*

NL organiseert platooning demo
| 14:32 | Korneel Luth

NL organiseert platooning demo

Nederland organiseert op 6 april een grote platooning-demonstratie: de EU Truck Platooning Challenge 2016.

De verwachting is dat (bijna) alle grote Europese truckfabrikanten aan de EU Truck Platooning Challenge 2016 zullen meedoen met hun zelfrijdende trucks. Ze zullen – in korte platoons – met hun trucks aankomen op de Maasvlakte.


Gevoelig onderwerp: niet te stoppen ontwikkeling

Autonoom rijdende trucks en platooning zijn gevoelige onderwerpen binnen de Truckstar-doelgroep. Er zijn chauffeurs die hier niks van willen weten. Toch vinden wij dat we het aan onze doelgroep verplicht zijn om verslag te doen van de ontwikkelingen op dit gebied, en uitleg te geven.
De autonoom rijdende truck gaat er op enkele specifieke snelwegtrajecten komen, en is de volgende logische stap, zo redeneren de truckfabrikanten. Zij wijzen erop dat de ontwikkeling al lang geleden ingezet is. Vergeleken met twintig jaar geleden zijn reeds veel taken van de chauffeur overgenomen. Denk aan: automatisch schakelende versnellingsbakken, ACC, de verplichte noodrem-functie op nieuwe trucks, alle eco-settings en de predictive cruise-control-systemen, lane guard, hill hold, automatische ruitenwissers, automatische (dagrij-) verlichting, enzovoorts.

Maasvlakte, EU-voorzitterschap en discussie

De Maasvlakte wordt in de nabije toekomst een proeftuin voor platooning en de zelfrijdende truck. Daarom is daar, op de APM terminal de finish van de EU Truck Platooning Challenge 2016. Nederland organiseert dit in het kader van het komende voorzitterschap van de EU, dat op 1 januari begint.

Ons land wil het voorzitterschap van de EU benutten om belangrijke onderwerpen hoog op de agenda te zetten. Een van die onderwerpen is smart mobility, ofwel de toepassing van intelligente transportsystemen (ITS). Die moeten het wegtransport veiliger en energie-zuiniger maken – en daarmee goedkoper en duurzamer.

Autonoom rijden en truck-platooning zijn binnen ITS belangrijke ontwikkelingen. De EU Truck Platooning Challenge 2016 is vooral bedoeld om de discussie en samenwerking rond dit onderwerp te stimuleren om zo de invoering binnen Europa te versnellen.

Na twee eerdere succesvolle demonstraties met truck platooning op de openbare weg in Nederland met Scania’s en DAF’s, zal dit de derde grote platooning-demo in Nederland zijn.

DAF en TNO in 'platooning'-demonstratie
DAF en TNO hielden in maart 2015 een platooning-demonstratie in Helmond.

Truckfabrikanten over het hoofdwegennet naar NL

De bedoeling van de EU Truck Platooning Challenge 2016 is dat de vrachtautofabrikanten vanuit hun hoofdvestiging over het hoofdwegennet naar Nederland rijden. Zoals het er nu uitziet zullen (bijna) alle grote vrachtautofabrikanten hier aan deelnemen.
Elk konvooi zal uit twee en maximaal drie combinaties bestaan. Deze zijn via elektronische weg aan elkaar gekoppeld waarbij de achterste trucks de voorste volledig automatisch volgen.

NL organiseert platooning demo
Scania hield ook in Nederland een platooning-demo, en doet tegelijkertijd in Zweden veel onderzoek. Deze drie trucks rijden als platoon over de testbaan van het Scania Research and Development Centre in Södertälje.

Aankomst 6 april ATM terminal Maasvlakte

De aankomst, ofwel de ‘landing’, staat gepland voor woensdagmiddag 6 april op de APM-terminal op de Maasvlakte. De verschillende ‘platoons’ zullen daar kort achter elkaar arriveren.

De Challenge wordt gefilmd en de resultaten zullen worden getoond tijdens de informele Transportraad die een week later plaatsvindt. Dit is een samenkomst van de ministers van transport van alle EU-landen.

Rond de aankomst in Rotterdam zal het ministerie van Infrastructuur samen met Rijkswaterstaat ook een besloten internationale werkconferentie met als titel Platooning 2020 organiseren. Rijkswaterstaat heeft deze week tevens een nieuwe site over de challenge gelanceerd. www.eutruckplatooning.com

Lees ook:

Eerste zelfrijdende trucks op openbare weg

DAF en TNO in ‘platooning’-demonstratie

Eerste zelfrijdende Actros ‘road legal’

Freightliner onthult zelfrijdende truck

Merendeel chauffeurs niet bang voor zelfrijdende trucks

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie