Hackers ontdekken de vrachtauto
Hacking is hot en onze trucks, die steeds meer elektronica bevatten, beginnen de aandacht te trekken. Is er reden voor paniek?
Vanaf donderdag 23 maart krijgen de abonnees het jongste nummer van Truckstar in de bus en op dezelfde donderdag ligt het ook in de winkels. Zoals altijd weer een mooi en veelzijdig blad, waar deze keer één onderwerp uit springt: de digitale veiligheid. Moderne vrachtauto’s bevatten namelijk steeds meer elektronica. En al die elektronisch gestuurde spullen zijn in principe kwetsbaar voor hackers.
Misleiding
Een simpel voorbeeld is de software waarmee je AdBlue kunt simuleren. Software om de digitale tachograaf te misleiden is er ook al. Dat moet je allemaal zelf installeren. Maar wat gebeurt er als iemand je truck binnendringt via de communicatiekanalen? Wat kan hij dan beginnen? En kun je je daar als chauffeur tegen wapenen? Hoe kijken de fabrikanten tegen hacking aan, met platooning en zelfrijdende auto’s in het verschiet?
100% bestaat niet
Allemaal vragen die ons de komende jaren flink bezig zullen houden en daarom staken we ons licht op bij Volvo Trucks. De directeur veiligheid aldaar heeft onze zorgen niet helemaal weg kunnen nemen. Hij zegt: “We doen ons uiterste best om de boel zo goed mogelijk dicht te timmeren, maar 100 procent veilig bestaat niet”. Maar, vervolgt hij, het leven kent altijd risico’s. Het verkeer, bijvoorbeeld, is gebaseerd op onderling vertrouwen. Dat vertrouwen is niet altijd terecht en dan kan het verkeerd gaan. Zijn boodschap is: heb vertrouwen in de techniek en in elkaar, maar blijf altijd bij de les. Op die manier kunnen we samen de risico’s beheersbaar maken.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht