Ook B.A.G. kan er wat van
| 18:22 | Truckstar Redactie

Ook B.A.G. kan er wat van

Het chauffeurtje pesten gebeurt vaak door Zuid-Europese controlediensten, maar ook de Duitse B.A.G. kan er wat van.

Zo bleek vandaag helaas weer eens. Hieronder het trieste relaas van de Apeldoornse transportondernemer Ronald de Groot.

“Op autobahn 2 werd op de parking ‘Resser Mark’ in de richting van Oberhausen vanmorgen één van mijn trucks gecontroleerd door inspecteurs van de B.A.G. (Bundesamt für Güterverkehr, red.). En die vonden een probleem.”

Keuring en ijken tacho
Ronald de Groot: “De betreffende auto is twee jaar oud en moet eind van de week op 18 mei voor de keuring. Eveneens moet elke twee jaar de tachograaf geijkt worden, en ik wilde dit gelijk met de APK laten doen.”

Geen probleem dus, het is vandaag pas 13 mei. Toch wel: “De twee-jarige termijn voor het ijken van de tacho gaat al in op het moment dat de truck de fabriek verlaat”, vervolgt de Groot. “Ik wist dat niet, en ben daar dus te laat mee. Mijn fout. Ik had die tacho vorige maand al moeten laten ijken. De boete hiervoor in Duitsland is 871 euro.”

Een niet gering bedrag. “Ja, die hakte er best in voor de maandagmorgen. Maar ok, ik wil die boete wel betalen. Het is een dure les, maar hier leren wij weer van voor de toekomst”, aldus de Groot. Maar toen begon het gedonder pas goed.

Direct afrekenen
“Mijn chauffeur moest het bedrag direct afrekenen, maar hij had even geen 871 euro bij zich. Ik kon zelf ook niet snel naar het Rurhgebied rijden omdat ik vandaag ook op de truck zat”, zegt de Groot.

“Mijn chauffeur kreeg tot half vier ’s middags de tijd om het bedrag te betalen. Had hij het bedrag niet op dat moment, dan moest ie tot vrijdag blijven staan!”

135 euro
“Met onze DKV-passen kunnen we de boete ook niet betalen, want daarmee betalen we alleen diesel en de maut. Maar ik kon wel bij DKV een nieuwe pas aanvragen waarmee de boete wel betaald kon worden, inclusief het ter plekke afleveren van die pas. Deze service kost 135 euro, maar daarmee kon mijn chauffeur weer op pad en hoefden hij en de truck niet tot vrijdag op de parking te blijven staan.”

Nare grijns
Maar wat schetst de Groots verbazing. Tegen half vier belt zijn chauffeur vanaf de parking, de Groot: “Kwamen die B.A.G.-mannen met een nare grijns op hun gezicht vertellen dat er toch wel een protocol gemaakt kon worden, en dat we de rekening van het boetebedrag wel gewoon thuisgestuurd kunnen krijgen!”

Onrecht
“Dus nu kan het ineens wel! Ik kon de DKV afbellen, maar die 135 euro kan ik nu wel betalen natuurlijk. En mijn chauffeur heeft uren voor niets aan de kant moeten staan! Wat een onrecht! Als ik mijn kinderen zo zou opvoeden, dan zou het een ratjetoe worden. Ja is ja en nee is nee, en niet dit laffe gedoe.”

“Ik ben echt geen tegenstander van uitgebreide controles”, zegt de Groot. “Maar dit is puur onrecht!”

En dat is het ook. De Groot belde Truckstar met dit verhaal in de hoop dat iemand hem kan helpen iets van dit onrecht ongedaan te maken. Suggesties hiertoe zijn welkom op: redactie@truckstar.nl.

Ook B.A.G. kan er wat van
Een truck van R. de Groot onderweg in Nederland. Het bedrijf telt zeven auto’s en doet werk in de bouw met o.a. betonmixers, maar is ook actief in ander werk in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland.

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie