FNV protesteert bij Van den Bosch
| 12:09 | Truckstar Redactie

Reactie FNV op nieuws Filipijnen

Filipijnse chauffeurs zijn de nieuwe slaven van Europa.

Dat schrijft Huub van den Dungen namens de vakbond FNV Bondgenoten in een reactie op het nieuws – en de ophef – over de inzet van Filipijnse chauffeurs bij het Letse transportbedrijf Dinotrans.

“De salarissen waartegen de Filippijnse chauffeurs worden tewerkgesteld, zullen ongetwijfeld nog lager liggen dan de salarissen van de Oost-Europese chauffeurs”, aldus van den Dungen, die daarmee een stukje tekst overneemt uit het Truckstar-bericht, waarmee het nieuws in ons land bekend gemaakt werd.

Inmiddels heeft de Zweedse topman van Dinotrans in een verweer gezegd dat de Filipijnen tussen de 1.400 en 2.000 euro per maand verdienen.

‘Moderne slaven’
Dit blijft echter buiten beschouwing: “Als argument voor het aanwerven wordt verwezen naar een acuut chauffeurstekort. Maar met de huidige Europese werkloosheidscijfers weet iedereen dat hiervan geen sprake kan zijn. Wat men eigenlijk bedoelt is dat er een tekort is aan goedkope arbeidskrachten, of beter gezegd moderne slaven.”

Ook wordt een pleidooi voor fiscale harmonisatie in Europa toegevoegd:

Harmonisatie
“Het is een bewijs dat Europa dringend wakker moet worden uit de neoliberale droom en met spoed acties moet ondernemen om tot een sociale en fiscale harmonisatie te komen waardoor iedereen in Europa met gelijke wapens kan strijden. Het vereist politieke inzet om deze ontwikkelingen een halt toe te roepen en de Europese markt te beschermen tegen een verdere sociale afbraak die al geruime tijd geleden in gang is gezet.”

“Het openstellen van de grenzen in Europa en het aansluiten van de Oost-Europese landen zonder fiscale en sociale harmonisatie zette de loon- en arbeidsvoorwaarden sterk onder druk. De transportsector kwam in een neerwaartse spiraal terecht die de laatste jaren zware sociale en economische schade in de sector heeft aangericht. Met de inzet van Aziatische chauffeurs gaan we nog een stap verder in deze neerwaartse spiraal en raken de verhoudingen in het wegtransport helemaal zoek”, aldus FNV Bondgenoten.

1 Reactie
  1. De grootwinkelbedrijven maken grote winsten, maar willen steeds lagere prijzen afdwingen ( zie AH met zijn 2 % algemene korting), dus wordt de leverancier uitgemolken, die op zijn beurt de vervoerder uitmelkt. Deze kan sedert de digitacho en de aanpassing op de rij en rusttijden geen extra uren meer doen, met de miilieueisen geen oude vrachtwagens meer bezighouden, diesel en taksen zijn ook al voor iedereen gelijk. Dus heeft de vervoerder 2 mogelijkheden, ofwel failliet, ofwel goedkopere chauffeurs. let wel in Belgie zijn er al plaatsen waar het nettoloon van belgen en MOE chauffeurs gelijk is. De sociale lasten op MOE is 4-5 euro per uur, die van een belg 20 euro per uur. Alles is hiermee gezegd. Beschouw internationale chauffeurs als ZEELUI en verlaag de sociale lasten naar 30 % van het nettloloon, dan heeft niemand nog zin in MOE of Filippijnse chauffeurs.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie