Plan CO2-restrictie trucks Amerika
In Amerika zijn concrete maatregelen voorgesteld die de CO2-uitstoot van middelzware en zware trucks met bijna een kwart moeten terugbrengen.
Trucks die in Amerika in de jaren 2021 tot en met 2027 nieuw op de weg komen, zullen 24 procent minder CO2 uitstoten – en daarmee 24 procent minder diesel verbruiken – dan vergelijkbare trucks van modeljaar 2018, zo luidt het voorstel.
Truckbouwers krijgen de keuze uit een hele serie technieken. Fabrikanten kunnen zelf kiezen welke opties voor hun klanten het beste zullen werken.
Daarbij kan gedacht worden aan: verbeterde overbrengingen en versnellingsbakken, geoptimaliseerde verbranding in de motor, aerodynamische verbeteringen en lage weerstand-banden. Uiteraard leveren de besparingen een flink financieel voordeel op voor transportbedrijven.
Goed voor het milieu en de economie
“Voorheen was het zo dat je anti-trucks moest zijn om pro-milieu te zijn”, zegt de Amerikaanse minister van Transport Anthony Fox. “Deze maatregel verandert dit helemaal.”
“Want dit is goed voor het milieu – en de economie. Als trucks minder brandstof gaan verbruiken, worden transportkosten lager. Het is goed nieuws voor iedereen.”
De plannen komen uit de koker van president Obama en zijn uitgewerkt door het ministerie van transport (Department of Transport – DOT), en het Amerikaanse ministerie van milieu (Environmental Protection Agency – EPA).
Branche is positief
Vanuit de branche wordt positief gereageerd. Leiders van de American Trucking Associations (ATA) steunen de plannen: “Brandstof is een enorme kostenpost voor onze sector en de aarde betaalt een enorme prijs voor alle CO2-uitstoot”, zegt ATA-voorman Bill Graves.
“Daarom staan wij achter deze historische broeikasgassen- en brandstof-efficiency-plannen van de Obama-regering”, aldus Graves.
De ATA hoopt echter dat de maatregel niet gaat leiden tot de toepassing van niet goed genoeg geteste technieken op trucks. Er is de angst dat sommige technieken onbetrouwbaar blijken. Bovendien bestaat het wegtransport bestaat uit vele deelsectoren en wellicht zal niet in iedere deelsector het gewenste resultaat te zien zijn.
Veel te winnen
Hoe dan ook: er is veel te winnen. Het Amerikaanse wegtransport betaalde in 2014 een gezamenlijke brandstofrekening van 150 miljard dollar. Er kan 170 miljard dollar bespaard worden en een miljard ton CO2-uitstoot, in de periode 2021-2027.
Trucks zijn in Amerika goed voor twintig procent van alle broeikasgas-uitstoot van het land.
Ook al zijn er schommelingen, in Amerika is de diesel de afgelopen decennia steeds duurder geworden.
Europa
Ook in Europa zinnen beleidsmakers op de beperking van CO2-uitstoot door het vrachtverkeer. Maar Europese truckbouwers zoals DAF zien een door de EU opgelegde uitstootbeperking niet zitten.
De truck-industrie pakt de CO2-uitstoot zelf aan, zo legden DAF-topman Harrie Schippers en Chief Engineer Ron Borsboom aan Truckstar uit tijdens de IAA 2014.
“De CO2-emissie van een truck staat gelijk aan het verbuik. Dat is één”, zegt Schippers. “De diesel wordt in de toekomst alleen maar duurder. Onze klanten verwachten daarom van ons dat wij trucks ontwikkelen die zuiniger worden.”
Lees het hele interview – ‘DAF: geen EU CO2-restrictie noodzakelijk’
Voor degenen die tot in detail het Amerikaanse voorstel wil lezen – klik op deze link van de EPA.