Parkeerellende
| 09:00 | Bert Mateboer

Parkeerellende in Nederland neemt toe

Elke chauffeur kent het probleem: een slaapplaats vinden voor de nacht. Al om vijf uur ’s middags lopen de parkeerplaatsen langs de snelwegen vol en na zeven uur is er ook op de parkings van wegrestaurants vaak geen plekje meer te vinden.

Teken de petitie via deze link!

Na corona neemt het transport weer toe, maar tegelijkertijd neemt het aantal parkeerplaatsen af. Veel gemeenten hebben verordeningen ingesteld om het parkeren voor trucks ’s avonds onmogelijk te maken. Rijkswaterstaat is bezig veel kleine parkeerplaatsjes langs de snelwegen te sluiten. “Langs de route die ik vaak rijd, van Enschede naar Zwolle over de N35, bevindt zich tegenwoordig geen enkele parkeerplaats meer. Ze waren er wel, maar zijn nu voorzien van bordjes dat ze alleen voor pech of noodgevallen zijn bedoeld”, aldus Hans Plaggenmars uit Nijverdal.

Ergernis

Hans is het helemaal zat. Hij is chauffeur bij Van der Lee Tanktransport uit Delft en heeft dagelijks te maken met parkeerproblemen. “Het is bijna niet te doen om een fatsoenlijke parkeerplaats te vinden en ik ga me er ook steeds meer aan ergeren. Het is namelijk ook hartstikke krom. Aan de ene kant verplicht de overheid je door middel van de rij- en rusttijdenwetgeving om voldoende rust te nemen. Aan de andere kant is er na vijf uur ’s avonds nauwelijks gelegenheid om die rust daadwerkelijk te nemen. En wie is er eigenlijk verantwoordelijk om het mogelijk te maken dat wij ons aan onze verplichtingen houden? Alle partijen schuiven het van zich af.”

parkeerellende

Chauffeur Hans Plaggenmans is in zijn eentje een kruistocht begonnen tegen het tekort aan fatsoenlijke parkeerplaatsen.

Een voorbeeld van zo’n partij is Rijkswaterstaat. Waarom komen er niet meer of grotere parkeerplaatsen langs de snelwegen? Omdat Rijkswaterstaat op het principe staat dat de verzorgingsplaatsen langs de autosnelwegen zijn bedoeld voor een korte rust en niet om de nacht door te brengen. Om te overnachten vindt Rijkswaterstaat dat chauffeurs naar private truckparkings moeten gaan in de buurt van de snelwegen. Naar beveiligde parkings dus of de parkeerplaatsen van wegrestaurants.

Treurig

In vrijwel alle landen in de Europese Unie is het volgens Hans beter geregeld. In Frankrijk heeft de overheid langs de snelwegen gezorgd voor goede voorzieningen met wc’s en douches. Ook in Oostenrijk zijn de voorzieningen uitstekend. In Duitsland is ook een groot parkeerplaatsprobleem, maar zijn ze bezig langs de snelwegen nieuwe parkeerplaatsen aan te leggen met hoge geluidsschermen, zodat je rustig kunt overnachten. In Nederland gebeurt er echter niets en is het treurig gesteld met de voorzieningen voor chauffeurs. Als je onderweg naar de wc moet, kun je alleen gebruik maken van de wc’s van de benzinestations, waar je ook nog voor moet betalen. “De overheid heeft voor chauffeurs niets geregeld, terwijl wij als chauffeurs wel volop belasting betalen”, zegt Hans. “We krijgen er alleen niets voor terug.”

Wie langs de snelweg geen parkeerplaats vindt, komt ook bedrogen uit als hij op een industrieterrein denkt te kunnen overnachten. Steeds meer gemeenten hebben verordeningen ingesteld waardoor het parkeren na zes uur ’s avonds voor trucks verboden is. Hans vraagt zich af of dat juridisch wel klopt. Bij veel bedrijven mag je vaak wel laden en lossen op straat vanwege het ruimtegebrek, maar parkeren om te overnachten mag niet. “Het lijkt net alsof het wel mag als het de plaatselijke ondernemer uitkomt, maar als de vrachtwagenchauffeur een plekje nodig heeft, mag het niet, want dan gaat het toch maar om een chauffeur.”

Overlast

Ook Transport en Logistiek Nederland (TLN) is deze ontwikkeling een doorn in het oog. “We vragen al heel lang om meer parkeergelegenheden”, zegt Paul Poppink, senior beleidsadviseur bij TLN. “In Nederland is echter veel gedecentraliseerd, waardoor veel verantwoordelijkheden bij lokale overheden liggen. Daar zit een deel van het probleem. Individuele gemeenten zijn er vaak niet happig op om een parking te ontwikkelen. Ze zeggen vaak dat ze overlast ervaren van wild geparkeerde vrachtwagens en dat ze daarom een parkeerverbod instellen. Daarmee verschuiven ze het probleem naar een andere gemeente en los je het niet op. Ook heeft het te maken met de schaarste aan grond voor nieuwe parkings.”

Parkeerplaats wegrestaurant

Ook de parkings van de meeste wegrestaurants staan rond zeven uur ’s avonds al bomvol.

‘Parkeervoorzieningen mensonterend’

Hans weet dat er plannen worden gemaakt om parkeerplaatsen aan te laten leggen door investeerders. De Europese Unie heeft subsidie toegekend voor de aanleg van 2.200 nieuwe parkeerplaatsen in Nederland. “Als die er net zo uit gaan zien zoals de truckparkings in Rotterdam vind ik het echter een belediging voor de chauffeur: ik vind zulke parkeervoorzieningen mensonterend. De parking op de Maasvlakte is prima, maar voor de rest worden de nieuwe parkings vaak aangelegd op industrieterreinen ver weg van de bewoonde wereld. Er is een minimum aan voorzieningen en je voelt je vaak een gevangene. Je kunt ook niet even een wandelingetje maken naar het centrum. Het is net alsof je er niet bij hoort. Ik vind het geen wonder dat beginnende chauffeurs afhaken en dat er weinig animo is om überhaupt aan het chauffeursvak te beginnen. Oudere chauffeurs zijn waarschijnlijk niet anders gewend en een beetje murw op dit gebied, maar voor chauffeurs die pas beginnen, is het parkeerprobleem een lelijke verrassing. Je moet in de loop van de middag al gaan nadenken hoe je het gaat fiksen dat je rond vijf uur op een parking staat.”

Brieven

Hans heeft naar alle politieke partijen e-mails gestuurd, maar nauwelijks een reactie gehad. “Ja, alleen van GroenLinks en Volt, de twee partijen waarvan je het het minst zou verwachten”, zegt hij. Daarnaast is Hans ook een petitie gestart (via Petitie24.nl) om handtekeningen te verzamelen. Dat loopt echter nog niet bepaald storm: er zijn inmiddels ruim 300 handtekeningen binnen. Ben jij het eens met Hans? Teken dan de petitie via deze link!

23 Reacties
  1. Wen er maar aan. Zorg maar voor een lege fles en een poepdoos.

    Want chauffeurs kunnen wel klagen maar als het om actie gaat zijn ze ineens nergens te bekennen.

    Het is een kansloze beroepsgroep. Ik rij lekker 3 dagen per week in een truckje en ben ruim voor etenstijd alweer thuis.

    Want behalve tekort aan rustplaatsen accepteren chauffeurs ook constant gevaarlijke laad- en los omstandigheden zonder ooit te protesteren.

    Blij dat ik 90% van de ellende nu aan me voorbij kan laten gaan.

  2. Het probleem is dat je als Nederlandse trucker nergens meer je verplichte pauze kunt maken omdat er niet keihard word opgetreden tegen de witte kenteken platen Ik rij als distributie chauffeur veel in de randstad en het is 1 drama Sleep ze gewoon weg en zet er meteen een paar duizend euro bekeuring op per auto want er staan soms wel 10 trekkers van 1 firma wedden dat het helpt Maar zolang rijkswaterstaat geen moer doet en niet van plan is om stevig op te treden veranderd er niets

  3. Ik tref meestal dat ik rond 4 uur een parkeerplaats moet gaan zoeken en ook dat gaat gewoon niet ook dan alles staat al vol.
    En als je kijkt dar ze die kleine parkeerplaatsen ombouwen zodat er geen vrachtwagen meer in kan ,zul je de ook nauwelijks nog een auto zien staan

  4. Nogmaals collegas pak je samen!!!! Alleen doe je niks,gooi de boel es compleet plat! Wedden dat jullie gehoord worden als nederland geen boodschapkes of benzine meer heeft dan zijn ze weeer es geschokt in den haag!!!! Klagen op social media helpt niet AKTIE DAT HELPT,HEEFT IN HET VERLEDEN ALTIJD GEWERKT!!!!

  5. Laatst bij venray ben ik bekeurd door een ambtenaar van rijkswaterstaat omdat ik op de vluchtstrook ( net vanaf de parking) stond nog geen eens langs de snelweg ik moest een half uurtje pauze maken kreeg wel de prent €259 betalen in beroep gegaan maar helaas toch betalen zoveel hebben ze niet met je op rijtijdenbesluit of niet

  6. Zolang we het goed vinden dat Oostblokkers met hun vrachtwagens dagen en soms een week op verschillende parkeerplaatsen rondhangen wachtend op een retour vracht het probleem niet direct oplossen

  7. Ik ben ook chauffeur geweest, vroeger had je plaats zat,rij nog veel door Nederland en Duitsland maar zeg wel tegen mijn vrouw parkeerplaatsen in Nederland zijn zoek voor vrachtwagens nergens toilet, Duitsland hebben ze wel plaatsen met toilet,in Nederland is het een puinhoop net als die regering die eingeluk beter kan oprotten, succes met je actie

  8. Ben zelf ook chauffeur. Je bent als chauffeur nog minder dan een bult stront. s nacht wordt je wakkergeklopt door de politie omdat je verkeerd geparkeerd staat. Bij de klant mag je niet naar de wc en als je daar moet wachten heb je ook parkeerproblemen.

  9. Ben geen Chauffeur maar het wel helemaal met jullie eens. Het is toch te gek voor woorden dat er een rijdtijdenwet bestaat en er niemand voor zorgt dat er ook mogelijk heden zijn om je er aan te houden !! Hier moet toch iets door politiek , werkgevers , en vakbonden door hele Eurozone wat aan gedaan kunnen worden. Het is jammer dat jullie Chauffeurs je niet samen pakken!!! Laat eens een week het vervoer in Europa stilstaan en de wereld staat op zijn kop!!! Er zou dan zeker naar jullie geluisterd worden . Jullie hebben de macht doe er iets mee !!!

  10. Hans topper!
    Op industrieterrein parkeren verbieden is toch grote onzin…afvalbakken plaatsen met kleine opening (voor t geval dat de buurt hele vuilniszakken stort)geen zwerfvuil en parkeren langs de straat zodat je bedrijven niet tot last bent. Moet toch geen probleem zijn. Maar zo’n vuilnisbak weer legen…poeh kost geld…

  11. Wat denk je van de parking bij best op de 58. Allebei de kanten van de weg bij de pomp. Gehele dag vol met oostblokkers met losse trekkers. Daar kun je jezelfs je 3 kwartier niet maken. Witte platen mogen daar op de vluchtstrook staan en ji wordt binnen 5 minuten door die afgekeurde boa,s van Rijkswaterstaat weggevloekt alsof je een misdadiger bent .Gelijk dreigen en schelden.want aan die figuren mogen ze ook wel eens een cursus normaal doen geven

  12. La place is ook schuldig . Bij afrit de Meern en Gilze Rijen zijn de parkings grotendeels verdwenen. Terwijl de eigenaar Frits van Eerd toch afhankelijk is van trucks voor zijn Jumbo supermarkten

  13. Hans ik ben het helemaal met je eens, en om het nog krommer te maken, de parking langs de A1 bij Bathmen gesloten voor trucks omdat er dagelijks wel 6 auto’s pakeren over de gehele dag! En ja je bent van harte wlkom bij de sommige klanten, maar ben je leeg, dan zo snel mogelijk het terein af, om over grote bedijven maar te zwijgen. Ik heb heb ondertussen een ander baantje, nog maar 1 dag in de week op de wagen, en naar die dag kijk ik het minste uit, want het is gewoon niet leuk meer, en vooral niet eerlijk. Zoveel kans op enorme boetes om kleine vergrijpen waar je veelal niets aan kan doen,(geen parking vinden en over je rijtijd gaan), heb ik in het magazijn waar ik nu werk geen last van. Best wel jammer, want rijden is best leuk.

  14. Helemaal eens met Hans, op deze manier stevenen we af op Engelse toestanden. Geen chauffeurs meer om aan de steeds toenemende behoefte van de consument te kunnen voldoen.
    De petitie met volle overtuiging getekend!!!

  15. Helemaal mee eens het is groot probleem en niet alleen in Nederland 🇳🇱 we blijven het uitschot van de maatschappij ze willen allemaal dat de goederen geleverd worden en fatsoenlijk parkeren kan bijna nergens meer

  16. Ja het vak van chauffeur is erg leuk 🤣 en het word zo nog veel leuker, ILT die gewoon nergens naar kijkt met Oost Europese langparkeerders want ja dat is niet de prioriteit he Europese verordening naleven. Kijk op de a4 Schiphol of leiden of bij a4 delft. Nee wat dat betreft is Nederland het lachertje van Europa.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie