Reactie Dinotrans Filipijnen
| 17:31 | Truckstar Redactie

Reactie Dinotrans Filipijnen

De topman van Dinotrans reageert op de ophef die is ontstaan over de inzet van Filipijnse chauffeurs bij het Letse Dinotrans.

“Onze bedoeling is niet om goedkope chauffeurs te vinden. Daarvan zijn er nog genoeg in Europa. Wij willen goede chaufeurs vinden die meewerken aan een goede kwaliteit van het transportwerk van Dinotrans.”

Dat zegt Staffan Resare, de topman van Dinotrans AB -de Zweedse tak van Dinotrans- in een interview met Transportnet.se. “Ondanks het feit dat wij actief chauffeurs werven in Letland, vinden wij geen kandidaten die aan onze eisen voldoen”, vervolgt Resare.

Uitbreiden en kwaliteit
Dinotrans heeft besloten om Filipijnse chauffeurs aan te nemen om uit te kunnen breiden, te kunnen voldoen aan de transportvraag, en aan de kwaliteitseisen van de klanten  te kunnen voldoen, zo staat te lezen. Hiermee lijkt Resare te zeggen dat Letse of Oost-Europese chauffeurs die kwaliteit niet leveren.

Resare zegt ook: “Net als in de meeste andere EU-landen zijn er bijzonder weinig jonge mensen die chauffeur willen worden.”

Salarissen
Veel media hebben overhaaste conclusies getrokken, vindt Resare ook. De netto-salarissen van de Filipijnen liggen volgens hem tussen de 1.400 en 2.000 euro per maand. Dat zou voor alle Dinotrans-chauffeurs gelden. “Ook onze Duitse chauffeurs die bij onze Duitse in dienst zijn, krijgen salarissen op dat niveau”, aldus de Dinotrans-topman.

“Dinotrans werft alle Filipijnse chauffeurs onder toezicht van de overheid aldaar, die eisen stelt aan beide partijen, wat op zijn beurt ook zekerheid biedt aan beide partijen. De reacties van onze klanten op onze werknemers zijn erg positief”, aldus Resare.

Stakingsdreiging
Toch blijft het een uiterst vreemd verhaal. De werkloosheid in veel landen in Europa is al tijden erg hoog, ook in bijvoorbeeld het oosten van Duitsland, of in landen als Spanje. Bovendien raken chauffeurs in andere landen werkeloos omdat West-Europese transportbedrijven niet op kunnen tegen de lage lonen-concurrentie vanuit het voormalige Oostblok. 

Op verschillende internet/facebookpagina’s zorgt het bericht over Dinotrans voor de nodige ophef. Chauffeurs uit Nederland, maar ook de Scandinavische landen vrezen dat het geval van Dinotrans niet op zichzelf staat en dat het plan navolging krijgt in de rest van Europa. 

Een Nederlandse chauffeur richtte vandaag een actiepagina op op Facebook. Op de pagina wordt opgeroepen tot stakingsacties om de problemen in het wegtransport aan de kaak te stellen. Rond vijf uur had de actiepagina al ruim 600 leden.

4 Reacties
  1. Mijn werkgever betaalt Hongaren en Polen hetzelfde netto uurloon als zijn Belgische chauffeurs, dus zij verdienen evenveel als mezelf. Ik hou 10,50 euro netto over per uur. Die Polen kosten mijn werkgever alles in 15 euro, ikzelf kost mijn werkgever met Belgische sociale lasten erbij 32 euro per uur. Logisch dat er nauwelijks Belgen nog aan de bak komen, want met een gelijk netto loon, dus wat men naar huis meeneemt, is de kost voor ons het dubbel van een pool. Van dumoing en slavernij is hier uberhaupt geen sprake meer. Eigenlijk moeten we staken tegen de regeringen, overheidsgebouwen gaan blokkeren, maar geen snelwegen want dan krijgen we de publieke opinie tegen. Laat de politici daar maar eens beginnen. Ik ga niet meer akkoord dat ik nog geen 40 % krijg van wat mijn werkgever betaalt als volle kost. Een dik pensioen zit er voor ons chauffeurs ook al niet in. Laat die vakbonden maar eens ophouden met de loonkosten te bestempelen als een uitgesteld stukje loon, ik koop daar niets van voor mijn gezin. Ben trouwens benaderd door een Nederlandse firma om voor hen als Belg te gaan rijden voor een Maltees bedrijf met een nettoloon die 30 % hoger ligt dan wat ik in Belgie kan krijgen. Dit is de wereld op zijn kop. Maar zelfs met 30 % meer te betalen, zijn ze nog stukken goedkoper af als in Belgie.

  2. Aan de heer Resare is een goede politikus verloren ge gegaan, dat hij geen goede chauffeur kan vinden in letland en andere Oostblok landen daar kan ik nog wel in komen maar in Zweden Denemarken Duitsland en eventueel in Nederland zijn genoeg geschoolde chauffeurs te vinden ,Maar ja die werken niet aan een loon wat over het algemeen daar betaald worden

  3. De heer Resare kan mij bellen ben direct beschikbaar, lever kwaliteit ,ben klantgericht, en zeur niet over weekenden. Maar wedden dat hij niet gaat bellen ,geloof er niks van dat hij 2000 euro aan hen geeft.

  4. ik ben door dit soort praktijken werkloos geraakt.
    omdat de westeuropeese transporteurs te duur zijn moeten ze een manier zien te vinden om toch aan het werk te blijven en daarom nemen ze de goedkopere “chauffeurs” in dienst.
    die jongens kunnen er zelf ook niks aan doen want die willen ook eten op de plank hebben voor vrouw en kinderen.
    wel vreemd blijft het dat de verladers (o.a.DFDS,DHL.) hier in zweden de transporteur de raad geeft om toch maar goedkopere chauffeurs in dienst te nemen want de prijs wordt niet meer verhoogd (is vorig jaar zelfs met 14% verlaagt) wil men deze praktijken tegengaan zal men bij de verladers aan moeten kloppen en volgens mij niet direct bij de transportbedrijven.
    hier in zweden zouden ze graag zien dat er een zelfde wet komt als in nederland mbt het in dienst nemen van chauffeurs, gelijk werk gelijk loon. zou voor heel europa een goede wet zijn.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie