Pools vals rijbewijs voor 255 euro
| 14:59 | Korneel Luth

Oost-Europees rijbewijs nog steeds te koop

Litouws, Roemeens of Pools rijbewijs kopen? Het lijkt nog gewoon te kunnen.

Onlangs stuitten we via een opmerkzame Truckstarlezer en via een link op Facebook op een merkwaardige website: www.licenseol.com.

Litouws, Roemeens, Pools rijbewijs gewoon te koop

Op deze site – die af en toe even uit de lucht lijkt te zijn – wordt aangeboden om online, zonder rij-examen een Litouws, Roemeens of Pools rijbewijs te kopen voor 415 euro of 349 Britse pond. Voor 80 euro extra krijgt de aanvrager het vrachtwagenrijbewijs erbij.

Dit EU-rijbewijs zou vervolgens in talloze landen in te wisselen zijn voor echte rijbewijzen uit die landen, waaronder Nederland, via een 185 dagen verblijfsvergunning-regeling. Maar ook andere niet-Europese westerse landen zouden de rijbewijzen inwisselbaar zijn.

Zonder ooit één rijles te hoeven volgen, en zonder examen te hoeven doen, zou je dus voor 495 euro je vrachtwagenrijbewijs kunnen kopen.

Fraude van de bovenste plank zo lijk het, een gevaar voor de verkeersveiligheid ook in ons land, en een verdere bevestiging van het beeld dat er via Oost-Europese EU-landen flink gerommeld wordt, en kan worden, op het gebied van rijbewijzen en identiteitsbewijzen.

Oost-Europees rijbewijs nog steeds te koop
Screenshot van de website. Op de website worden tevens de beveiligingsdetails van o.a. het Nederlandse rijbewijs uitgelegd.

Reactie Europarlementariër Peter van Dalen

We namen contact op met de Nederlandse Europarlementariër Peter van Dalen voor een reactie, en met de vraag of politici op Europees niveau op de hoogte zijn van deze praktijken.

Dat blijkt het geval en Peter van Dalen is allesbehalve gecharmeerd van de rijbewijzen-website:

Oost-Europees rijbewijs nog steeds te koop  

“Een paar dagen geleden kreeg ik via Facebook al een link naar deze website gestuurd”, zegt van Dalen tegen ons.

“Dit is uiteraard volstrekt illegaal. Voor een rijbewijs moet je een fatsoenlijk examen doen en daarnaast zijn er door de EU in Verordening 1071/2009 specifieke regels opgesteld voor de toegang tot het beroep van vervoerder in de EU. Deze website riekt naar pure oplichting door een criminele organisatie. Het is dan ook van het grootste belang dat deze fraude hard wordt aangepakt”, aldus van Dalen.

Van Dalen heeft zich al eerder ingezet om illegale rijbewijzen op de agenda van Europese handhavingsinstanties te krijgen, nadat Truckstar berichtte over een Litouwer die zichzelf bij een Noors transportbedrijf aanprees met het hebben van verschillende rijbewijzen. Valse rijbewijzen kunnen in Litouwen gewoon besteld worden en zijn moeilijk of niet van echt te onderscheiden. Van Dalen schreef een brief naar politie-organisatie Europol over deze praktijken met daarin expliciet de vraag of Europol een onderzoek wilde starten naar dit type fraude.  

Van Dalen: “In de reactie daarop verklaarde Europol aan de slag te zijn met de aanpak van deze fraude, in samenwerking met TISPOL (de samenwerkende politiediensten). Dat is goed te horen, maar als de problemen aanhouden, wordt het ook tijd deze zaken politiek aan te pakken. De nieuwe Transportcommissaris van de Europese Commissie moet van fraudeaanpak in de transportsector een prioriteit maken! Ik blijf dit uiteraard nauwgezet volgen.”

Bezuinigingen en handhaving

Maar van Dalen maakt zich ook zorgen over bezuinigingen die in onder andere Nederland de gewenste strenge handhaving kunnen ondermijnen.

“Daar wringt de schoen”, concludeert van Dalen. “De afgelopen jaren zijn nationale inspectiediensten verder uitgekleed door alle bezuinigingen. Het is dan ook van het grootste belang dat er voldoende inspecteurs beschikbaar komen, zodat Europese wetgeving gehandhaafd wordt. Want, zoals je weet, is het gebrek aan handhaving dé achilleshiel van de Europese interne markt. We kunnen in de EU wel allerlei wetgeving opstellen om de wegvervoersector te verbeteren en toekomstbestendig te maken: als de handhaving niet op orde is, is al die wetgeving eigenlijk voor niets.”

Geen rijbewijs en digipas ineen
Peter van Dalen stelde in 2011 vragen aan de Europese Commissie over fraude met rijbewijzen en ADR-papieren in een ander Oost-Europees land: Hongarije. De Europese Commissie kon dit echter niet hard maken.

3 Reacties
  1. weet je wat pure oplichting en crimineel is als je mensen bijna 5000 euro laat betalen voor een vrachtwagen rijbewijs dat is crimineel en oplichting en vooral Nederland maakt zich daar schuldig aan voor elk zelf verzonnen onderdeel moet je eerst betalen vroeger haalde je rijbewijs daar naar CCV/B en je ging soliciteren en leerde alles in korte tijd n praktijk tegenwoordig doen ze of een vrachtwagen een vliegtuig is en rijopleidings instituten en rijscholen worden hier stinkend rijk aan dat is gewoon pure oplichting.
    Mensen als je het in Polen of waar dan ook kan kopen gewoon doen dan kan je later altijd nog aantal rijlessen in Nederland nemen en dan de rest in praktijk bijleren laat je niet flessen door inhalige overheid en rijscholen Nederland.
    p.s. heb zelf vroeger heel Europa doorgereden met vrachtwagens in verschillende sectoren alles geleerd zonder een enkel probleem overheid maakt hiet alle nodeloos duur en moeilijk omdat politiek dit allemaal bekokstooft mensen zonder enkele ervaring .

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie