Volvo FM
| 14:32 | Arjan Olsthoorn

Nog meer elektrische concepts voor Volvo Trucks

Volvo Trucks is gestart met de verkoop van elektrische trucks voor stedelijk transporten en verwacht dat elektrificatie ook voor zwaardere trucks een concurrerend alternatief kan worden. De nu gepresenteerde concepttrucks moeten dat onderstrepen.

Het Zweedse merk heeft twee elektrische concepttrucks ontwikkeld voor bouwactiviteiten en regionale distributie. Ze vallen aan de buitenzijde op door hun bijzondere grille waarachter de techniek voor de elektrische aandrijving schuil gaat.

Wie echter verder kijkt en die grille weg denkt, ziet hier gewoon de nieuwe Volvo FM. Die komt dus als vanouds met de ruime Globetrotter cabine maar wordt uiteraard ook leverbaar met dagcabine. Daarbij is op een van de concepttrucks zelfs een nieuw ruitje in de rechter deur te ontdekken. Dat moet zorgen voor beter zicht en vermindering van de dode hoek. Vooralsnog gaan ze dus door het leven als concepts voor elektrische aandrijving.

“We zien op de langere termijn veel mogelijkheden voor zware elektrische trucks in regionaal transport en de bouw. Met onze concepttrucks willen we verschillende oplossingen voor de toekomst verkennen, demonstreren en bekijken hoeveel interesse er bestaat in de markt en in de samenleving. De infrastructuur voor opladen moet snel worden uitgebreid. Ook moeten er hogere subsidieregelingen worden gecreëerd voor transporteurs die als pioniers kiezen voor nieuwe voertuigen die minder impact hebben op het milieu en klimaat”, aldus Roger Alm, President Volvo Trucks.
Volvo elektrische concepttruck
Lars Mårtensson, Director Environment and Innovation zegt: “In Europa wordt een enorm aantal trucks gebruikt voor regionale goederentransporten. Met een gemiddelde jaarkilometrage van 80.000 km. Dit betekent dat een toenemend gebruik van elektrische voertuigen voor regionale distributie zal leiden tot aanzienlijke winst voor het klimaat, op voorwaarde dat deze elektriciteit fossielvrij is.”

Het plan van Volvo Trucks om zware elektrisch aangedreven trucks in te zetten voor de bouw en de regionale distributie begint met een pilot. Met een klein aantal voertuigen bij een aantal Europese klanten worden de trucks getest. Uitgebreidere marktintroductie volgt op een later tijdstip.

“De snelheid van elektrificatie hangt af van een aantal factoren. Enerzijds vraagt het om een uitbreiding van de infrastructuur voor opladen. Anderzijds moet ervoor worden gezorgd dat regionale elektriciteitsnetwerken uiteindelijk voldoende capaciteit kunnen overbrengen. Veel transportbedrijven hebben zeer kleine marges, dus elke nieuwe investering moet winstgevend zijn”, legt Mårtensson uit.

Volvo's elektrische concepttruck

Volvo’s elektrische concepttruck.

Volvo FM

Denk de grille even weg en je ziet hier gewoon de nieuwe Volvo FM staan.

Parallel aan de toenemende elektrificatie van de transportsector zal voortdurende verbetering van de efficiency van verbrandingsmotoren nog vele jaren een sleutelrol blijven spelen bij internationale transporten.
“De huidige truckmotoren maken zeer efficiënt gebruik van de energie. Ze werken op diesel of verschillende hernieuwbare brandstoffen zoals vloeibaar biogas of HVO. Deze technologie heeft nog steeds potentieel voor verdere ontwikkelingen”, aldus Mårtensson.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie