Renault C en K-serie rij-impressie
| 17:39 | Truckstar Redactie

Renault C en K-serie rij-impressie

De verf is nog maar net droog van de nieuwe Renault C en K-series van Renault en de internationale vakpers mocht er al mee rijden, in Spanje.

Terwijl het in Nederland voor de tijd van het jaar een prima dag was, staan in een steengroeve ten noorden van Barcelona dertien dikke bouwtrucks te glimmen in de warme en felle zon: de nieuwe C en K-series van Renault.

Nieuwe generatie bouwtrucks

Een hele nieuwe generatie Euro 6 Renault-trucks neemt nu het stokje over van de vorige generatie. De T-serie volgt de Magnum en Premium op, en de C en K-serie volgen de Premium Lander en Kerax op. Die laatste twee hebben een uitstekende reputatie als bouwtrucks en de Kerax ook als off road-truck. Bij Renault hebben ze er alle vertrouwen in dat de nieuwe C en K waardige en robuuste opvolgers zijn. Uiteraard heeft inmiddels de nodige Volvo-techniek zijn weg gevonden naar deze trucks. In combinatie met de eigen techniek en cabine-ontwerpen moet dit garant staan voor succes.

Gelukkig mogen we dat zelf proberen, in en rond de Catalaanse steengroeve. In deze rij-impressie gaan we niet teveel in op technische details en zaken als opbouwmogelijkheden. We gaan lekker rijden; de details lees je binnenkort in Truckstar.

Stoere 8×4

De eerste truck waar we het stuur van beroeren is een stoere 8×4 C 480 met de DTI 13-motor, zie foto hieronder. We wegen zo’n dertig ton en dalen gecontroleerd een enorm eind af de groeve in, richting de uitgang. Hiervoor houden we versnellingsbak in de Manual-stand en houden we de tweede versnelling vast. Met de retarder in stand 4 hoeven we niks met de voet bij te remmen. Op een enkel moment kan de retarder de neerwaartse krachten niet meer beteugelen, dan springt ook de motorrem bij.

Renault C en K-serie rij-impressie
De C-serie is bedoeld om bouwplaatsen te bevoorraden. De truck is primair bedoeld voor op de weg, maar moet op bouwplaatsen wel lekker uit de voeten kunnen.

Onderdaan de helling tikken we de Optidriver-bak met de stengel rechts aan het stuur weer in de A-stand (automaat) en draaien we de weg op. Tweehonderd meter verder gaan we echter meteen weer naar rechts, een smal weggetje op, steil omhoog.

Onherroepelijk stil

Op dit klimmetje verslikt de automaat zich volledig, en komen we onherroepelijk tot stilstand. Hadden we de truck snel eerst in Manual gezet, dan was dit voorkomen. Echter, nu kunnen we wel even de hellingproef doen, met behulp van de nieuwe elektronisch bediende handrem. Dat werkt briljant. Je haalt je voet van de rem, je geeft gas en op het juiste moment haalt de truck de handrem eraf. En zo rijden we verder de helling op.

Vervolgens doemt er een soort mountainbike-oefenterrein op, met smalle zandpaden, bizarre bochten en fikse hellingen, waar we deze dertigtonner (diesel) doorheen moeten zien te fietsen.

Het is geen probleem. Zolang je de toeren in de groene band houdt tot 1.500 toeren, en in de blauwe band met afdalen, boven de 1.500 toeren, gaat alles goed.

Het enige dat moeilijk is, is het doseren van het gaspedaal. Dat moet heel precies. Een milimeter dieper intrappen levert direct een flinke reactie vanuit de motor op. Het gehobbel op de zandpaden maakt het er niet makkelijker op. Sturen doet de truck wel lekker en aan kracht komen we sowieso niets te kort.

K 520 met handbak

Via een aantal scherpe bochten komen we weer op het opstelterrein uit en verwisselen we de C 480 voor een K 520 met een handbak met twaalf versnellingen, de B14-versnellingsbak van Volvo. Deze truck weegt maar liefst 45 ton: een echte mijnbouw-truck dus.

Renault C en K-serie rij-impressie
Het front van de K-serie is robuuster dan van de C-serie. De zonneklep is expres korter gemaakt om conflicten met overhangende takken te voorkomen.

De K-serie staat wat hoger op de poten, heeft een oploophoek van 32 graden en is echt bedoeld voor het off road-werk. Daarom stuurt de Franse begeleider me nu een andere kant op de groeve in, en opnieuw steil de diepte in. In één hoog en met de retarder op volle kracht komen we uiterst beheerst beneden.

Vervolgens mag ik een hele stap opschakelen naar twee hoog, en gaat het plankgas een scherpe bocht door en meteen weer een steile helling op.

Maar dan gaan de instructies van de begeleider mijn middelbare school-Frans (wat er van over is) ver te boven en begrijp ik niets van wat hij wil.

Gas vast de helling op

De man drukt op een knop en houdt een indrukwekkend relaas. In ieder geval rijden we met 45 ton op een steile helling omhoog en lijkt het me erg verstandig in die omstandigheid het gas er goed op te houden. Boven aangekomen mompel ik iets van ‘je ne comprend pas’ en gaan we de volgende helling op. De man drukt opnieuw de knop op het dashboard in, komt over de motortunnel heen gehangen, grijpt mijn broekspijp en haalt met een ruk mijn been van het gaspedaal af.

Nu is het duidelijk: de uphill cruise control-functie, die ook op de hand geschakelde K-serie zit. Een handige functie, aangezien de truck heel precies het juiste toerental aanhoudt – beter en strakker dan je zelf met je voet zou kunnen.

Renault C en K-serie rij-impressie
Met de voetjes van de vloer! (En van het gaspedaal met de uphill cruise control).

We rijden een enorm eind omhoog, hoeven alleen maar te sturen, kruisen diverse andere paden en de auto bijt zich overal lekker in vast. Boven op de berg is een plateau met een paar leuke supersteile hellinkjes. We loodsen de truck naar de rand van één van deze hellingen en laten vervolgens de voorste as geheel vrij komen van de grond, tot de truck als een soort wipwap naar beneden kantelt en we weer vaste grond onder de voeten hebben.

Mooi daarbij ook is het hangen in de gordel en het uitzicht op de grond, die vlak onder de voorruit steeds dichterbij komt. Een keertje terug achteruit de helling op gaat net zo soepel en zo spelen we nog even door met deze K.

Het is duidelijk dat Renault met de C- en K-series de concurrentie – zoals de Mercedes-Benz Arocs en Volvo FMX – aan kan. De trucks voelen stevig en sterk aan, sturen goed, hebben diverse terreinfuncties in de aandrijving, en zijn robuust genoeg opgebouwd om het nodige aan mishandeling aan te kunnen. 

Binnenkort lees je in Truckstar meer over deze rij-impressie en de details rond bouwtrucks van Renault. Hieronder nog enkele fotos!

Renault C en K-serie rij-impressie
De sperren staan ingeschakeld in de handgeschakelde K 520.

Renault C en K-serie rij-impressie
De Renault-chauffeurs geven aan het einde van de dag een korte foto-demonstratie voor de pers.

Renault C en K-serie rij-impressie
Een Dakar-achtig tafereel, en prima behapstukbaar met de K-serie.

Plek langs de baan 2016
Achter de cabine bevindt zich de staande Euro 6-uitlaatmodule.

Renault C en K-serie rij-impressie
De C en K-serie zijn natuurlijk ook als stoere trekkers beschikbaar.

Renault C en K-serie rij-impressie
Als opvolger van de Premium lander is de C-serie 2.3 metre cab, rechts. De 2.5 metre cab is de nieuwe cabine van de T-serie.

Renault C en K-serie rij-impressie
Dikke banden (13R22.5), een hoge instap, bescherming voor de koplampen en cornering lights, en stalen hoekstukken op de bumpers.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie