Praktijktest Scania P230
| 14:02 | Truckstar Redactie

Praktijktest Scania P230

De Scania P230 is de lichtste die je kopen kunt. En toch heeft deze distributietruck met zijn 230 pk sterke vijfcilinder diesel de vertrouwde uitstraling van een forse Zweed.

Scania is gespecialiseerd in het zware werk en dan vooral op de lange afstand. Toch blaast de griffioen ook een aardig partijtje mee in het distributiesegment, maar dan wel aan de bovenkant. Van de zeven overgebleven Europese truckmerken is Scania bij wie zestien ton de ondergrens is. Busjes en ander klein spul maakt men niet en dat komt door het efficiënte, modulaire concept van de trucks. Scania hanteert al jaren het bouwpakketprincipe en daarom is er bijvoorbeeld maar één formaat voorruit leverbaar en hetzelfde geldt voor de zijruiten en veel cabinedelen. Nadeel van deze benadering is natuurlijk dat het zijn grenzen heeft. Voor een truck onder de zestien ton zou de huidige cabine te groot en te zwaar zijn.

Vijfcilinder
Dat Scania alleen zwaardere trucks bouwt, is in dit geval ook een voordeel. Het merk heeft een klantenkring waar zwaar de norm is en wie dan een distributiewagen nodig heeft, zal daarvoor bijna vanzelf bij Scania aankloppen. Verder krijg je bij de P230 – licht of niet – het echte ‘King of the Road’ gevoel meegeleverd. Deze auto heeft de uitstraling die bij het merk past en die veel chauffeurs aanspreekt. Aan boord is vrijwel alles hetzelfde als bij de grote jongens van dit merk: het fraai gewelfde dashboard, maar ook de unieke verstelling van de stuurkolom. De cabine van onze P230 is de CP16L, de lange versie van de dagcabine en die extra lengte voegt echt wat toe. Hierdoor passen ook langere chauffeurs goed achter het stuur en bovendien kun je achter de stoelen nog wat spullen kwijt. Naast dit model is er ook een slaapcabine die je zelfs met Highline dak kunt bestellen. Een nadeel van de modulaire bouw van Scania is de vaste hoge motortunnel. Onder de laag geplaatste P-cabine staat namelijk een vijfcilinder die maar weinig ruimte inneemt. Overigens geldt het modulaire concept ook voor de motoren, want deze vijfcilinder is eigenlijk een zescilinder minus één. Dat zie je ook als je de cabine kantelt. Waar normaal gesproken de voorste cilinder zit, is nu een open ruimte terwijl de achterkant op dezelfde plaats zit als bij de zescilinder diesel.

Opticruise
Vanwege de lage cabine gaat het in- en uitstappen gemakkelijk. Daar zullen de Arbodiensten blij mee zijn! Na het omdraaien van de sleutel moet je even wennen aan de vijfcilinder. Bij bepaalde toerentallen is het net of hij wat onregelmatig loopt, maar dan moet je echt je oren spitsen. Tijdens het rijden blijft het lekker stil aan boord. Bij tachtig kilometer per uur meten we 66 dB(a) en dat is niet slecht voor een dagcabine. Ook de opbouw speelt natuurlijk mee, want bij een bakwagen stromen de motor- en rijgeluiden als het ware tussen de cabine en de opbouw door en dat hoor je. De P230 heeft een Opticruise bak zonder koppelingspedaal en dat werkt super. De bediening is uiterst eenvoudig en de nieuwste generatie schakelt snel en traploos. Ook de manoeuvreerstand werkt prima. De wegrijhulp ‘hill hold’ blijft ingeschakeld als je de motor afzet en weer start. Zo vergeet je nooit om hem later weer in te schakelen.
Met zijn 230 pk komt deze Scania, ondanks het GVW van bijna achttien ton gemakkelijk mee. Scania gebruikt EGR-techniek om aan Euro 5 te voldoen, dus is er geen gedoe met AdBlue. De turbo met variabele geometrie maakt de motor ook onderin het toerengebied al lekker soepel. Het maximale koppel van 1.050 Nm is voorhanden vanaf duizend toeren.

Weggedrag
Het weggedrag van deze distributietruck is even wennen. Dat komt door de luchtvering rondom en het feit dat ook de cabine vierpunts luchtgeveerd is. Om die reden moet je je stoel goed afstellen. De zit achter het stuur is zoals het hoort in een Scania. Het zicht naar voren is prima en dat is belangrijk in de stadsdistributie. Doordat onze testwagen tot de nok is volgestouwd, ontstaat er wat deining op oneffen wegen maar daar wen je snel aan. Overhangen in bochten doet hij niet en op de snelweg rijdt het heerlijk. Binnendoor sturend vanaf Driebergen krijgen we te maken met een groot aantal verkeersdrempels en rotondes. De Scania laat zich er niet door van de wijs brengen. De schijfremmen zijn prima doseerbaar, drempels worden keurig gladgestreken en hij heeft geen problemen met de vaak krap uitgevoerde rotondes.

Praktijktest Scania P230

Softtouch
Hoewel deze P-serie nog de ‘oude’ Scania grille heeft, is het interieur al van de nieuwe generatie. Jammer van het achterhaalde smoeltje, maar wie weet komt dat nog. Het nieuwe Scania dashboard met het ‘Coulour Plus’ display zul je niet vaak aantreffen in een distributietruck, maar ons testwagen heeft het wel. Sterker nog: er zijn twee displays omdat er voor de lange variant van het dashboard gekozen is. En hoewel dit niet in two-tone uitgevoerd is, oogt het toch mooi want het is met softtouch kunststof bekleed en niet met het harde plastic van vroeger. De ene display is van de nieuwe Scania dubbel-DIN radio met navigatie en de andere dient als monitor voor de camera. Jammer dat daar twee beeldschermen voor nodig zijn en dat het radio/navigatiesysteem € 3.800 moet kosten. Daar kun je een aardig radiootje met TomTommetje voor aanschaffen, lijkt ons. Jammer is ook dat de hoge motortunnel de middenconsole met schuiflade en bekerhouder uit de R-cabine onmogelijk maakt. In plaats daarvan is er een schuiflade op de motortunnel achter in de cabine. Bovenop zit een aflegvak met twee bekerhouders. Erg handig voor allerlei losse spullen en papieren, maar niet zo fraai als de centrale console in de grotere cabines. Boven de voorruit zijn er nog de standaard kastjes. De ruimte daarin houdt niet echt over, maar ze zijn groot genoeg voor de bullen die een distributiechauffeur doorgaans met zich meesleept.

Conclusie
De Scania P230 is niet het meest voor de hand liggende voertuig voor licht distributiewerk, maar voor wie met zwaardere spullen onderweg is of met een aanhangwagen rijdt, is dit een goede keuze. Dankzij de luchtvering rondom en de Opticruise versnellingsbak rijdt het als een luxe touringcar. Comfort op hoog niveau dus en dat voor in de distributie. Nadelen zijn er ook, want ondanks de lange cabine houdt de binnenruimte niet over. Instap en uitzicht zijn door de lage cabine wel ideaal voor het stadswerk, al blijft de deurgreep aan de binnenkant storen. Die is ergonomisch onhandig, al wen je er wel aan. Evengoed is de P230 een stoere truck met voldoende technische reserves voor het wat zwaardere verspreidingswerk.

Pluspunten:
1. Euro 5 met EGR
2. Super afgeveerd
3. Stuurverstelling

Minpunten:
1. De ‘oude’ grille
2. Deurgreep binnenkant 
3. Hoge motortunnel

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie