pikes peak
| 15:16 | Arjan Olsthoorn

Peterbilt en Kenworth emissieloos naar top Pikes Peak

Peterbilt en Kenworth zijn de eerste zero-emissie trucks die de top van Pikes Peak hebben gehaald. Het betreft een Kenworth T680-elektrische vrachtwagen met brandstofcel en een batterijaangedreven Peterbilt Model 579EV.

“We zijn erg enthousiast over het werk dat Kenworth en Peterbilt hebben gedaan bij de ontwikkeling van emissievrije technologie. Het veroveren van Pikes Peak toont Paccar’s leiderschap op het gebied van brandstofcel- en bedrijfsvoertuigenelektrificatie”, zegt Kyle Quinn, Hoofd Technologie bij Paccar. Het gaat om de beroemde 20 kilometer lange Pikes Peak International Hill Climb in Colorado.

Kenworth

De Kenworth T680-elektrische vrachtwagen met brandstofcel biedt 470 pk en een actieradius van 560 kilometer. Kenworth en Toyota Motor North America werken samen aan een project om 10 Kenworth T680-vrachtwagens met zero-emissie te ontwikkelen. Deze worden aangedreven door elektrische aandrijflijnen van Toyota op waterstof-brandstofcellen.

“Het is een geweldige prestatie voor de Kenworth T680 om de Pikes Peak te bereiken. De Kenworth T680-trucks zullen de komende maanden bij onze klanten in de haven van Los Angeles worden ingezet.” Dat vertelt Kevin Baney, Algemeen Directeur van Kenworth en vice-president van Paccar. “Het uitgebreide Kenworth-emissievrije programma omvat ook de klasse 8 Kenworth T680E en middelzware Kenworth K270E en K370E batterij-elektrische voertuigen.”

Peterbilt

De Peterbilt Model 579EV dat Pikes Peak beklom, is ontworpen voor optimale gewichtsverdeling en prestaties. De volledig geïntegreerde en volledig elektrische aandrijflijn maakt gebruik van thermisch geregelde lithium-ijzerfosfaatbatterijen om een ​​actieradius tot 240 kilometer te bieden. Bij gebruik in combinatie met een aanbevolen snellader, kunnen de batterijpakketten met hoge energiedichtheid in 3-4 uur worden opgeladen. Dat maakt de elektrische Peterbilt ideaal voor regionaal transport en last mile operaties. De 579EV levert tot 670 pk en beschikt over regeneratief remmen waardoor de accu’s konden opladen terwijl ze van de top afdaalden.

Tijdens het uitgebreide validatieprogramma van Peterbilt heeft het de Model 579EV de verwachtingen overtroffen en uitstekende prestaties geleverd. Er zijn momenteel 22 Peterbilt Model 579EV’s op de weg met bijna 130.000 praktijkkilometers.

Mijlpaal

Jason Skoog, Peterbilt Algemeen Directeur vice-president van Paccar: “Het is een belangrijke mijlpaal voor Peterbilt dat we de Model 579EV naar de top van dé Amerikaanse berg konden brengen. Deze prestatie is een bevestiging van alle echte kilometers die Peterbilt heeft afgelegd, verzameld over onze volledige EV-testvloot. We zijn klaar om volgend jaar productievoertuigen aan onze klanten te leveren.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie