Pum Enthoven
| 13:00 | Arjan Olsthoorn

Pum Enthoven: “Een Scania hoort een V8 te zijn”

Pum Enthoven uit Lisserbroek nam deze week voor het eerst een Scania in gebruik. De 8×4*4 R520 V8 met een gestuurde naloopas is meteen het paradepaardje van het bedrijf. Hij gaat ingezet worden in de aan- en afvoer van bouw- en sloopmaterialen. Daartoe is de auto uitgerust met een 22t/m HMF cabinekraan en een 26 tons haakarminstallatie van Hyva.

“Maar voorlopig is de belangrijkste reden dat wij een nieuwe vrachtwagen kochten omdat wij al langer het gevoel hebben meer de regie te willen houden. We willen minder afhankelijk zijn van derden,” vertelt Pum. Op de vraag waarom hij voor zo’n dik voertuig ging, krijgen we een met passie doordrenkt antwoord: “Een échte Scania hoort toch een V8 te zijn? Bovendien klikte het met de Scania-dealer in Sassenheim. Maar ook zonder dat: die 520 pk gaan wij zeker gebruiken als we straks met een dieplader gaan rijden.”

Pum Enthoven

Pum Enthoven (R) ontvangt de sleutels van zijn nieuwe Scania R520 V8 uit handen van Jan-Peter de Haan van Scania Sassenheim.

Luchtgeveerde tientons vooras
Bij de specificatie van zijn eerste Scania is Pum niet over één nacht ijs gegaan. Behalve de V8 koos hij ook voor een retarder, ACC en Clutch on demand. Bijzonder is ook de luchtgeveerde tientons vooras. “Wij zijn de eerste die dat hebben want Scania leverde die as tot nu toe alleen bladgeveerd. Bovendien kan de auto nu helemaal op de blokken zakken bij het opzetten van de bak. Dat is lekker stabiel.”

“De retarder heb ik als bakwagen niet echt nodig”, zegt hij daarover. “Maar dat wordt anders op het moment dat de dieplader komt. En verder heeft het te maken met minder onderhoud aan de remmen.” De Scania R520 met aangedreven tandemstel, gestuurde hefbare naloopas en verlengde R dagcabine, kreeg een XT uitvoering. “Nou niet helemaal. Ik wilde vooral die stevige stalen bumper en de extra bodemvrijheid. Dat de spiegelkappen iets meer op de bouw aangepast zijn, is goed. Maar we hebben niet voor de oranje stiksels gekozen maar voor een andere stevige bouwbestendige bekleding van de stoelen.”

Scania v8

De auto kreeg naast af fabriek LED verlichting ook een beugel met extra verstralers op het dak evenals flitsers, zwaailampen en luchthoorns. “Dat kun je nog als praktisch en veilig verkopen,” meent Pum. “De 19 lampjes die in een boog achterop de af fabriek geleverde cabinefenders zitten, komen meer uit ‘het marketing budget’: je wilt toch een statement maken met je visitekaartje. Samen met een front een rear camera hebben we zo een voertuig waarvan het naar mijn idee niet moeilijk zal zijn er een goede chauffeur bij te vinden.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie