*

Praktijktest Scania R480 Euro4
| 15:46 | Truckstar Redactie

Praktijktest Scania R480 Euro4

Licht in gewicht, een prachtig hoog koppel en kracht voor acht, maar dan zonder AdBlue, en wel degelijk in Euro4 uitvoering!

Met de komst van de splinternieuwe R480 lijkt Scania nu echt een zware concurrent in huis te halen voor de V8 motoren van ditzelfde merk. Licht in gewicht, een prachtig hoog koppel en kracht voor acht, maar dan zonder AdBlue, en wel degelijk in Euro4 uitvoering!

De typeaanduiding R480 in de grille doet menigeen twee keer kijken naar onze gele Highline. Er zit geen V8 logo op: zou dat gestolen zijn? Voor een vermogen van 480 pk had Scania tot nu toe toch echt een V8 motor nodig. De nieuwe R480 heeft echter voldoende aan zes cilinders en dat heeft een aantal voordelen. Zo is er de gewichtsbesparing van 260 kilo en het prijsvoordeel bij aanschaf, een V8 is nu eenmaal duurder. Maar het belangrijkste is het verschil in brandstofverbruik. Niet dat de grote 16 liter V8 motoren niet zuinig kunnen lopen, maar met een zespitter heb je ook zonder gouden rechtervoetje toch een goed verbruik.

Veel hightech
Er zit behoorlijk veel hightech op deze R480. Om aan Euro4 te voldoen, maakt de motor bijvoorbeeld gebruik van het EGR systeem, waarbij een deel van de uitlaatgassen teruggevoerd wordt naar de verbrandingskamers. Verder is de Scania voorzien van Turbocompoundtechniek wat inhoudt dat een tweede turbo voor extra power zorgt. Daarnaast maakt de 12 liter motor gebruik van HPI injectors die hydraulisch geopend worden. Hierbij wordt de brandstof onder hoge druk met grote precisie ingespoten. Een gevolg van deze techniek is een enorme retourflow van dieselolie waardoor de temperatuur in de tank nogal oploopt. Achter de krachtbron is de GRS900R Opticruise versnellingsbak gemonteerd. Die bediend wordt door middel van een stengel rechts achter het stuurwiel. Bij het wegrijden en stoppen moet je wel de koppeling bedienen, verder doet de Opticruise het allemaal heel netjes zelf. Het is wel even wennen: je rijdt automaat totdat je stopt. Dan moet je toch ineens weer het koppelingspedaal intrappen. Toch heeft dit ook weer een voordeel. Met een koppelingspedaal heb je meer controle over het voertuig als het er echt om gaat op de centimeter nauwkeurig te rijden.

Goed zicht
Ronald Blauwgeers heeft net het portier van zijn Volvo FH12 420 achter zich dicht gegooid en stapt op ons verzoek de Highline cabine binnen. Het is vanwege het koppelingspedaal even wennen bij het wegrijden, maar dan heeft Ronald zijn draai in de Scania al snel gevonden. Hij roemt het goede zicht naar voren. Dan looft hij de chauffeurszetel en de rust in de cabine. Ook Ronald is verbaasd als hij hoort dat we met een terreingewicht van 39.960 kg onderweg zijn. Het soepele rijden en strakke sturen deden bij hem de gedachte opkomen dat we er een lege trailer achter hadden hangen. Het valt hem ook op dat de Opticruise zeer soepel en vrijwel onmerkbaar schakelt.

Gerard Sietsma laat de DAF 95XF van zijn baas Heisterkamp even voor wat die is en neemt plaats achter het stuur van de Scania R480. Ook deze DAF chauffeur is diep onder de indruk van de souplesse waarmee de R480 zijn werk doet. Gerard is niet helemaal te spreken over de kleurstelling van het interieur van de cabine, met beige als overheersende steunkleur. Het had van Gerard allemaal wat sjieker gemogen. Bovendien is een aantal functies op het dashboard niet duidelijk zichtbaar. Maar het is slechts een bescheiden smet op het blazoen van de R480. Gerard vindt de Scania strak sturen. ,,Hij ligt als een blok op de weg. Wat rijdt dit relaxed, echt een fijne auto,’’ is zijn mening.

Praktijktest Scania R480 Euro4 

Hillholder
Vroeg in de ochtend staan we klaar om onze eigen testrit te doen, met hier en daar een venijnige klim in de Ardennen. Helaas: de gele R weigert dienst. Er blijkt een sensor op de versnellingsbak kapot te zijn en die moet eerst gerepareerd worden. Balen! Gelukkig staat er binnen korte tijd een servicebus naast de trekker en kunnen we nog geen anderhalf uur later, met een nieuwe sensor, alsnog vertrekken. De R480 bromt als een tevreden torretje en éénmaal in de Belgische Ardennen laat hij menig collega de achterlichten zien. Met de Opticruise in standje ‘H’, oftewel Hillmode schakelt de bak net wat eerder terug waardoor het vermogen beter wordt aangesproken. Het komt er op neer dat we met cruise-control en downhill-mode ingeschakeld alle systemen het werk laten doen op dit zware traject. Op het display wordt keurig aangegeven wat er ingeschakeld staat en dat is erg handig. Ook heel slim is de optionele ‘hillholder’. Die wordt met een schakelaar ingeschakeld en deze functie houdt de remmen vast bij stilstand. De beruchte hellingproef wordt hiermee kinderspel en het mooie is dat de hillhold functie ook heel soepel weer loslaat.

Conclusie
Alles bij elkaar lijkt Scania met de nieuwe R480 weer een winnaar in huis te hebben. Trekkracht genoeg, veel souplesse en comfort en een laag verbruik. Bovendien tellen de voordelen van Euro4 door in de Duitse Maut, zonder dat daar het ongemak en de kosten van AdBlue tegenover staan. Nadelen heeft de Scania ook, zoals het wat lastige onderbed en het ontbreken van klepjes voor de bovenkasten. Inmiddels worden er in Nederland diverse kleppen aangeboden voor die bovenkasten. Ondanks dat blijft de Scania echter een superfijne auto om mee te rijden.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie