Peinemann
| 10:31 | Arjan Olsthoorn

Peinemann kiest Volvo FMX met 75 meter hoogwerker

Peinemann Hoogwerksystemen uit Hoogvliet heeft onlangs een Volvo FMX 8×4 in gebruik genomen. Het voertuig is opgebouwd met een Ruthmann hoogwerker. Deze heeft een werkhoogte 75 meter is en het maximale zijdelings werkbereik 41 meter. Vooral het manoeuvreervermogen, de wendbaarheid en flexibiliteit van truck en opbouw waren voor Peinemann redenen om voor deze maatwerkoplossing te kiezen.

De Volvo FMX 8×4 voor Peinemann Hoogwerksystemen is opgebouwd met een Ruthmann hoogwerker T 750 HF (High Flex). Doordat de maximale draaihoek van de werkbak 440˚ en van de jib 220° is, wordt een hoge mate van bewegingsvrijheid en flexibiliteit geboden. De keuze voor een 8×4-chassisvariant maakt de truck wendbaar wat belangrijk is bij gebruik van het voertuig in binnenstedelijk gebied en daar waar weinig ruimte is. Om hoge technische aslasten te bereiken, heeft de Volvo FMX daarnaast een 10-tons naloopas.

Zijdelings bereik

Het voertuig wordt ingezet voor opdrachten waarbij een grote werkhoogte of veel zijdelings bereik vereist is. De hoogwerker heeft een werkhoogte van 75 meter en een maximaal zijdelings werkbereik van 41 meter. Ook is de machine voorzien van een lier in de werkbak met een capaciteit van 300 kg en een zogenaamd ‘lift up’ systeem. Daarmee kunnen bijvoorbeeld glasplaten op hoogte gebracht en geplaatst worden. Zelfs bij een werklast van 320 kg wordt met deze hoogwerker de 75 meter werkhoogte behaald, de maximale totale werklast bedraagt 600 kg.

Grote oprichthoek

Een ander voordeel van de FMX is de grotere oprichthoek van het telescoopsysteem. “Door de 83° oprichthoek en de slechts 8,7 meter maximale afstempelbreedte, kunnen we nog dichter bij het te benaderen object afstempelen. Bovendien gebruiken wij altijd extra grote stempelschotten waardoor de stempeldruk gereduceerd wordt tot circa 10 ton per m².  Dat is een veiligheidsoverweging die we vanaf het begin bij al onze vrachtwagen hoogwerkers doorgevoerd hebben. Het risico op wegzakken van de stempels in de zachte Nederlandse bodem willen we zo klein mogelijk maken. De Volvo FMX is daarvoor uitgerust met een 10-tons vooras. Die hadden we ook echt nodig in verband met de plaats van de stempelschotten. De uitdaging is elke keer weer deze grote stempelschotten op het voertuig mee te krijgen zonder de functionaliteit en wendbaarheid te beperken. Dat is ook deze keer weer uitstekend gelukt”, verklaart Dik Advokaat, Manager Technische Dienst bij Peinemann Hoogwerksystemen.

Het voertuig werd in nauwe samenspraak met hoogwerkerleverancier Kwak Hoogwerker Centrum en truckdealer Volvo Group Truck Center opgebouwd. “Wij werken regelmatig samen met Volvo Group Truck Center en Kwak Hoogwerker Centrum en daar zijn we goed over te spreken. Ook in dit proces konden zij maatwerk leveren in samenspraak met de fabrikanten Volvo en Ruthmann. Zo werden bijvoorbeeld door Volvo Trucks chassiscomponenten af fabriek op de juiste plaats gezet wat de opbouwtijd heeft verkort. Uiteindelijk is er door samenwerking een prachtexemplaar tot stand gekomen”, besluit Dik Advokaat.

Peinemann Hoogwerksystemen
Peinemann Hoogwerksystemen verhuurt en verkoopt diverse modellen hoogwerkers, verreikers, ruwterrein heftrucks, hangbruggen en rolsteigers. Veiligheid staat centraal, gekoppeld aan kwaliteit en milieuzorg. Peinemann Hoogwerksystemen is onderdeel van Peinemann Mobilift Groep. Het bedrijf werd in 1954 opgericht als verhuurbedrijf in de Rotterdamse haven. Het is inmiddels uitgegroeid tot een one-stop-shop voor horizontaal-, verticaal- en wegtransport met vestigingen over de hele wereld.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie