meiden die rijden
| 09:36 | Arjan Olsthoorn

PowNed volgt meiden die rijden in nieuwe NPO 3-serie

Wij weten natuurlijk allang beter, maar de rest van Nederland denkt bij vrachtwagenchauffeurs al snel aan stoere kerels achter het stuur. Er zijn uiteraard ook vrouwen die dit prachtige vak uitoefenen. Meiden die hun grootrijbewijs hebben gehaald en de nationale en internationale wegen bemannen. In de nieuwe 8-delige serie ‘Meiden Die Rijden’ volgt PowNed 14 vrouwen die hun meisjesdroom hebben waargemaakt en vrachtwagenchauffeur zijn geworden. Vanaf woensdag 6 januari om 20:25 uur op NPO 3.

De meiden doorkruisen soms heel Europa en slapen in hun cabines. De een combineert het werk met het leven als muzikant, de ander probeert naast een goede chauffeuse ook een goede moeder te zijn. Het zijn stuk voor stuk stoere meiden met een passie voor de vrachtwagen, die zich staande houden in een wereld die door mannen is gedomineerd, aldus PowNed. De vrouwen worden met de camera gevolgd in de cabines, maar ook in hun privélevens.

De meiden

Zo wordt o.a. Amy (30) gevolgd, zij is in 2016 verkozen tot ‘Miss Trucker’. Ze is heel hecht met haar zussen, die ook in de transportwereld zitten. Geen rit is haar te gek. Of neem Kim (23), die door corona haar baan verloor, maar nu weer gelukkig aan het werk is. Ze is gek is op glitter en glamour. Ze gaat niet de deur uit voordat ze haar make-up op heeft en haar nagels heeft gedaan.

Ook maken we kennis met de op en top Rotterdamse rauwdouwer Janneke (35), moeder van een zoontje van 5. Ze heeft haar truck volledig gepimpt en is daar erg trots op. En we volgen kilometervreter Anita (36), die met haar 19 dienstjaren al een echte rot in het vak is. Ze rijdt alleen maar naar het buitenland en legt hierdoor grote afstanden af.

Een portret van 14 vrouwen met pit en power, ieder met een persoonlijk verhaal, die een inkijkje geven in hun truckersbestaan. Met voice-over van Ton Kas.

‘Meiden Die Rijden’ wordt geproduceerd door Warner Bros Nederland en is vanaf woensdag 6 januari wekelijks te zien om 20:25 uur op NPO 3. De serie bestaat uit 8 aflevering van elk 45 minuten.

66 Reacties
  1. Het commentaar is sarcastich bedoeld. Mn,?? Niet dus. Vreselijk. Opgelost door te kijken zonder geluid, maar met ondertiteling. Leuk programma, kom zelf uit de vaart.

  2. Verschrrrikelijk wat een akelige neerbuigende en denigrerende wijze van commentaar van die irritante voice over van mijnheer Ton Kas. Meiden die zo’n ongelofelijke mooie en eerlijke prestatie leveren worden in een hoek geduwd waar ze echt niet thuis horen. Pownet neem je verantwoordelijkheid en ontsla deze man…

  3. Weet niet of er een prijs is voor slechtste voice over. Maar anders pakt deze gozer hem gegarandeerd. Wat slecht zeg. Heel irritant. Ben blij als hij even zijn mond dicht heeft en de chauffeurs praten. Smaken verschillen natuurlijk maar geloof als ik de andere reacties lees dat het meerendeel wel graag een andere voice over zouden wensen dus ik zou zeggen luister naar de kijker en laat deze man een andere hobby zoeken ;-).

  4. Dat commentaar van Ton Kas is prachtig. Dat maakt het programma ook leuk voor mensen buiten de transport. Anders zou er geen hond naar kijken
    Doet niets af aan die top vrouwen!

  5. Een prachtig programma. Ik heb heel veel ontzag voor deze stoere meiden en toch ook trots zijn op het vrouw zijn. In de hele transportsector vind een opmars plaats van vrouwen. Ook in mijn eigen wereld, de scheepvaart, dus laat maar komen die vakvrouwen. Mbt tot de Voice Over van Ton Kas lijkt het erop dat het gevoel voor humor tussen man en vrouw, op een enkele frisse uitzondering na,(gezien de reacties) nog een weg heeft te gaan. In ieder geval ik vind het prachtig en niets kinderachtig gewoon heel veel humor. PowNet goed gedaan!! En Ton niets van aantrekken van die mensen die een minder ontwikkeld gevoel voor humor hebben!!

  6. Het commentaar van de voice over is humoristisch bedoeld, past bij het progamma, top! In de MOEILIJKE werk wereld gebruiken wij HUMOR om de zaak een beetje te verlichten…

  7. harstikke leuke serie, ben zelf ook chauffeur geweest samen met mijn man, lekker buitenland gereden samen helaas door ziekte moeten stoppen. Is erg leuk werk , veel gezien en nu maar genieten van die leuke vrouwen. De voice-over is ook erg leuk, dat is geen Rotterdams accent.

  8. Prachtig programma! Diep respect voor al deze dames. Presentatie door Ton Kas is verschrikkelijk. Kan iemand deze man meenemen op de vrachtwagen en ergens in Denemarken of Engeland achterlaten??

  9. Ik ben een enorm fan van dit programma! Zelf ben ik touringcarchauffeur en heb sowieso respect voor de beroepschauffeur. Voor de mensen die zich ergeren aan Ton Kas: probeer naar de knipoog te luisteren. Zijn teksten zijn juist niet neerbuigend! Voor mij is de voice-over een prettige toegevoegde waarde, mede door de droogkomische tongval.

  10. Vandaag het programma meiden die rijden ‘ontdekt’. Geweldig programma, stoere meiden, die niet onder doen voor hun mannelijke collega’s! Volgens mij een waarheidsgetrouw beeld can het vrachtwagenchauffeurs beroep. En daarbij de droge humor van Ton Kas als voice over. Helemaal goed, ik ben fan!!

  11. Ontzettend leuk programma. Leuke meiden, die goed kunnen rijden. Ook interessant. Je kunt een beetje zien hoe het er toe gaat in de transport wereld. Echt sinds tijden weer een leuk nieuw programma. Alleen dat commentaar is een miskleun. Vind het gewoon respectloos naar de dames toe. Komt op mij een beetje neerbuigend over. Ook helemaal niet grappig. Nee, deze dames verdienen veel beter. Tenminste, dat is mijn mening.

  12. Eindelijk een programma over hoe het chauffeursleven zoals het werkelijk is . En mooi dat er dames worden gevolgd. Het is zeker een programma dat als je als meisje chauffeur wil worden je gelijk zin hebt om de rijbewijzen te halen. Er is altijd wat op aan te merken zeker als je zoals ik met een chauffeurs oog kijkt maar swa. Inderdaad de voice overis wat flauw en stigmatiserend .Maar is gelukkig geen RTL TRANSPORT stem . Ik zou zeggen meer meiden die ons toch mooie vak een verreiking!

  13. Super leuke meiden! Echte toppers! Beter geen voice-over of iemand die ook er gewoonweg echt enthousiast over kan vertellen en wat meer techniek info of interessante weetjes, zou ook leuk zijn!

  14. Ik heb nog nooit zo’n slechte commentator gehoord. Verschrikkelijk. Slaap verwekkend met dat nasale geluid en niet te pruimen Noord Hollands dialect. Zowiezo commentaar geven met een dialect is NOT DONE. Er zit ook een sarcastisch ondertoontje bij alles wat hij zegt.

  15. Wat een geweldige serie. Heb gisteren alle afleveringen op Youtube achter elkaar gezien. Heerlijk. En die Voice-over is ook lachen. Hij weet er een leuke en soms serieuze draai aan te geven om de beelden aan elkaar te praten.

  16. Het verhaal van en over de meiden is interessant en leuk genoeg. Maar het programma wordt volledig doodgemaakt door de voice over. Echt totaal verkeerd gekozen, was voor mij de directe reden om weg te zappen. Met een andere voice over zou ik het best willen zien.

  17. Respect voor die meiden, ik heb het stuur 7 jaar geleden aan de wilgen gehangen, naar mijn idee hebben alle regeltjes, de komst van de digitale Tach, concurrentie uit de Balkan met de postbusconstructies, agressie in het verkeer en files het mooie vak de das omgedaan,
    De dames geven het vak weer andere en vernieuwende inzichten, leuk om te zien en weer even terug te denken aan vroegere tijden.
    Inmiddels heb ik mijn ervaringen kunnen gebruiken in het verslepen van vliegtuigen en laat het sturen over aan o.a. deze dames.
    Tja en dan die Ton Kas……. leuk dat hij ooit de trucker heeft gespeeld in de commercial voor een “Nightview”bril maar dat maakt hem nog geen anchorman van een truckbabe programma, moet zich lekker met zijn eige moppies gaan bemoeien, als je begrijpt wat ik bedoel.

  18. Mooie goede serie. Het word realistisch en authentiek in beeld gebracht. Een serie waarin bijvoorbeeld Anita even uitlegt hoe de rijtijdenwet (en besluit) werkt en geacht wordt dit toe te passen op o.a. snelwegen met bomvolle parkeerplaatsen. En helemaal geweldig dat de navigatie zegt dat ze rechts moet afslaan door de 3.7m hoge tunnelbak waar ze niet doorheen kan. Ze ziet het op tijd, en blijft rustig. Die ervaring van een chauffeuse/chauffeur, en wat hun onvervangbaar maakt, is wel goed in beeld gebracht. Terwijl dat juist meestal vrij snel als eerste eruit wordt geknipt door een beetje commerciële zender en eindredactie.

    En een mogelijk antwoord op de vraag die ik in dit forum las, hoe kan iemand 36 jaar oud zijn, en 19 jaar ervaring hebben, dan heeft diegene waarschijnlijk de eerste jaren als bijvoorbeeld bijrijder meegereden in het distributie werk. Dat is ook transport en nog belangrijker kostbare ervaring.

    Wat ook mooi onder de aandacht komt, is dat er mensen aan bod komen die door bepaalde omstandigheden ( zoals Covid-19) werkeloos werden en de bakens van nood moesten omzetten, en dat ook daadwerkelijk hebben gedaan en het werk gewoon aanpakken. En daarmee doel ik op het gemak waarop de dames hun keuzes kunnen en durven te maken. Mooiste one-liner was van Babs. Babs leek het wel wat, dat groot rijbewijs, en zei “fuck it, ik ga het gewoon doen”. Gaaf zulke mensen. Heb zelf een vele jaren een managements en HR functie gehad, en dit type personeel zag ik het liefst. Daarom vind ik de serie denk ik ook zo goed.

    Commentator vind ik wel goed en niet zo overdadig zoals bij de commerciële zenders, maar dat is mijn persoonlijke mening.

    Afzender Niels (43), herintredend chauffeur op momenteel een ADR tankauto met brandstoffen.

  19. Leuke serie, maar vooral gezien vanuit een mannen-perspectief !! Het flauwe commentaar met een héél sterk ( Rotterdams ??) accent van de manlijke commentator voegt niets toe aan de werkelijke werkzaamheden van de vrouwen !! Petje af voor wat zij doen in deze vooral nog steeds manlijke werkwereld !! Ik word 70 jaar en heb mijn groot rijbewijs al vanaf mijn 27-ste jaar en rijdt/ reed al zeer regelmatig vanaf die leeftijd eerst vooral als bijrijder van mijn man naar o.a. het Midden-Oosten en in Europa en later als vrijwilligster op een speciaal daarvoor ingerichte toeringcar bus bij / voor personen met een lichamelijke en/ of verstandelijke beperking. Ik ben al enkele jaren met pensioen maar ik ben nog steeds erg trots dat ik dit werk als vrowelijke vrachtwagen/ bus chauffeur kon- en mocht doen !!

  20. Erg leuk programma! Maar Ton Kas heeft mijn irritatie grens bereikt. Hij praat of hij er totaal niet in geïnteresseerd is. Hij lijkt verveeld en volgens mij leest hij zijn tekst voor. Het doet een flinke afbreuk aan het programma. De dames verdienen beter!!!

  21. Haal die ontzettend slome , absoluut niet grappige commentator van t super leuke programma meiden die rijden weg. Wat een afgang voor zo’n leuk programma, vreselijk!! Echt zonde

  22. Super leuk programma “meiden die rijden” maar wat een vreselijke commentator, pffff… afgang voor t programma , zo zonde. Kan die man vervangen worden aub? Wat een ontzettend saaie stem!! Echt zonde van dat programma !!! Zo ongeïnteresseerd,vreselijk.Doe er aub wat aan!!!

  23. Mooi programma waar de dames ook eens aan de beurt komen, het geeft een mooie indruk aan een mooi beroep. Ikzelf ben nu 2 en een half jaar met pensioen maar rij nog wekelijks .het zit in je gestel, gaat er ook nooit meer uit denk ik . ook goed dat er eens een serie is over de vrouw achter het stuur.
    hier en daar wel eens een foutje maar dat mag de pret niet hinderen. ( chauffeuse waar de veiligheidsgordel niet aan heeft maar achter de rug )(oeps niet goed opgelet ).Ja het commetaar, ….. ja er zit een knop op je TV ,en die gaat inderdaad uit.Maar ik denk dat hij het commentaar niet geschreven heeft en dat door een ander gemaakt is.Verder prima programma.

  24. Interessant serie. Goed voor de emancipatie van dit beroep waar zo’n tekort aan chauffeurs is.
    Maar dat goedkope commentaar , zonder enige humor of toegevoegde informatie van Ton Kas graag onmiddellijk stoppen. Anders haak ik af. Deze “meiden” en hun beroeo verdienen meer.

  25. Gaaf he dat dit nu kan. In november 2019 na mijn pensioen heb ik het rijbewijs voor de aanhanger aan de vrachtwagen gehaald in een maand. Het C rijbewijs had ik al sinds 1994. Niet veel mee gedaan want ik had al een baan . ik ben in 2020 zesenzestig jaar geworden. Ik rij sinds december 2019 voor een bedrijf dat met trekker-oplegger in Europa gestrande campers ophaalt. Leuk hoor, camper opladen, vastzetten en karren maar. Wel vervelend voor de mensen, natuurlijk, maar men krijgt altijd een vervangende camper. Voor de mannelijke collega’s (allemaal gepensioneerd net als ik) is het wennen. We slapen in de cabine. Ik bovenste bed meestal. Dit jaar hopelijk meer ritten. Maandag aanstaande ga ik bij de fabriek twee nieuwe campers in Zuid-Duitsland ophalen. Het is echt een gaaf vak. Dus is ook mijn wens uitgekomen.

  26. Leuk om te zien zelf ook chauffeur alleen dan via een sociale werkplaats in gestroomd in het vak wilde al van kleins af aan maar omdat ik moeilijk lerend was dacht ik dat ga ik nooit redden maar toen me de vraag gesteld werd wat wil je nog leren zei ik zonder twijfel ik wil vrachtwagen chauffeur worden ze gaven me de kans en het is me gelukt hum waren tijdens de opleiding minder positief dan ik zelf ze dachten dat ik het nooit zou halen maar het bedrijf waar ik voor zou gaan rijden zag wel toekomst in mij en keek niet naar beperkingen maar liet me me gang gaan.
    En nu zelfs sinds 30 nov 2020 een vast contract.

  27. Leuke serie alleen jammer van de verschrikkelijke irritante voice over van Ton Kas. Deze man doet uitspraken en opmerkingen waar de dames het juist over hebben. Een vent die verschrikkelijk interessant wil doen en minachtend doet als hij een vrouw achter stuur van een vrachtwagen ziet.
    Ik ken dit soort figuren, ik ben zelf 48 jaar lang international chauffeur geweest
    Jammer van het programma, de volgende afleveringen zal ik wel kijken echter met het geluid uit!!!!!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie