Renault D Wide
| 15:37 | Arjan Olsthoorn

Praktijktest: we rijden de Renault D Wide 320

Met zijn gestileerde panter op de laadbak is de Renault D Wide een opvallende verschijning. Wat ook opvalt, is hoe prettig hij rijdt.

De Renault D Wide is een echte palettenpanter. Hij mag zelfs 20,5 ton laden en zit daarmee midden in de range van trucks waar chauffeurs een hele dag door het hele land rijden. Dat vinden we ook terug in de gebruikte cabine: geen smalle D-Cab waarvan de body in white ook door DAF, Volvo en Mack gebruikt wordt, maar de brede uitvoering daarvan. Fijn is dat Renault de auto gewoon met zonneklep en al in de test heeft gezet. De spoiler kreeg dit jaar een nieuw ontwerp en sluit nu nog beter aan op de laadbak.

Renault D Wide

Geen tijger in de tank; wel een panter op je laadbak.

De D Wide heeft een beleefde maar modern ogende grille met daarin prominent een stevig en in reliëf uitgevoerd versie van het Renault wybertje. We nemen de heldere lexan koplampglazen en de moderne radarunit in de stevige uit drie delen bestaande bumper in ons op. We aaien eens over de fraai vormgegeven fenderdelen die de zijkant inclusief de deurhandels schoonhouden. En we zien dat het goed is. Eigenlijk verraden alleen de gedateerde toplampjes links en rechts boven de spiegels dat we hier te maken hebben met een cabine die al in de jaren negentig van de vorige eeuw op de markt kwam. Kan daar nu niet eens een modern LEDje voor komen?

Grote dode hoek
Het zicht vanaf de bestuurdersstoel naar voren is goed. Op rechts zit het bekende veilige ‘fietsersdetectieruitje’ dat Renault destijds als eerste truckmerk lanceerde. Maar waar in die tijd geen chauffeur iets van moest hebben. Tijden veranderen en nu is het één van de meest prettige en actieve veiligheidsmiddelen van deze cabine. De rechterspiegel geeft een iets minder grote dode hoek dan bij de T-cabine maar het zicht tussen spiegel en A-stijl blijft beperkt voor een truck die toch veel in de stad te vinden zal zijn. Gelukkig heeft deze Renault een Brigade Backeye 360ᵒ monitor met zicht rondom de auto, ook van boven. Daartoe zitten er vier cameraatjes op elke zijde van de auto één. Als je de auto in de achteruit zet, zie je op het grootste deel van het splitscreen de achterkant. Het werkt goed, is duidelijk zichtbaar en mag van ons verplicht worden op elke distributieauto. Typisch Renault is ook de satelliet aan het stuur waarmee de boordcomputer en de radio bediend wordt. Op de handle van de versnellingsbak kun je ook even studeren. Maar als je dat eenmaal weet, geeft die verder geen problemen.

gordels

Rode gordels, dan ziet de politie van buitenaf op je ze draagt.

We noemden al het neerklapbare bed. Dat is in twee delen en hangt normaal plat tegen de achterwand. Wil je er op liggen, dan moet je eerst je hele cabine opruimen en de twee stoelen naar voren klappen voor je de beddelen kunt laten zakken. Daarna kun je er vanaf de tunnel opkruipen. Rust zacht. Als je nog niet moe was toen je aan het begin van je pauze aan deze exercitie begon, dan heb je dat extra comfort die het bed biedt inderdaad hard nodig om bij te komen gedurende de resterende tijd van je pauze. Maar er schijnen chauffeurs te zijn die zo hun driekwartier maken of er zelfs, hopelijk incidenteel, een hele nacht mee overstaan. Ons doet het denken aan een soortgelijke contraptie in een DAF uit de jaren zestig van de vorige eeuw. Dat was toen een hooggewaardeerde luxe. Maar dat is inmiddels 60 jaar geleden.

Lees ook onze praktijktest met de Renault T High 480.

Een kleine acht liter
Onder de prominent aanwezige maar wel vlakke tunnel huist een zescilindermotor met een 7,7 liter motor van 320 pk. Het Euro 6 step D blok is verder modern opgezet met vier kleppen per cilinder, common railinjectie met een inspuitdruk van 2.000 bar en een turbo met een variabele geometrie. Dat is goed voor 1.200 Nm koppel over een lekker breed gebied tussen 1.050 en 1.600 omwentelingen. Binnen je maximale koppel werken er maar tussen de 140 en 196 van de beschikbare paarden. Eigenlijk zouden we eens moeten afstappen van het vermelden van het aantal pk’s op de deur. Dat doet geen recht meer aan de prestaties van een truck. De hoeveelheid koppel is anno 2020 veel belangrijker. En zeg nu zelf, wat staat er nu mooier naast die deurklink: 320 of 1.200?

Luchtgeveerde vooras
Met net geen 11 meter tussen twee muren en 10,20 meter tussen de stoepranden laat de auto zich prachtig manoeuvreren. De volwassen bandenmaat 315/70 x 22,5 draagt op papier bij aan een rustige rit daarbij geholpen door een luchtgeveerde 7,5 tons vooras. Voor de veiligheid is ons voertuig behalve het verplichte ABS, LDW en EBA (noodrem) ook voorzien van een stabiliteitscontrole, een anti-rolloversysteem en een waarschuwingsinstallatie die aangeeft of je wel hard genoeg remt. Kortom, er is niets dat onze test verder nog in de weg staat.

Renault D Wide

Met 360 graden beeld en splitscreen moest dit camerasysteem verplicht worden op elke distributieauto.

320 pk voor 19 ton is natuurlijk volkomen verwennerij. De auto trekt pittig de snelweg op en op de afrit naar Driebergen merken we dat motorrem ook echt iets toevoegt. Het is geen retarder maar het helpt duidelijk. De auto stuurt mooi licht op lage snelheid en voelt stevig als je wat harder rijdt. Wat ook opvalt is dat het bijzonder stil is in de cabine. De waarde van 62 DbA bij 80 km/h is dezelfde als die we bij de langeafstandstrucks meten. Waarbij de grote jongens veel minder toeren draaien dan de 1.220 omwentelingen die deze truck vanwege zijn eindreductie van 1:3.08 bij 80 km/h aanhoudt. Maar dat iets hogere toerental is wel lekker om de auto vlot te laten reageren op het verkeer. Als je het gas intrapt, gebéurt er tenminste wat en hoeft de truck niet eerst na te denken en vervolgens terug te schakelen.

‘Het siert Renault dat de D Wide zo volwassen aanvoelt’

Rotondes
Over het verbruik kunnen we niet zo heel veel zeggen. Daarvoor was de test te laat in het seizoen en was het te koud. Toch lijkt de 1:4,24 die wij maten op het binnendoorgedeelte nog niet zo heel gek. Zeker als je daarbij bedenkt dat we maar liefst 13 procent van de tijd dat de motor liep, stationair gedraaid hebben. Dat komt door het maken van de foto’s. En hoewel dat niet goed is, kent de distributie ook heel wat procenten stationairtijd. Dat maakt het cijfer wel realistisch.

De conclusie moet dan ook zijn, dat je als chauffeur niet gestraft bent met een D Wide. Alleen die spiegel op rechts. Daar zou echt eens een exemplaar voor moeten komen die meer ruimte heeft tussen de binnenkant van de spiegel en de A-stijl. Katachtigen staan bekend om hun goede zicht. Maar deze is op rechts een beetje blind.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie