*

Opticruise krijgt meer functies
| 16:29 | Truckstar Redactie

Opticruise krijgt meer functies

Scania voegt enkele functies toe aan de Opticruise, Scania’s automatisch schakelende bak.

Scania Active Prediction is nu volledig geïntegreerd in de Opticruise. Je schakelt het systeem in via knoppen op het stuur. Het systeem kent de weg waarop je rijdt, inclusief de hellingen en afdalingen en past de snelheid en versnelling daarop aan.

Performance modes
Via de hendel aan de stuurkolom kun je nu ook kiezen uit verschillende schakelstrategieën, of zogeheten performance modes. Dit is schakelsoftware die jou als chauffeur helpt bij het type werk waar jij mee bezig bent.

De ‘standard mode’ is voor het normale werk, waarbij de truck op hellingen zoveel mogelijk trekkracht uit zo een zo laag mogelijk toerental haalt. Op die manier probeert de truck een balans te vinden tussen zo weinig mogelijk tijdsverlies en zo laag mogelijk toerental om toch het verbruik te kunnen ontzien.

De ‘economy mode’ laat de truck tijdens een klim iets verder terugvallen om meer brandstof te besparen, wat een klein tijdsverlies oplevert. Daarbij kan ook de maximale snelheid teruggeschroefd worden naar 85 of zelfs 80 kilometer per uur. De kick-down is uitgeschakeld.

Daarnaast is er een ‘off-road mode’ voor zwaar terrein waarbij de motor subtieler reageert om geen grip te verliezen, en de bak een minimaal aantal schakelmomenten toepast, eveneens om zoveel mogelijk grip te houden. Wordt er toch geschakeld, dan gebeurt dit sneller dan anders, wat iets ten koste gaat van het rijcomfort.

Tevens is er de ‘power mode’, waarbij snelheid het belangrijkst is. De motor reageert scherp en tijdens een klim levert de motor niet alleen het maximale koppel, maar het maximale vermogen. Ook gaat het schakelen iets sneller dan in standard mode.

De verschillende strategieën zijn los van elkaar te bestellen en worden geïnstaleerd bij een Scaniadealer. 

Handigheidjes
Verder zijn er een aantal handigheidjes bij de bediening van de Opticruise. Zo kun je de schakelaar al in z’n achteruit zetten voordat je stilstaat. Wanneer de truck tot stilstand komt, springt ie onmiddellijk in z’n achteruit zodat je lekker snel kunt werken en manoeuvreren.

Ook mooi is dat je handmatig een aantal stappen terug kunt schakelen alvorens je bij een heuvel aankomt. De auto schakelt naar neutraal, houdt het toerental op een zeker niveau, en op het moment dat de truck de juiste snelheid heeft voor de betreffende versnelling, grijpt de koppeling aan in de gekozen versnelling, en gaat er geen tijd of snelheid verloren. Deze functie is vooral handig als je een bepaalde route al kent. In het grondverzet komt dit uiteraard vaak voor.

In onderstaande video zie je deze en enkele andere functies uitgelegd.

Opticruise Basic
Overigens biedt Scania ook de Opticruise Basic aan. Dit zal een typische vloot-optie blijken om brandstofverspillende chauffeurs de wind uit de zeilen te nemen. De chauffeur heeft alleen de keuze uit de standard en economy mode en de maximum snelheid staat afgesteld op 80 of 85 kilometer per uur.

De kickdown-functie staat uit en handmatig schakelen kan niet boven de 50 kilometer per uur. Het Scania Active Prediction-systeem zit er ook aan toegevoegd. 

  

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie