Nieuwe topmotor MAN heet D38
| 08:39 | Marco Bloem

Nieuwe topmotor MAN heet D38

Zescilinder met motorvermogens van 520, 560 en 640 pk samen met EfficientCruise te zien op IAA

Geen tien, geen acht maar zes cilinders heeft de nieuwe zware D3876 krachtbron van MAN, die de komende weken aan de internationale bedrijfswagenpers getoond wordt. De D38 vervangt de in 2007 geïntroduceerde 680 pk V8 die in samenwerking met Liebherr werd ontwikkeld. 

Met 15,2 liter slagvolume en vermogens van 520, 560 en 640 pk kunnen we spreken van een beschaafde geweldenaar. De bijbehorende koppels zijn respectievelijk 2500, 2800 en 3000 Nm. Voor de 640 pk versie geldt dat deze vooralsnog alleen beschikbaar komt voor zwaartransport-trekkers. MAN meldt dat de D38 misschien geen recordbreker is op het gebied van motorvermogen, maar wel buitengewonde prestaties combineert met een hoge mate van efficiëntie. 

30 jaar zonder rijbewijs

Foto: De nieuwe D38 levert vermogens tussen 520 en 640 pk

Met de komst van de D38 krachtbron introduceerd MAN ook Efficient Cruise, een GPS gestuurd cruise control systeem vergelijkbaar met Active Prediction van Scania. Sterker nog, Efficient Cruise is afgeleid van het systeem van Scania. Verder wordt de D38 gekoppeld aan een nieuwe versnellingsbak van ZF, die als Tipmatic 2 door het leven zal gaan. 

De komende weken gaan ook wij rijden met het nieuwe vlaggeschip van MAN op een testroute in het Zuidoosten van Spanje. Meer daarover lees je binnenkort in Truckstar. 

Klik hier voor het complete nieuwsoverzicht

Nieuwe topmotor MAN heet D38

Foto: Ook herkenbaar aan de buitenkant: speciale D38 badge 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie