Opmerkelijk LZV-bericht
| 12:15 | Truckstar Redactie

Opmerkelijk LZV-bericht

Op TTM.nl is een opmerkelijk LZV-bericht te lezen.

De redactie van TTM, het blad en website voor eigen- en beroepsvervoer, kwam op een bedrijventerrein in Arnhem een LZV van C1000 tegen.

Dat hoeft geen verrassing te zijn, maar kennelijk was de aanwezigheid van de LZV ongewenst: “De 25,25 m lange combinatie kwam de hoek om op een moment dat het bijzonder druk was in de straat”, zo schrijft de redactie. “Op de Overmaat is een tweewielerwinkel gevestigd, en op het bewuste moment probeerden tal van mensen (en ook kinderen), onwennig en wiebelig, demofietsen uit in het straatje. Het passeren van de LZV ging dan ook niet zonder ophef van omstanders voorbij.”

18,75 m-combi plus een bakwagen
Je kunt je afvragen of het passeren van een combi van 18,75 meter plus een bakwagen niet dezelfde reactie had uitgelokt bij de omstanders. Hoe dan ook, de Overmaat, een bedrijventerrein aan de A325 in Arnhem-Zuid behoort niet tot de LZV-kerngebieden, enkele straten daarnaast weer wel.

Navraag van TTM bij C1000 leerde dat de LZV op het industrieterrein was voor een bezoek aan de Scania-dealer, die slechts een paar straten van de Overmaat is verwijderd. Wellicht moest de chauffeur de oplegger ergens kwijt. 

Fietsers en trucks
De combinatie fietsers en trucks is een precaire. Iedere chauffeur is zich daarvan bewust, of die met een bakwagen, oplegger, combi of LZV rijdt. LZV-chauffeurs moeten zich aan de kerngebieden houden, maar een bedrijventerrein is iets anders dan een woonwijk. Bovendien ligt er ook verantwoordelijkheid bij fietsers en ouders van kinderen.

Critici
Het lijkt er daarom op dat TTM zich met dit soort berichtgeving bij de critici van de LZV schaart. En dat is opmerkelijk voor een vakblad in het transport.

De voordelen van de LZV zijn legio, wegen op geen enkele manier op tegen de nadelen, en we hoeven ze hier niet allemaal op te noemen. Maar één voordeel is wel toepasselijk. Twee LZV’s vervoeren wat drie conventionele trucks vervoeren. Twee trucks op de weg in plaats van drie, is daarom altijd beter voor de verkeersveiligheid.

Lees hier het artikel.  –  Afbeelding: de Overmaat, het naastgelegen kerngebied en de A325 in Arnhem-Zuid.

1 Reactie
  1. Het ganse LZV verhaal is vanaf het begin volledig verkeerd aangepakt door de EU. LZV’s hadden in de eerste plaats grensoverschrijdend en voor lange trajecten moeten zijn, met volle gebruik van snelwegen. Dat zou pas echt effect hebben gehad. Neem nu maar eens een LZV die van Zuid Spanje naar Noorwegen rijdt, daarvan is de winst maximaal en de impact op het overige verkeer minimaal. Jammer genoeg is LZV te vaak een verhaal van vervoer over zeer korte afstanden, stadsverkeer inbegrepen, waardoor de tegenstanders voer op de molen krijgen. Een gemiste kans. De Australiers hebben op dat vlak meer inzicht. Daar krijg je geen roadtrains in de stad, alleen op langere routes en in de outback.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie