Plannen nieuwe tacho stapje verder
Een nieuwe generatie van de digitale tachograaf die op afstand uitleesbaar wordt, is een stapje dichterbij gekomen.
Voor Europese politici was het een belangrijke stap, maar als chauffeur zit je er niet op te wachten; de nieuwe generatie van de digitale tachograaf biedt inspectiediensten weer nieuwe mogelijkheden.
Vandaag sprak het Europees Parlement met de Europese Raad – de Europese ministers van transport/verkeer/infrastructuur, over de nieuwe generatie digitacho’s. Er werd een akkoord gesloten, maar de plannen moeten nog wel worden goedgekeurd door het voltallige Europees Parlement en de 27 lidstaten van de EU.
Op afstand uitleesbaar, een eng idee, geen oplossing
Wat houden de plannen in? Men wil dat nieuwe trucks over drie jaar uitgerust worden met een digitale tachograaf die door inspectiediensten op afstand uitgelezen kan worden.
Een eng idee, en absoluut geen oplossing voor het probleem van de absurde boetes die politie en controlediensten in verschillende landen graag uitschrijven voor kleine overtredingen op de rij- rusttijdenregeling.
Automatische boetes en nog meer misbruik inspectiediensten
Bovendien zouden met de nieuwe technologie zelfs automatische boetes geschreven kunnen worden. De Europese Commissie heeft echter aangegeven dat de techniek alleen toegepast zal worden om de rotte appels eruit te halen, en dat ‘onnodige controles’ langs de weg zullen afnemen.
Maar of dit individuele landen ervan zal weerhouden niet nog meer bizarre (automatische) boetes te gaan schrijven, is zeer de vraag. Hetzelfde werd gezegd in 2006 over de 28-dagenregeling, die er alleen was om te controleren of chauffeurs hun weekendrust wel goed nemen.
Diverse, met name Zuid-Europese landen, hebben dit echter heel anders uitgelegd en schrijven vanaf dat moment boetes voor de kleinste overtredingen op de rij- en rusttijden, weken eerder begaan. De rotte appels-belofte van de Europese Commissie lijkt daarom absoluut geen garantie tegen meer misbruik.
TLN
Ook branche-organisatie TLN maakt zich zorgen. TLN heeft een sterke lobby in Brussel en waarschuwt al enige tijd tegen nog meer misbruik door controlediensten. Bovendien merkt TLN op dat er nog altijd geen geharmoniseerd boetebeleid is. Dit zou een voorwaarde moeten zijn, nu en straks.
Patronaal attest verdwijnt
Een positief punt is echter dat over drie jaar het gehate patronaal attest zal verdwijnen. Dit vakantiebriefje, of ‘verklaring van activiteiten’ moet in bepaalde landen overlegd worden om een periode van verlof of ziekte aan te tonen.
Onlangs kreeg een Belgische transportondernemer in Frankrijk de bizarre boete van 39.000 euro opgelegd voor een probleem met het patronaal attest. Aan dit soort vreselijke situaties zal over drie jaar een einde komen. TLN heeft daar hard voor gestreden in Brussel en is tevreden met dit resultaat.
Overigens was de bedoeling van Brussel om bedrijfswagens vanaf 2,8 ton tachograaf-plichtig te maken. Dit plan is geschrapt. Daarnaast is de zogeheten ‘retrofit’-periode verruimd tot vijftien jaar na de invoering van de nieuwe digitacho. Dat betekent dat trucks met de huidige digitale tachograaf, pas vijftien jaar na de invoering van de nieuwe generatie, deze ingebouwd moeten krijgen. Dit zal dus op z’n vroegst vanaf 2031 moeten.
Foto: In de toekomst hoeven trucks niet meer aan de kant gezet te worden, alvorens de tacho-gegevens uit te kunnen lezen. Het lijkt mooi maar voor chauffeurs is het niet bepaald de vooruitgang.
ben erg benieuwd hoe een buitenlandse chauffeur die hier werkt dat gaat betalen . Als ik lees dat er mensen zijn die voor 2 euro per uur gaan werken, dan hoop ik maar voor hun dat ze niet veel bekeuringen binnen halen.
Komt hiermee de wet van de privacy op het werk. Ook niet om de hoek kijken? Wat met deze tachnograaf heb je helemaal geen privcy meer!
Ik kan me het verstikkende gevoel goed voorstellen wat als chauffeur thans bezit van je neemt. Steeds weer nieuwe “uitvindingen” die het ooit zo fijne gevoel van een baan met vrijheid inmiddels veranderd hebben in “a hell of a job”. De term “aangeschoten wild” is hier niets te veel gezegd.
Al eens een timmerman gezien met een registratiekastje aan zijn gereedschapskist, of een kruidenier met een kassa, die na vier en een half uur voor een periode van 45 minuten gesloten blijft. Of neem een wegwerker die half in de verwerking van een vracht warm asfalt ineens “op rust moet”. Dat gebeurt natuurlijk niet.
Misschien gekke voorbeelden, maar afgezet tegen de nieuwe regelingen die op de beroepschauffeur af komen, maakt het dat de nieuwe controlemogelijkheden steeds absurder over komen. En dat allemaal onder het mom van veiligheid wat zeker van belang is, maar dat nu wordt alleen nog maar te onpas gebruikt om, zoals de auteur van het stuk ook reeds schrijft, op volstrekt ondoorzichtige wijze voor de minste of geringste overtreding absurde bedragen te incasseren. En vooral buiten onze landsgrenzen.
Als je als buitenstaander, die geen affiniteit heeft met het transport, het artikel leest, dan ligt het voor de hand dat je denk:”Dat is mooi zo’n controle met een 100% pakkans”.Maar ga dan maar eens goed bij jezelf te rade. Wil jij voor iedere verkeersovertreding die je maakt door de politie gesnapt worden? Inmiddels kennen we de tarieven, toch? Nee, let op. Voor eenvoudige feiten die veel meer en direct gevaar opleveren dan een kleine overschrijding van een rijtijd.
– Niet stoppen voor rood licht a 220 euro;
– Overschrijding doorgetrokken streep a 220 euro;
– Kleven (tot 80 km/uur.) a 260 euro.
Op het moment dat je af mag tikken ben je er goed ziek van.
Niet één chauffeur wil straks iedere week ziek zijn van boetes die hij heeft opgelopen bij een onzichtbare controle voor “vergrijpen” die in geen enkele verhouding staan tot hierboven genoemde overtredingen. En degene die echt opzettelijk frauderen, die moet je keihard aanpakken. Zet die desnoods uit hun beroep.
Wil men toch deze vorm van controle doorvoeren, dan onder één voorwaarde: Geen 28 dagen meer en alleen heterdaad, dus één feit. Dat betekent dus onzichtbare controle met opvang. Weet je het ook gelijk.
Als het systeem deugdeliijk zou worden gemaakt, dan alleen nog op afstand kontroleren. Belangrijker zou zijn dat de inbreuk nog wel kan worden vastgesteld in het buitenland, maar de hoogte van de boete enkel in eigen land wordt afgerekend. Dan zullen veel politiediensten al minder happig zijn om te schrijven als het perverse contant geld gevoel verdwijnt.
Nog meer controle ,het word er alleen maar mooier op. Ben zo blij dat ik gestopt ben als chauffeur. Mag nu zoveel werken als ik wil zonder een bekeuring tekrijgen als ik eens een kwatiertje later pauze neem.