Project XXL: van standaard FH tot Longtrotter
Bij Van Winkoop in Ermelo hadden ze in oktober 2013 een interessant klusje. Er werd een witte splinternieuwe Volvo FH tandemas-trekker uit Zweden voor de deur gezet met de vraag of de cabine met zestig centimeter verlengd kon worden.
Dat zou een spectaculair resultaat opleveren en Truckstar volgde deze verlenging op de voet; voor het eindresultaat reisden we zelfs naar Zweden, waar de truck inmiddels door de apetrotse eigenrijder Andreas Hjorthejm in gebruik is genomen.
Hieronder vind je een fotoverslag van de opbouw, en enkele foto’s van de truck in Zweden. Dit zijn extra foto’s die niet in het blad staan.
Lees ook:
Nieuwe Volvo FH XXL
Project XXL vordert
Project XXL weer stapje verder
Bij Van Winkoop hebben ze ervaring met dit soort projecten en durfden ze de verlenging wel aan.
Maar een simpele klus was het zeker niet. Omdat de nieuwe FH nog nooit verlengd was, moest er vanalles voor het eerst uitgezocht en uitgedokterd worden.
De bodem van de cabine moest verlengd worden, evenals het dak en de zijkanten. Bovendien moest de zogeheten ‘structural integrity’ van de cabine, grof gezegd de stevigheid, gegarandeerd blijven.
En moest het allemaal naadloos aansluiten!
De markante schuin oplopende lijn werd meegenomen in de verlenging.
Van Van Winkoop werd de truck naar Sjaak Kentie gereden.
Daar werd het interieur mooi aangekleed en afgewerkt met noppenleer, rode en witte verlichting, en nog veel meer.
Kentie voorzag de XXL ook van mooie side-skirts.
Aan weerszijden zijn comfortabele bankjes aangebracht en een mooi tafeltje. Een goed geluidssysteem ontbreekt evenmin.
Boven de bankjes hangt een enorm bed opgeklapt.
De truck ging vervolgens ongespoten naar Zweden. Daar verzorgde de firma Lacktyl namelijk het scherpe en felle spuitwerk.
Een serieus hydraulisch systeem kantelt de cabine.
Het eindresultaat: een (vooralsnog) unieke trekker, met een heerlijk ruime cabine en prachtige kleuren, hier voor ons poserend in Kalmar met de brug naar Öland op de achtergrond.
De XXL/Longtrotter is van eigenrijder Andreas Hjorthejm. Hij rijdt als vaste charter voor Stena Stål. De vier-assige oplegger is ook van Andreas en is maar liefst 19,35 meter lang. De vier assen mogen elk maximaal negen ton hebben.
Andreas hield de voorkant van de truck mooi ‘clean’. Twee luchthoorns op het dak ruimden snel het veld maar de lichtbeugel met de zes verstralers – geen overbodige luxe in de lange, donkere Zweedse winters – maakt de truck mooi af.
Andreas en zijn nieuwe chauffeuse Stina Helgesson.