*

Praktijktest Mercedes-Benz Atego 1222
| 10:59 | Truckstar Redactie

Praktijktest Mercedes-Benz Atego 1222

Mautkiller

In het distributiesegment biedt Mercedes Benz van oudsher een ruime keuze aan voertuigen. De Atego 1222 die we deze maand onder de loep nemen, is een slimme exponent van dat gamma. Hij zit namelijk nét onder de Maut grens.

De Atego is bij zijn recente opfrisbeurt vooral aan de binnenkant enorm opgeknapt, maar ook het exterieur mag er zijn. Met die markante grote witte clignoteurs in de grille is er geen misverstand mogelijk: dit is zo’n nieuw type. Zoals gezegd, de grootste winst vinden we binnenin. Het interieur ademt dezelfde sfeer en kwalitatieve uitstraling als bij grote broer Actros en dat is zeker in dit segment nog niet overal het geval. Er zijn mooie materialen gebruikt en er is met fraaie ronde lijnen gewerkt, waardoor het interieur een beetje aan de chique personenwagens van het merk met de ster doet denken. Verder is het dashboard voorzien van bekerhouders, een mooi platform in het midden en een groot aantal opbergvakjes voor allerlei persoonlijke spullen. Ook de deurpockets zijn mooi groot uitgevoerd; hier passen zelfs grote literflessen in. Tegen de achterwand van de cabine vinden we nog meer vakjes en bakjes en ook het grote console op de motortunnel is handig en multifunctioneel.

Koel
De zit achter het stuur is prima, alleen missen we in de door ons gereden versie (automaat) een armsteuntje. Met de stoelen, afkomstig uit de accessoirefolder gehaald en voorzien van allerlei comfortverhogende zaken, is niets mis. Naast de lendensteunen en een grote hoeveelheid instelmogelijkheden is er ook stoelverwarming en zelfs ventilatie! In de stoel zit een aantal ventilatoren. Ze zorgen voor een luchtstroom, waardoor je rug droog blijft. Het is nu hartje winter maar toen we met deze Atego reden, was het bloedheet en daarom vonden we dit een zeer geslaagde optie! Overigens is ook de bijrijdersstoel van onze testwagen luchtgeveerd en voorzien van alle opties. De airco is nog van het wat simpele type, dus zonder thermostaat, maar hij doet zijn werk uitstekend. Andere zaken die opvallen, zijn de uiterst lage instap, het goede zicht rondom en de fijne spiegels.
Chauffeur Tijmen Koelewijn rijdt nog met het vorige model en hij kijkt tevreden om zich heen in ‘ons’ exemplaar. ,,Ik ben dik tevreden over mijn Atego, maar na acht jaar wordt het tijd om hem in te ruilen. Deze nieuwe komt zeker in aanmerking. Wat een prachtig interieur, zeg! Wij rijden zelf ook met Sprinters en een Vito met automaat en dat lijkt me in de vrachtwagen ook wel wat.’’ Tijmen is samen met collega Rikkert Ruizendaal onderweg vanaf de markt met een grote verkoopwagen met vis achter de Atego. Ook Rikkert is zeer te spreken over het nieuwe interieur in de Atego. ,,Mooi dashboard zeg, schitterend en zeer ergonomisch gevormd. Die automaat lijkt me ook geweldig in ons werk.’’ Tijmen merkt op dat de nieuwe Atego nu drie zonnekleppen heeft in plaats van twee. ,,Je ziet aan alles dat dit een heel andere auto is dan die waar wij mee rijden. Echt een voertuig van nu.’’

Rustig
Nadat we alles minutieus hebben opgemeten, gaan we onze testroute op: vanuit Maarssen over de A2 en A12 en vervolgens vanaf Driebergen binnendoor naar Arnhem. Opvallend is dat de Atego met zijn totaal gewicht van net geen twaalf ton niet echt een stoplichtsprinter is. De vier cilinder dieselmotor in Euro 4-uitvoering heeft het vooral in de lagere toeren wat moeilijk, zo lijkt het. Volgens de demochauffeur van de fabriek heeft dat alles te maken met de Euro 4-afstelling. Als de motor onderin veel power moet leveren, gaat dat ten koste van de emissiewaarden. Vandaar dat de motor onderin wat lager afgeregeld is. In ieder geval maant het tot rustig optrekken en daar kun je zelf ook heel rustig van worden. Ontspannen en relaxed distribueren dus, met deze Atego. Binnendoor laat de Mercedes zich lekker precies sturen. De auto rijdt strak en is uiterst comfortabel, ook op de vele verkeershinderlijke ribbels en drempels op de route. Alleen op de snelweg bespeuren we een vibratie in het voertuig. Waarschijnlijk een slecht gebalanceerd wiel of iets dergelijks, want hier hebben we een Atego nog nooit eerder op betrapt.

Praktijktest Mercedes-Benz Atego 1222

Automaat
Eén van de grote winstpunten in de Atego is de verkrijgbaarheid van een geautomatiseerde transmissie. Zo’n zelf schakelende en koppelende bak is gewoon dé oplossing voor in de distributie en we kunnen het niet vaak genoeg zeggen: juist in dit segment is een automaat helemaal op zijn plaats. De bestuurder kan alle technische beslissingen aan de automaat overlaten en zich volledig concentreren op het verkeer, de adressen en de route. Vandaag de dag zijn alle zware trucks met een automatische transmissie leverbaar, in de distributie is dat nog steeds niet het geval. Heel vreemd. Maar bij Mercedes is die keuze er dus wel degelijk en daar scoort de Atego punten mee. De ‘Telligent’ bak in de Atego is standaard een zestraps transmissie, maar deze kan ook als negenbak worden besteld. De hoogste gang is dan een prise-directe. Het gewichtsvoordeel ten opzichte van een handbak bedraagt zo’n dertig kilo en dat komt direct ten goede aan het laadvermogen.

Conclusie
Alles bij elkaar is de nieuwe Atego een fraaie en goed afgewerkte Mautkiller in deze uitvoering. Met een interieur waarmee de chauffeur beslist serieus genomen wordt en een eigentijds en eigenwijs exterieur is het gewoon een heel nette distributietruck. De 218 pk sterke viercilinder lijkt ons niet direct de juiste keuze voor wie permanent zwaar beladen is, maar in de distributie komt dat toch niet dagelijks voor. Voor wie het vermogen echt nodig heeft zijn er alternatieven in de vorm van de zescilinder motor met meer koppel onderin.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie