Praktijktest Scania P280 EEV
| 17:11 | Truckstar Redactie

Praktijktest Scania P280 EEV

Met zijn achttien ton is de Scania P280 een stevige distributietruck. Maar dat is nog niet alles. Het is namelijk een EEV en zijn diesel is net zo schoon als met een aardgasmotor. Zonder AdBlue!

Net als MAN zet Scania in op Euro 5 met EGR (uitlaatgasrecirculatie). Daarmee hoef je als chauffeur alleen diesel te tanken en geen AdBlue. Een zorg minder, dus, en net zo schoon. Hoewel het Scania nog niet gelukt is om in alle vermogensklassen Euro 5-motoren te leveren met EGR techniek, is er wel al een 280 pk sterke vijfcilinder EEV diesel. De EEV-norm (voluit: Enhanced Environmentally friendly Vehicle) is eigenlijk ontwikkeld voor voertuigen die op aardgas rijden. EEV is schoner dan Euro 5 en hoewel de eisen voor Euro 6 nog niet officieel vastgesteld zijn, kom je hiermee aardig in de richting. Wat de uitstoot van roetdeeltjes betreft zit de Scania P280 EEV vijftig procent onder de Euro 5-norm en die is al heel streng. Nu zijn er al meer fabrikanten die EEV-voertuigen leveren, maar het is Scania als eerste gelukt omdat met EGR te doen, dus zonder AdBlue.

Kiezen
Als ondernemer kun je dus kiezen uit Euro 4, Euro 5 of zelfs EEV. Wat is nu wijsheid? Voor wie niet vaak in Duitsland komt, lijkt het weinig zinvol om een extra schone truck te kopen. Je betaalt er immers meer voor maar het levert eigenlijk niets extra’s op. Er is weliswaar een subsidieregeling, maar je zult zien dat de pot net leeg is als je er een beroep op doet. Toch is het, zeker in de stedelijke distributie, slim om meteen op zo schoon mogelijk in te zetten. De ene na de andere gemeente stelt een milieuzone in en met zo’n EEV-voertuig ben je de anderen twee stappen voor. Dat levert voordelen op als je wat langer met je vrachtwagen wilt blijven rijden en ook als je hem inruilt. De restwaarde van een EEV-truck is straks gegarandeerd hoger dan van een minder schone vrachtauto.

Vijfcilinder
Scania bouwt al jaren volgens het blokkendoosprincipe. Vroeger gold dat alleen voor de cabine’s, maar nu worden ook de motoren modulair opgebouwd. Daardoor zijn bijvoorbeeld de zuigers en bussen van de zescilinder motoren gelijk aan die in de achtcilinder blokken. Dat geldt ook voor de vijfcilinder in onze testwagen. Dankzij de twee balansassen in het motorblok loopt hij prachtig regelmatig. Nooit merk je dat het een vijfcilinder is. Pas als je de cabine kantelt, zie je dat er echt maar vijf cilinders zijn. Scania heeft de voorste cilinder weggelaten en daardoor is er voor de motor flink wat ruimte overgebleven. Wat je ook ziet, is het EGR-systeem. Bij deze motor hoeven de uitlaatgassen maar één keer gekoeld te worden voor ze teruggaan naar de verbrandingskamers. De zescilinder motoren hebben wel een extra radiator nodig om de hitte af te voeren. Scania gebruikt een turbolader met variabele geometrie en het XPI injectiesysteem. Daarin loopt de inspuitdruk op tot wel 2.400 bar!

Ruitjes
Onze P280 heeft een verlengde dagcabine, de CP16. Die is er al een paar jaar en eigenlijk begrijpen we niet goed waarom de korte uitvoering er ook nog is. Die is echt aan de krappe kant, terwijl de CP16 een fijne distributiecabine is. Dankzij de extra ruimte kunnen ook langere chauffeurs de rugleuning goed instellen en zelfs dan blijft er nog ruimte over achter de stoel. Handig als je een jas wilt ophangen of een uitrusting voor het vervoer van gevaarlijke stoffen kwijt moet. Wel vonden we het vreemd dat bij onze testauto de ruitjes achter de deuren zijn weggelaten. Zeker in de distributie is ieder ruitje welkom met het oog op dode hoeken. Niet alleen rechts, maar ook links zouden we er wel een willen hebben. De instap naar de cabine is, met twee mooie grote treden, dik in orde. Minder prettig zijn de deurgrepen aan de binnenkant. Ze zien er mooi uit maar hun ergonomie laat te wensen en dat is vervelend als je dertig keer per dag in en uit stapt.

Comfort
Modulair is ook het dashboard: bij Scania is dat in elk type truck gelijk, van het lichtste tot het zwaarste model en dat is best handig. De bediening van de OptiCruise versnellingsbak zit gewoon aan de stuurkolom en werkt met één stengel. Erg goed en als Scania nu ook nog afscheid neemt van het koppelingspedaal – een verplicht nummer bij het wegrijden en stoppen – is deze auto helemaal áf.
Over het rijden kunnen we kort zijn, want deze achttien tonner rijdt als de spreekwoordelijke bus. Beter gezegd: als een luxe touringcar. Dankzij de luchtvering rondom en de luchtgeveerde cabine wordt vrijwel iedere hobbel keurig gladgestreken. Heel comfortbel dus maar ondanks al die lucht houd je toch genoeg gevoel met de straat.
De 280 pk die deze motor levert is wat veel voor een distributietruck, maar het rijdt wel super. De OptiCruise versnellingsbak werkt prima en daar heb je geen omkijken naar. Met de hand ingrijpen is overbodig op onze testroute en dat terwijl de bakwagen beladen is tot aan het maximale treingewicht van 18 ton. De kickdown in het gaspedaal is er nog steeds maar het intrappen gaat minder soepel dan bij eerdere modellen. Daardoor trap je niet meer per ongeluk de kickdown in. Dat heeft de pittige vijfcilinder ook helemaal niet nodig en als het aan ons lag, mocht die kickdown er gewoon af.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie