en maken de Unimog zodoende geschikt voor gebruik in het terrein. Op verzoek bouwt de fabrikant extra vertragingen in, waardoor het aantal voorwaartse versnellingen op 24 uitkomt. De hogere stappen van de versnellingsbak zijn wel lang, waardoor de topsnelheid van de Unimog toch op 90 kilometer per uur uitkomt. Die snelheid halen we vlot, stil en comfortabel op de betonbaan die ook onderdeel is van het testterrein.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Volgens Mercedes is er dan ook een hoop werk verricht om geluidsniveau en rijcomfort van de Unimog te verbeteren.Maar rijden op asfalt of beton is niet waar de Unimog het meest in uitblinkt. Daarvoor moet je het terrein in. De Duitse begeleider dirigeert me via een blubberig bospad naar een hindernissenbaan. Het eerste obstakel is een waterbassin van circa 50 centimeter diep. Onderdeel van het Unimog-concept zijn sinds jaar en dag de portaalassen, waardoor hij veel bodemvrijheid heeft. Zo’n plasje vormt dus totaal geen probleem voor de ‘blubberbenz’. Onze Unimog beschikt verder over langs- en dwarssperren. Om de mogelijkheden daarvan te beproeven, stuur ik een helling op met een stijgingspercentage van 22. Die bedwingt de Unimog zonder enige wielslip. Opvallend is het bedieningsgemak. Ik heb niet veel terreinervaring, maar toch vind ik eenvoudig mijn weg buiten de gebaande paden. Het gaat allemaal soepel en vrijwel zonder horten of stoten. Naar wens kan ik het toerental met de hand verhogen, zodat gasgeven met de voet overbodig is. Zo kun je alle aandacht bij het sturen houden. 

Rij-impressie Mercedes-Benz Unimog Euro 6

Foto: Een modderpoel vormt geen partij voor de Unimog.

Actros-gevoel

Op de terugweg valt het vrachtwagengevoel van de Unimog op. Niet alleen de versnellingshendel is Actros-achtig, ook het stuur met bedieningsknoppen, de klokkenwinkel en het overzichtelijke informatiedisplay zijn overgenomen uit de langeafstandstruck. Met het overzicht en bedieningsgemak zit het dus wel snor. De gebruikte materialen ogen misschien wat minder chique dan in de Actros, maar – zoals de Duitse testchauffeur benadrukt – het betreft hier dan ook een ‘Arbeitsfahrzeug’. Gereedschap zonder fratsen dus. Alsof er met de Actros niet gewerkt wordt! Maar goed, werken met de Unimog is natuurlijk wel van een heel andere orde. Bijna altijd wordt de Unimog gebruikt door gemeentes, hulpdiensten, voor spooronderhoud en voor landbouwtoepassingen. Zodoende worden ze vaak voorzien van een breed scala aan uitwisselbare hulpstukken. Mercedes werkt hiervoor samen met tal van carrosserie- en werktuigbouwers. De mogelijkheden zijn schier eindeloos. Voor het aandrijven van machines is er een verbeterde PTO met een vermogen van 160 kW (voorheen 150 kW) aan de frontale aftakas. Hydraulische werktuigen krijgen de benodigde oliedruk via het nieuwe VarioPower systeem met twee circuits, waarvan de krachtigste 240 bar (!) kan leveren bij een circulatie van 55 liter per minuut. Ideaal voor bijvoorbeeld de aandrijving van maaibalken: die worden steeds groter en breder en vragen zodoende om steeds meer vermogen.

Joystick

In het winterse heuvellandschap van Münsingen valt echter weinig te maaien. Omdat er wel een aanzienlijke hoeveelheid sneeuw ligt, test ik de mogelijkheden van het hydraulische systeem met een flinke Schmidt sneeuwschuiver. Die is gemonteerd op een witte U423 en wordt bediend met de nieuwe multifunctionele joystick: eveneens een belangrijk noviteit van de nieuwe Unimog-serie. Rijden gaat in dit geval hydraulisch, want de Unimog beschikt – naast de mechanische aandrijflijn – ook over hydrostatische aandrijving. Bedienen doe je eveneens met de joystick. Je kunt zodoende met je rechterhand rijden en het gekoppelde werktuig te bedienen, terwijl je met links stuurt. Koppelen en schakelen is niet nodig en dat komt goed uit als je alle aandacht bij het bedienen van een werktuig moet geven. Dankzij de hydrostatische aandrijving kan de motor ook bij lage snelheden op hogere toerentallen draaien, wat onmisbaar voor de aandrijving van zware werktuigen. Het gemak van de joystick ervaar ik bij het sneeuwschuiven. Met één hand rijd ik tegelijkertijd traploos voor- en achteruit, bedien ik het schuifblad van links naar rechts en til ik de fronthef op. Dit is efficiënt en ergonomisch werken en ik krijg er al snel handigheid in. Een mooie voorziening aan de voorzijde is het nieuwe optionele camerasysteem, dat prima zicht vóór het voertuig biedt. Erg handig bij het aankoppelen van werktuigen en manoeuvreren op krappe plekken. Het zicht naar voren is verder verbeterd door de ruitenwissers te verhuizen naar de bovenzijde van de panoramische cabine, zodat blijft er in de winter geen sneeuw op blijft liggen. Ja, je moet er maar aan denken.

Rij-impressie Mercedes-Benz Unimog Euro 6

Foto: Het dashboard bevat elementen uit de wegtrucks van Mercedes. Let op de multifunctionele joystick. 

EasyDrive

Met de hydrostatische aandrijving ingeschakeld, ligt de top van de Unimog op 50 km/u. Door middel van het EasyDrive systeem kun je echter al rijdend overschakelen op de mechanische transmissie en dan versnellen tot 80 km/u. Wanneer je bijvoorbeeld als bermmaaier langs autowegen werkt, is dat erg prettig. Voorheen kon je alleen overschakelen tussen beide systemen door eerst te stoppen.In de vijf uurtjes dat de Unimog tot onze beschikking staat, wordt duidelijk dat de mogelijkheden eindeloos zijn. In zijn thuisland is de Unimog dan ook onverminderd populair. Bij ons is de multifunctionele Duitser echter een zeldzame verschijning. Een kleine groep veelal vaste afnemers maakt dat de verkoopaantallen uitkomen op enkele tientallen per jaar. Toch kan daar in de nabije toekomst wel eens verandering in komen. Door de invoering van een kentekenplicht voor tractoren en een officieel rijbewijs voor tractorbestuurders vervagen de grenzen en wordt de drempel om voor een Unimog te kiezen steeds lager. Dat, de Euro 6-motoren en de vele verbeteringen op het gebied van techniek en comfort maken deze alleskunner voor een bredere doelgroep interessant. Goedkoop is hij niet: de eenvoudigste Unimog met de lichtste motor komt op € 85.000 (exclusief BTW), maar voor een moderne landbouwtrekker moet je ook behoorlijk diep – zo niet dieper – in de buidel tasten.

Extra foto's Truckstar 05/2015

Foto: De testvoertuigen zijn uitgerust met diverse werktuigen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie