Overnachtingsverbod Vlaardingen
De gemeente Vlaardingen heeft een overnachtingsverbod langs de openbare weg voor vrachtwagenchauffeurs afgekondigd.
Het overnachtingsverbod gaat in op vrijdag 30 augustus en moet de overlast tegengaan die vrachtwagenchauffeurs veroorzaken binnen de gemeente.
De chauffeurs komen voor een groot deel uit Oost-Europa en de meesten van hen hebben in Vlaardingen in principe niets te zoeken. Vlakbij, in de gemeente Rotterdam, mogen ze echter ook nergens overnachten, behalve op drie speciaal hiervoor aangelegde bewaakte truckparkings. Maar die zijn niet gratis, en daarom wijkt men uit naar omliggende gemeentes zoals Vlaardingen. Hier worden de chauffeurs vanaf komend weekend echter naar de truckparkings in Rotterdam doorverwezen.
Klap voor The Pittstop
De Vlaardingse maatregel zal echter niet alleen de overlast van onze Oost-Europese collega’s terugdringen. Ook Nederlandse chauffeurs die geregeld in Vlaardingen overnachten worden nu gedwongen uit te wijken.
Daarnaast betekent het een forse klap voor chauffeurscafé The Pittstop. De gemeente Vlaardingen had eerder al een parkeerverbod voor vrachtwagens ingesteld rond de Wilhelminahaven, waar het chauffeurscafé gevestigd is. The Pittstop stapte hierop naar de rechter, die het parkeerverbod opschortte. Het chauffeurscafé verwachtte door het parkeerverbod een structurele teruggang in de doordeweekse omzet van tweederde.
Problemen in gehele regio
De gehele regio Rotterdam kampt met overlast van Oost-Europese chauffeurs. Dit leidde tot een algeheel overnachtingsverbod en de aanleg van de truckparkings in Rotterdam.
In Vlaardingen wil de gemeente echter geen truckparking aanleggen zoals in Rotterdam. Men wil in de toekomst een algeheel parkeerverbod voor de nacht in de gehele gemeente in combinatie met het inrichten van een parkeerterrein voor trucks van Vlaardingse bedrijven en Vlaardingse chauffeurs. Hier mag dan niet overnacht worden.
Maar zover is het nog niet, want: “Dit vraagt meer voorbereiding, omdat vrachtwagens van Vlaardingse bedrijven en Vlaardingse vrachtwagenchauffeurs een ontheffing van dit verbod moeten krijgen. Hierover volgt op korte termijn overleg met de ondernemers”, aldus wethouder Ruud van Harten van de gemeente Vlaardingen.
Nederlandse chauffeurs de klos
Duidelijk is dat Nederlandse chauffeurs wederom de dupe zijn van de aanwezigheid en het wangedrag van een deel van de Oost-Europese collega’s.
Parkeren op één van de bewaakte parkings in Rotterdam kost kostbare rijtijd en is niet altijd een mogelijkheid als het beperkt aantal rij-uren dat iedere chauffeur per dag heeft, op is. De manier waarop de digitale tachograaf dit vastlegt en de manier waarop in landen als België en Frankrijk gecontroleerd wordt, helpt ook niet.
Bovendien kost het parkeren ’s nachts op één van de Rotterdamse parkings een euro per uur met een maximum van tien euro. Een nacht kost dus negen à tien euro. Niet iedere werkgever is bereid dit vergoeden.