Praktijktest Scania R620 Topline
De Scania R-serie is meteen verkozen tot ‘Truck of the Year 2010’. Voor ons een goede reden om hem over onze praktijktestroute jagen. Bescheiden als we zijn, beginnen we met het topmodel, de R620 Topline. Natuurlijk heeft die zo’n beetje de hele optielijst aan boord.
De nieuwe R-serie maakt indruk, dat is meteen duidelijk als we de parking in Asten oprijden. Onderweg deden we al menig chauffeur verbaasd omkijken en eenmaal bij Nobis, komt de ene chauffeur na de andere nieuwsgierig een kijkje nemen bij ‘de nieuwe’. De uiterlijke verschillen met de vorige generatie zijn niet erg groot, maar de nieuwe grille en zijskirts maken toch net het verschil. In het interieur zijn er veel meer wijzigingen doorgevoerd, waaronder het nieuwe ‘softtouch’ dashboard. Scania gebruikt nu hoogwaardige kunststoffen voor de afwerking en dat maakt een enorm verschil want het harde, gemakkelijk krassende plastic heeft plaats gemaakt voor een fraaie en prettig aanvoelende kunststoflaag. Een andere noviteit die je standaard krijgt in de nieuwe R-serie is de verbeterde middenconsole. Daarin vind je een handige schuiflade, vier bekerhouders en een aantal vakjes voor klein spul. Maar dan is de wel koek op, tenzij hokjes zwart maakt op Scania’s optielijst.
Opties
Met de nieuwe R-serie heeft Scania bijna elk kritiekpunt verholpen. Zo is er een breder en eenvoudig uit te schuiven bed gekomen, nachtkastjes bij het onderbed en een geautomatiseerde versnellingsbak zónder koppelingspedaal. Helaas – en dat is wel degelijk een punt van kritiek – staan al deze fraaie, nieuwe zaken op de optielijst. Afgezien van de nieuwe grille en het mooie nieuwe dashboard moet je verder overal extra voor betalen. De uitklapbare tafel aan de bijrijderskant kost bijvoorbeeld € 157, voor de eigenwijze LED daglampen in de voorbumper moet je € 339 extra neertellen en als je het nieuwe, uitschuifbare bed wilt hebben, gaat de factuur met 743 euro ophoog. Nachtkastje bij het bed? Dat kost slechts € 50 per kant. En het fraaie ‘Colour Plus’ display in het dashboard staat voor € 213 op de lijst. Dit alles heeft te maken met het prijsbeleid van Scania, waarbij je als koper naar eigen inzicht een voertuig bij elkaar sprokkelt uit een hele hoop onderdelen. Het is alleen de vraag wat je als chauffeur uiteindelijk in je auto krijgt. Stuk voor stuk zijn het geen dikke bedragen, maar bij elkaar loopt het toch op en in deze barre tijden wordt er al gauw op extra’s bezuinigd en dan loop je het gevaar dat je er bekaaid vanaf komt in je nieuwe R-serie.
Uitschuifbed
Hier beperken we ons tot de testwagen en die heeft een interieur met fraaie kleurstellingen. Net als bij personenwagens kun je nu kiezen uit diverse kleuren, waaronder fraaie two tone uitvoeringen. Voor de afwerking zijn er ‘dark chrome’ accenten aangebracht, maar wie wil, kan ook voor een houtmotief kiezen. Verder zijn er nieuwe deurbakken, waarin aan beide kanten twee grote flessen passen. Alles bij elkaar maakt de Scania met dit nieuwe interieur een compleet andere indruk dan voorheen. Alles ademt de sfeer van luxe en het afwerkingniveau is op een veel hoger peil gebracht. Voor het bed heeft Scania een heel slim systeem bedacht. Als je er op gaat zitten, dan kun je met twee voetpedalen eerst de stoelen naar voren schuiven. Vervolgens pak je de aluminium hendel vooraan het bed en schuift het hele zaakje uit tot negentig centimeter. Althans, dat zegt de brochure. Zelf kwamen we op 85 centimeter, maar dat is nog steeds lekker breed. Een eventueel hoeslaken schuift eenvoudig mee en daarmee is de kritiek op het oude bed achterhaald. De nieuwe matras voelt goed aan, al is hij misschien wat zacht. Waarschijnlijk doet een topper wonderen en lig je dan als een vorst op dit bed. Overigens is ook het bovenbed vernieuwd en dat is eveneens breder en beter dan eerst. Handig detail is het trapje naar boven, dat je mooi kunt wegklappen.
Rijden
Het rijden in deze nieuwe R620 is een waar feest. Tenminste, als je voorzichtig bent. De onderspoiler van de testwagen is namelijk zo laag, dat hij in Asten al beschadigd raakt door de verkeersremmende ribbels op het parkeerterrein. Deze lage constructie vraagt gewoon om schade maar met een hogere bandenmaat krijg je al wat meer speling. Maar goed, dan maar heel voorzichtig op weg. De nog zit achter het optimaal verstelbare wiel blijft uniek bij dit merk. Wij reden onlangs weer met alle verschillende merken en opnieuw scoorde Scania heel hoog op het gebied van weggedrag en comfort. De rust in de cabine is weldadig. Helaas hoor je de prachtige V8-geluiden maar nauwelijks als je de dubbel uitgevoerde zijruiten dicht houdt…! Bij het optrekken kun je maar beter het raampje een stukje open doen, want de roffel blijft voor kippenvel zorgen. De Scania stuurt zo scherp als het spreekwoordelijke scheermes en je voelt je meteen thuis aan boord. Er is totaal geen sprake van vibraties in het stuur. De cabine is perfect afgeveerd en hangt niet over in bochten. Kortom, een strak sturende truck met een heel voorspelbaar weggedrag. Overigens is de cabineophanging aan de voorzijde compleet anders dan bij de vorige R-serie. Het chassis is daar breder geworden om plaats te maken voor grotere radiateurs en daardoor moest Scania de cabineophanging aanpassen. Zoals gezegd, het resultaat is erg goed. Ook positief is het zicht rondom. Afgezien van de wat laag doorlopende zonneklep, die hindert lastig bij hoge verkeerslichten, is het zicht ideaal. Door de relatief lage zitpositie is de dode hoek vrij klein en de spiegels nemen weinig direct zicht weg.
Opticruise
De vernieuwde Opticruise versnellingsbak heeft een geautomatiseerde koppeling gekregen en dat hebben ze na al die jaren in één keer helemaal goed gedaan. De bediening van de bak is eenvoudig en de koppeling grijpt prachtig aan. Scania past een elektro-hydraulische koppelingsbediening toe en heeft de bak voorzien van nieuwe software. Als de koppeling open staat, schakelt de bak twee keer zo snel als bij het oude model en dat merk je. Een wegrijhulp (hillholder) is standaard bij de Opticruise bak en daarnaast is er een power mode. Handig is de manoeuvreerstand, die automatisch naar normaal terugkeert zodra de snelheid oploopt. Heel slim is ook de automatisch in werking tredende ‘rocking mode’ of schommelstand waarmee je eenvoudig wegkomt uit een laag sneeuw of modder. Hoewel het nog steeds de vertrouwde gesynchroniseerde versnellingsbak van vroeger is, maakt Scania met de nieuwe generatie beslist indruk. Als enige nadeel zou je kunnen zeggen dat een ongesynchroniseerde bak lichter zou kunnen zijn, maar gewichtsproblemen had dit merk toch al niet. Overigens is er – voor wie dat wil – nog steeds een koppelingspedaal leverbaar, en dat zonder meerprijs! Bij sommige vormen van vervoer wordt dit pedaal als een voordeel gezien en ook die doelgroep vergeet Scania dus niet.
Driver Support
Onze testwagen is voorzien van het Scania Driver Support-systeem en dat is een soort digitale persoonlijke coach. Het geeft tips over je rijstijl en waardeert de manier waarop je rijdt met middel van sterren en percentages. Het systeem geeft zelfs complimenten als je het goed doet! Zelf vonden we het heel leuk systeem om er mee te werken, maar als je het zat bent kun je het gewoon uitschakelen. Overigens wordt de informatie over je rijstijl niet opgeslagen. Het is zuiver voor de chauffeur bedoeld en geen controle-instrument voor je werkgever. Wel is het natuurlijk zo dat een goede rijstijl zich vertaalt in een lager verbruik en dat kan op kantoor natuurlijk wel opvallen.
Conclusie
Met de nieuwe R serie slaat Scania de spijker op zijn kop. Dat bleek al uit de verkiezing tot ‘Truck of the Year 2010’ en werd nog eens bevestigd door het winnen van de laatste Duizend Punten Test, maar ook in onze praktijktest is het zonder meer een topper. Dat geldt uiteraard helemaal voor de R620 met zijn fraaie V8. Comfort op hoog niveau, bijzonder mooie verbruikcijfers en indrukwekkende prestaties zorgen er voor dat deze stoere Zweed een diepe indruk achterlaat bij ons test team.
Pluspunten:
1. Gebruikte materialen
2. Stuurverstelling
3. Verbeterd onderbed
Minpunten:
1. Lage voorspoiler
2. Veel nieuws is optioneel
3. Slechts één zijverlichtingslampje