Reactie De Rooy FNV-aantijgingen camera's
| 22:17 | Korneel Luth

Reactie De Rooy FNV-aantijgingen camera’s

De Rooy Transport uit ’t Goy wilde eerst niet reageren op de opgewonden FNV-reacties in de pers over camera’s in cabines. Op verzoek van Truckstar wil directeur Peter de Rooy toch zijn verhaal kwijt.

“Hallo FNV, hoe ver kun je er naast zitten?” Dat is in het kort de reactie Peter de Rooy over de aanhoudende ophef in de media over een afgeronde proef van een veiligheidssysteem met camera’s. 

De feiten:

Peter de Rooy: “De feiten: Begin vorig jaar startten wij samen met Volvo een jaarlang een proef met zogenaamde event-camera’s. Dit in het kader van het streven van Volvo naar nul verkeersdoden. Iets wat wij volledig onderschrijven.” 

“De proef werd volledig in overleg met onze chauffeurs uitgevoerd. De FNV was bij die gesprekken uitgenodigd. De proef bleek zeer succesvol. Chauffeurs leerden van hun fouten en één keer kon een chauffeur met de beelden bewijzen dat hij bij een zwaar ongeval goed gehandeld had. Hij behield zo zijn rijbewijs.”

“Tijdens de proef bleek dat er ook gebeurtenissen ontstonden omdat de chauffeur met zijn privé smartphone in de hand bezig was. Daarop hebben wij alle jongens een handsfree set gegeven waarna dat probleem opgelost was.” 

Volledige medewerking van ons

“Omdat de Autoriteit Persoonsgegevens twijfels had over de privacy, werkten wij volledig mee aan hun onderzoek. Het was immers een proef waarbij dat één van de punten was? De pilot was al 1 oktober vorig jaar afgelopen toen de Autoriteit Persoonsgegevens met hun oordeel kwam. Men zag dat het middel weliswaar resultaat boekte maar vond het te zwaar. De camera’s waren op dat moment al uit de auto’s.” 

Waarom meldt de FNV nu dat we moeten stoppen met filmen?

“Deze week kwam het definitieve rapport. Maar de inhoud daarvan was al een half jaar lang bekend. Oók bij FNV. Waarom de bond nu pas snorkend meldt dat wij zouden moeten stoppen met ‘chauffeurs te filmen’, is voor mij dan ook onbegrijpelijk.”

“Opvallend vind ik dat noch FNV, noch ook maar één van de media bij ons geïnformeerd heeft naar de stand van zaken, of ons in de gelegenheid gesteld heeft weerwoord te geven. Alleen Truckstar en TTM hebben dat gedaan. Voor mij is dit niets meer dan stemmingmakerij. Ik ben wel bij met de steunbetuigingen die ik van mijn chauffeurs gekregen heb. Het merendeel vindt het jammer dat de proef gestopt is. Blijkbaar is het met die stress dus nogal meegevallen”, concludeert de Rooy.

Gebeurt er niets, filmt de camera niets

Anders dan bij de talloze camera’s in bijvoorbeeld winkels en de openbare ruimte die alle personen die voor de lens komen vastleggen, filmt een event-camera alleen twaalf seconden als er iets gebeurt. Bijvoorbeeld een harde remingreep of een plotselinge zijwaartse verplaatsing van de truck. Als er de hele dag niets gebeurt, is er aan het einde van de rit dus niets ook opgenomen. 

Openingsfoto: Dit is zo’n event-camera. Na afloop van de succesvolle proef, zijn deze allemaal weer verwijderd uit de truckcabines van De Rooy Transport uit ’t Goy.

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

1 Reactie
  1. De Rooij schrijft dat het FNV betrokken was bij deze “proef” zoals ze hem noemen. Net zoals de Rooij dat niet deed heeft nu Truckstar ook verzuimd om even met iemand van FNV in contact te treden wan dan hadden ze gehoord dat FNV in het bezit is van het rapport van het CPB waarin staat dat de Rooij met deze “proef”: “….in strijd handelt met artikel 8 van de Wet Bescherming Persoonsgegevens….”. Na ontvangst van de voorlopige bevindingen van het CPB is de Rooij gestopt met de “pilot”en heeft bestaande data gewist. het CPB wat overigens in de eerste helft van januari door het FNV op het spoor van deze overtreding is gebracht. Een en ander is te lezen in het rapport van het CPB met betrekking tot het camerawerk van de Rooij.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie