Oprit nieuwe Botlekbrug over tunnel gelegd
| 15:16 | Truckstar Redactie

Oprit nieuwe Botlekbrug over tunnel gelegd

Afgelopen weekend werden 36 enorme betonnen liggers geplaatst als basis voor de opritten van de nieuwe Botlekbrug.

De liggers zijn diagonaal over de toeritten van de Botlektunnel gelegd. Volgens Rijkswaterstaat zijn de balken de langste en zwaarste in hun soort die ooit in ons land gemaakt zijn. De liggers wegen 240 ton per stuk, zijn 48 meter lang, 2,80 meter hoog en 1,20 meter breed.

Vanaf de fabriek in Friesland werden ze per schip naar Rotterdam vervoerd. Vervolgens werden ze dit weekend ingehesen en op peilers geplaatst.

Oprit nieuwe Botlekbrug over tunnel gelegd
Vanaf het water kon de helft van de liggers direct ingehesen worden.

Direct plaatsen en door de tunnel

Bij de westelijke toerit van de Botlektunnel konden de liggers direct geplaatst worden. De liggers die boven de oostelijke toerit kwamen, werden door de tunnel vervoerd en daarna aan de oostkant op hun plek gehesen.

Uiteraard moest de Botlektunnel hiervoor afgesloten worden. Deze afsluiting duurde drie nachten. Gezien de omvangrijkheid van het project is dit relatief kort. Op maandagochtend om 05:00 uur lagen alle liggers op hun plek en kon de tunnel weer – volgens planning – geopend worden.

Oprit nieuwe Botlekbrug over tunnel gelegd
Hijsen maar!

Voorspannen

Nu de balken op hun plaats liggen moeten ze vanwege hun lengte en gewicht worden voorgespannen. Hiermee worden ze extra sterk gemaakt om de toekomstige zware belasting goed aan te kunnen.

Dit voorspannen gebeurt door een stalen kabel die door het beton loopt op spanning te brengen. Bijzonder is dat dit zowel in lengte- als dwarsrichting gebeurt.

Speciaal voor dit project is er een oplossing bedacht waardoor er geen hinder voor het verkeer ontstaat door de voorspanwerkzaamheden. Rond de balken wordt hiervoor een stalen frame van vijf meter hoog aangebracht dat aan de zijkanten en onderkant afgesloten is. Binnen die stalen schil kan er veilig gewerkt worden om de balk op spanning te brengen. In totaal zijn er vier stalen frames beschikbaar die telkens opschuiven zodra een balk voldoende is voorgespannen. Het verkeer kan zo veilig onder de balken door blijven rijden.
 
Het voorspannen duurt tot eind december dit jaar. Na de jaarwisseling zal het wegdek worden aangebracht. De opritten en brug lopen diagonaal over de Botlektunnel heen.

De nieuwe Botlekbrug maakt deel uit van het uitgebreide verbredings-programma van de A15.

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie