hartman
| 16:50 | Arjan Olsthoorn

Raamovereenkomst: vijftig Scania’s voor Hartman Expeditie

Onlangs sloot Hartman Expeditie, met vestigingen in Poeldijk, Nieuw-Amsterdam en Greve (Denemarken), met Scania Nederland een raamovereenkomst af voor de levering van vijftig nieuwe Scania’s over een periode van twee jaar.

Directeur Ronald Hartman geeft toelichting bij de order: “Scania is een van onze vaste leveranciers en gedurende het jaar verschijnen er regelmatig nieuwe trucks in ons wagenpark. Met deze raamovereenkomst wil ik voorkomen dat we voor ieder individueel voertuig het hele aankooptraject moeten doorlopen. Ons partnership met Scania is zodanig professioneel dat zij hierin volkomen met ons mee willen denken. Dit bespaart ons veel tijd die we nu aan onze core business kunnen besteden.”


 Lees ook: J.P. Vis & Zn. kiest voor Iveco S-Way trekkers op LNG


Hartman Expeditie heeft dit jaar de krachten gebundeld met twee branchegenoten: Brinkman Trans Holland en J.P. Vis. Hierdoor is een grote logistieke speler ontstaan in het vers-transport met de focus op Scandinavië. Het bedrijf is met name gespecialiseerd in de groepage van geconditioneerde producten – met de nadruk op groente en fruit – waarbij snelheid en betrouwbare levering van belang zijn.

Twee jaar

De order voor vijftig nieuwe trucks is uitgesplitst in 18 concreet bestelde voertuigen. De overige voertuigen zullen in de komende tijd worden vastgesteld. De specificaties van de nieuwe trucks lopen uiteen van 13-liters van 500 en 540 pk voor de inzet richting Denemarken. En 530 en 590 pk V8’s die met name richting Zweden zullen worden ingezet. Ronald Hartman: “De V8’s zullen veel als LZV met 60 tot 65 ton GTW in Zweden rijden. Daar hebben we de extra power nodig om in het heuvelachtige terrein goed mee te kunnen. De 13-liters zullen met name richting Denemarken rijden. Deze motoren hebben zich de afgelopen jaren als zuinig bewezen op dit traject.” Omdat de chauffeurs op deze ritten meerdere dagen onderweg zijn heeft het bedrijf ervoor gekozen de cabines royaal uit te rusten. De hoge S-cabines hebben niet alleen een vlakke vloer, maar bieden de chauffeurs ook veel werk- en rustruimte.

Duurzaam

Onder de vlag van Green Label Logistics wil Hartman serieuze stappen zetten in het verkleinen van de ecologische voetafdruk van het bedrijf. Zo zet het bedrijf veel LZV’s in waarmee aanzienlijke CO2-reduties worden behaald. “Wij hebben ambitieuze doelstellingen om onze impact op het klimaat en het milieu zo klein mogelijk te maken,” aldus Ronald Hartman. “Het is geen keuze meer, geen enkel bedrijf kan het zich nog veroorloven zich niet serieus met duurzaamheid bezig te houden. Onze trucks rijden niet alleen als Ecocombi’s, maar ook gedeeltelijk fossielvrij op HVO of Bio-LNG. Daarnaast besteden we, samen met onze bandenleverancier, veel aandacht aan een uitgekiend bandenmanagement. Onze nieuwe cross-docking gebouw in Nieuw-Amsterdam is volledig CO2-neutraal. Dat zijn slechts enkele voorbeelden van onze visie en de vertaling ervan in de dagelijkse praktijk.”

Aandacht voor chauffeur

Daarnaast besteedt Hartman Expeditie ook veel aandacht aan de chauffeur als belangrijke schakel in de keten. In het realiseren van het laagste brandstofverbruik, en daarmee ook de laagste CO2-uitstoot, speelt deze een belangrijke rol. Naast een goede basistraining in defensief en duurzaam rijden, coacht het bedrijf de chauffeurs ook om het geleerde daadwerkelijk in de praktijk toe te passen. Voor dit traject biedt Scania het bedrijf ondersteuning om het maximale efficiency uit de voertuigen te halen.

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie