*

Dashcam brengt aso in beeld A50
| 07:30 | Rik Werner

Pleidooi TVM voor toestaan dashcam bij bewijslast in hele EU

Dashcams moeten in de hele EU zijn toegestaan, om de ware toedracht van verkeersongevallen boven tafel te krijgen.

Een eind aan de lappendeken van regels per land is wenselijk om de verkeersveiligheid te verbeteren. Specifiek vrachtwagenchauffeurs en transporteurs zouden daar zeer bij gebaat zijn. Dat stelt transportverzekeraar TVM bij monde van risicomanager Joost Sterenborg.

Verwarring

TVM reageert daarmee op de verwarring die in Duitsland (en ook in ons land) is ontstaan over het al dan niet toestaan van dashcams in het verkeer. Een rechter oordeelde afgelopen week negatief en veroordeelde een filmende vrouw tot een geldboete. Zij had met een camera vastgelegd hoe een andere automobilist schade aan haar voertuig veroorzaakte. Een maand eerder bekrachtigde het Gerechtshof in Neurenberg juist een uitspraak van een Duitse rechtbank, die oordeelde dat een dashcam is toegestaan in civielrechtelijke verkeerszaken.

Uitzetten

,,Je weet als chauffeur niet waar je aan toe bent’’, zegt Sterenborg. ,,We adviseren onze verzekerden nu om de dashcam in Duitsland voor alle zekerheid maar uit te zetten. In Oostenrijk en Luxemburg is een dashcam per definitie verboden in je cabine. Je mag ‘m niet eens ophangen! In Groot-Brittannië is filmen onder bepaalde voorwaarden toegestaan en ook in België zijn er ons geen problemen bekend. In Frankrijk is er ook geen echt verbod, maar zijn er wel weer wat mitsen en maren. TVM is kortom voorstander van een gelijk speelveld in de hele EU.’’

Pilot

TVM zou graag zien dat de Nederlandse wetgeving door de andere EU-lidstaten wordt overgenomen. ,,Onze pilot ‘Veilig Rijgedrag’ heeft het afgelopen jaar uitgewezen dat de montage van dashcams in vrachtwagens kan bijdragen tot een significante daling van het aantal ongevallen. Chauffeurs rijden rustiger, de schadelast van transporteurs daalt en bovendien slijten vrachtwagens minder snel. Alleen maar winnaars dus.’’

Stille diplomatie

TVM bedient zich volgens Sterenborg van ‘stille diplomatie’, in de hoop andere EU-lidstaten (voorzichtig) in beweging te krijgen. ,,De feiten spreken voor zich. Maar als we in Brussel via een hare lobby zouden roepen: ‘wij willen in alle voertuigen dashcams’, dan werkt dat vermoedelijk averechts.’’ En dus wordt de weg van de geleidelijkheid bewandeld. ,,We spraken onlangs VVD-kamerlid Barbara Visser die transport in haar portefeuille heeft. We zitten aan tafel bij Rijkswaterstaat. We overleggen met TLN. In ons land is iedereen er zo langzamerhand wel van overtuigd dat dashcams kunnen bijdragen aan meer verkeersveiligheid en aan meer begrip tussen chauffeurs en transporteurs. Dat besef zal uiteindelijk ook in het buitenland doordringen.’’ De vraag is alleen hoeveel tijd daar overheen gaat. ,,Ieder land heeft zo zijn eigen historie in privacy-aangelegenheden. We gaan het zien.’’

Lees ook: Proef TVM: minder truckongevallen na montage dashcams.

Duitse rechters oordelen verschillend over gebruik dashcams.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

 

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie