*

Peterbilt rijdt 'm zelf
| 15:06 | Korneel Luth

Peterbilt rijdt ‘m zelf

Peterbilt heeft een truck gedemonstreerd die autonoom kan rijden, maar het is niet de bedoeling de chauffeur te vervangen.

In Truckstar 09/2014 schreven we over een zelfrijdende Mercedes truck. Maar wie dacht alleen Europese truckmerken met dit soort experimenten bezig zijn, heeft het mis. Ook in Amerika zijn techneuten met zelfrij-technieken bezig. Truckmerk Peterbilt demonstreerde deze week een zelf-rijdende truck, een Model 579 concept truck, tijdens het Intelligent Transportation Society World Congres in Detroit.

“De ‘autonomous truck of the future’ is een verlenging van reeds bestaande systemen voor de trucks van vandaag”, zegt Bill Kahn, Peterbilt Principal Engineer and Manager of Advanced Concepts.

“Zware trucks vormen een ideaal testbed voor geautomatiseerde besturing, vergeleken met personenauto’s, aangezien trucks het merendeel van hun mijlen afleggen op moderne snelwegen, op constante snelheden en voor langere periodes aaneen”, aldus Kahn.

Geen vervanging van chauffeur

Hij benadrukt dat de technologie geen vervanging voor de chauffeur is. De chauffeur en de technologie moeten elkaar juist aanvullen.

Kahn: “Het verhogen van de veiligheid, efficiëntie en prestaties zijn top-prioriteiten voor de hele transportsector. Dit zijn doelen die we met ons allen nastreven.”

Onder de technieken bevinden zich o.a: radar-gestuurde Adaptive Cruise Control, die automatisch afremt of weer versnelt om een veilige afstand met de voorganger te garanderen.

Daarnaast is er een Lane Departure Warning System dat met camera’s lijnen op de weg herkent en detecteert wanneer de truck zijn baan dreigt te verlaten, zoals wij het hier ook kennen. Daarbovenop is een systeem geïnstalleerd dat stuurcorrecties doet en een systeem dat de truck helemaal tot stilstand kan brengen, mocht dat nodig zijn.

“Geïntegreerd in een truck vergroten de systemen veiligheid want ze houden continu alles in de gaten (continous situational awareness), ze minderen vermoeidheid bij de chauffeur en ze sturen de truck op een preciezere manier aan dan de mens kan, waarmee het brandstofverbruik iets verbetert”, zegt Kahn.

Het Intelligent Transportation Society World Congres wordt ieder jaar gehouden en roteert tussen Amerika, Europa en Azië.

Peterbilt rijdt 'm zelf
Mercedes-Benz liet op een afgesloten, in aanbouw zijnde stuk autobahn zien hoe de zelfrijdende truck werkt. Overigens houdt deze truck met zogeheten ‘vehicle to vehicle technology’ contact met andere voertuigen.

Chauffeurs deels sceptisch

Tijdens ons stamtafelgesprek in Truckstar 09/2014 over zelfrijdende trucks werd er door veel chauffeurs sceptisch gereageerd op de zelfdrijdende Mercedes Actros. “Het moet niet gekker worden”, zei chauffeur Sander de Groot. “Zouden er gevolgen zijn voor het salaris?” vraagt Marcel Daniëls zich af. En zo kwamen er meer vragen, onder andere ook wat er gebeurt bij een klapband of als het systeem in de storing schiet.

“De ervaring om te anticiperen die je als chauffeur hebt opgebouwd, zal door een boordcomputer, gekoppeld aan parameters, radar en camera’s, nooit verbeterd worden”, stelt chauffeur Freddy de Ruiter.

Truckstar-poll

Ook op een poll op Truckstar.nl wordt er sceptisch gereageerd. We stelden de vraag: ‘In Truckstar 09 schrijven we over een zelfrijdende truck; goed of juist vreselijk?’

36 procent van alle stemmers zegt: ‘Nee, geen goed idee. De techniek kan de mens nooit vervangen.’

Nog eens 36 procent van de stemmers zegt: ‘Nee vreselijk, truckfabrikanten die dit verzinnen, minachten de chauffeur.’

Zestien procent van de stemmers heeft geen idee wat ze hier van moeten vinden en slechts zeven procent kiest voor: ‘Ja mooi, daar wordt het verkeer veiliger van en een truck besturen wordt relaxter werken.’

Slechts vijf procent koos voor: ‘Ja prachtig, de techniek kan mij niet snel genoeg gaan.’ In totaal werd 699 keer gestemd op de poll.

Toch zijn er chauffeurs die de moderne techniek wel omarmen, zij het op kritische wijze. Tijdens ons stamtafelgesprek zei één van de chauffeurs: “Van chauffeur wordt je operator. Mooi voor de dode stukken, maar het moet zichzelf wel bewijzen.”

“Een chauffeur is een individualist”, zegt Dick Gereadts. “Het is iemand die gewend is de zaken in eigen hand te houden.”

Truckfabrikanten zullen in de toekomst nog een aardige kluif hebben aan het geacepteerd krijgen van zelfrijdende trucks en systemen. En in Amerika zijn chauffeurs nog een stukje conservatiever dan in Europa.

Peterbilt rijdt 'm zelf

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie