dodehoeksticker
| 16:51 | Bert Mateboer

Opschudding over Franse dodehoek-stickerplicht

Vrachtwagens die in Frankrijk door stedelijke gebieden rijden, moeten vanaf 1 januari zijn voorzien van lelijke dodehoekstickers. Er is behoorlijk veel opschudding over ontstaan. Omdat de maatregel vrij plotseling is genomen en er geen overleg is geweest met andere landen van de Europese Unie.

De dodehoekstickers moeten zowel links als rechts op de cabine en op de zijkant en achterkant van de trailer en/of aanhanger zijn geplakt. De stickers hebben een afmeting van 25 x 17 centimeter.

Waarschuwen

De bedoeling is om fietsers en voetgangers te waarschuwen voor de gevaren van de dode hoek. Werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland vindt dat de Fransen doorslaan, omdat de veiligheid hier niet echt mee is gediend.

TLN gaat de Europese Commissie opgeroepen de maatregelen van de Fransen van tafel te krijgen. De Fransen hebben aangekondigd dat de maatregel per 1 januari ingaat en dat bij het niet voldoen een boete zal worden uitgeschreven van minimaal € 135,-.

Helemaal duidelijk zijn de regels – en de daarop geldende uitzonderingen – ook voor ons niet. Zoals het nu lijkt worden stickers verplicht voor alle vrachtwagens boven de 3,5 ton. Er schijnt wel een uitzondering te zijn wanneer het technisch onmogelijk is om de sticker volgens de vermelde voorschriften aan te brengen, denk hierbij aan diepladers en het transport van zeecontainers. Dan moet de sticker op de dichtstbijzijnde mogelijke hoogte en binnen de grens van 2,10 m worden geplakt.

De Nederlandse Douane heeft de verdere regels over deze dodehoeksticker vertaald.

Wat ons betreft zou het natuurlijk te gek voor woorden zijn als ieder Europese lidstaat dit soort regels kan invoeren, zeker voor buitenlandse trucks. Straks is je vrachtwagen volgeplakt met allerlei waarschuwingen in verschillende talen… Dat komt de verkeersveiligheid zeker niet ten goede.

Angles morts

Foto ter illustratie. De stickers zijn in verhouding kleiner dan op deze foto.

dodehoeksticker

23 Reacties
  1. Als het aanbrengen van de stickers op de trailer/aanhanger om technische redenen vrijwel onmogelijk is, kun je ervoor kiezen om de stickers los in de auto mee te voeren. Bij controles kan de chauffeur dan laten zien dat er wel stickers zijn, maar dat het niet mogelijk is ze aan te brengen.

  2. Ach, het scheelt me weer een tolkastje voor Frankrijk Spanje en Portugal. Want dank zij deze achterlijke eis ga ik nu met zekerheid niet meer recreatief door Frankrijk en naar de bestemmingen ‘daarachter’. EU@Brussel, je bakt er niet veel van als dit soort achterlijke onzin overeind blijft…

  3. Waarom alleen op motorvoertuigen van boven 3.5 ton ? Ik heb duizende km gefietst in Frankrijk . De bestuurders van zware voertuigen hebben meer respect voor de fietser dan de bestuurders van personen auto’s . Conclusie als het dan toch moet dan op alle voertuigen !! Dan zal dit gedoe snel van tafel zijn , geen enkele Fransman zal een sticker op zijn bolide / cabionett plaatsen!!

  4. Fijn hoor wij hebben een burstner lyseo m660 gekocht en laten verhogen tot 4100 kg ivm veiligheid omtrent overbelading. Moeten we nu een Franse sticker plakken ookal zie je niet van de buitenkant of de camper tot 3500 of 4100 kg mag beladen worden.

  5. Ja idd het is totaal van de zotte, dat zulke eenzijdige besluiten worden genomen door een land waar zelf verkeersregels er voor zijn om deze niet te respecteren. Denk dat ik dat na 40 jaar frankrijk transport wel mag concluderen. Hier helpen deze plakplaten ook niet aan . Maar er zal wel een of andere instantie zijn die er zijn zakken goed mee vult

  6. Nog nooit zo’n onzin sticker gezien. Zou de fietser dit lezen op de rondweg of bebouwdekom. Denk het niet. Je moet de verantwoordelijke bij die fietsers/motoren / scooters leggen. EU DOET WAT STUMPERS

  7. kan ook niet. de vienna treaty on international road traffic verbied het party states technische eisen te stellen aan voertuigen die door een andere party state geregistreerd zijn. daaronder vallen onzin stickers als ‘umweltzone plakkate’ en deze flauwekul dus ook. want een sticker is een technische voorziening. als het ding ergens is goedgekeurd voor gebruik op de weg zonder idiote stickers kannie overal rijden zonder idiote stickers. enige vereisten die ze kunnen stellen is dat het ding voor en achter een kentekenplaat voert in latijns schrift ook als de registreringsstaat zelf bijvoorbeeld alleen achter vereist danwel in andere schriftsoorten. eisen dat ze stickers hebben van wat voor soort dan ook, of dat ze paars of rood of groen moeten zijn, of dat ze 20 wielen moeten hebben, is niet rechtmatig. anders gewoon ff -alle- franse autos de toegang tot nederland ontzeggen. voor wat hoort wat. gewoon lekker doorrijden zonder die idioterie en die moffen ‘umweltzone stickers’ er ook gewoon aftrekken. ophoepelen met die crap. als ze advertentieruimte willen huren op voertuigen betalen ze er maar voor.

  8. Nou lekker dan, zit je met zo’n gore sticker op je auto. Heb je wel een gezien hoe het verkeer daar gaat??? Die motor muizen scheuren je links en rechts voorbij met een noodgang tijd om te lezen hebben ze niet… flikker toch op met die onzin

  9. @agoudswaard
    Nee dat is het niet, want die camera weerhoudt fietsers er niet van tussen je auto en de stoeprand te kruipen. Zo’n sticker is bedoeld als waarschuwing voor die fietsers. Of ze met die stickers wel achter de auto blijven, is maar de vraag, natuurlijk, maar ieder slachtoffer minder is er één. Het zal je maar gebeuren..

  10. Te gek voor woorden.die Fransen doen net of het hele land op de fiets zit.
    Ik rij al 22 jaar op Frankrijk en kom af en toe een fietser tegen.in tegenstelling tot in Nederland.waarom moet eerst zo,n voorstel niet besproken worden met Europa. We zijn toch voor een uniforme Europese gelijkheid.maar die Fransen gaan gewoon hun eigen gang en niemand grijpt in.

  11. Die Fransen blijven een eigentijds volk ike ike en de rest kan stikken,ze hebben ons ook al genaaid met de visserij (dit noemen ze Europa een,)dat is het niet en wordt het nooit

  12. ok…??? zo, die Franzen zijn weer koningen in het bedenken van onzin, zou het niet beter zijn om het aan te pakken vanuit de bron (de fietsers en voetgangers) in plaats van iemand’s rijkelijk bezit te ontsieren met een achterlijk belachelijke sticker?
    Ik heb waarschijnlijk weinig recht van spreken sinds ik Nederland al een jaar of 13 geleden achter me heb gelaten, en ik nu in Canada verkeer…
    Alhoewel, ik laat me well een beetje op de hoogte houden over het vervoer in Europa, en het lijkt well of de Franse regering er alles aan wil doen om de trucking industry in Frankrijk helemaal om zeep te helpen…
    Drie dagen geen bestellingen, en het hele land ligt op z’n achterkantje… Misschien een idee…?

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie