Nieuwe SI-serie voor zwaartransport
| 11:24 | Korneel Luth

Nieuwe SI-serie voor zwaartransport

Met de nieuwe SI-serie semidiepladers gaat TSR Special Trailers uit Gendt wereldwijd de concurrentiestrijd aan met andere diepladerbouwers.

TSR Special Trailers uit Gendt ontwikkelt met een kleine bezetting trailers voor zwaar transport. Met de onlangs ontwikkelde SI-serie gaat het bedriif de strijd aan met de andere diepladerbouwers op de markt.

Marketing manager Roy Kreuzen legt uit: “Onze klanten vragen steeds betere specificaties van onze producten. Laag, licht, grotere stuuruitslag, meer veerweg en een betere stabiliteit. Aan al deze vragen kunnen we voldoen met onze nieuwe SI-serie. SI staat voor Suspension Independent, onafhankelijke vering.”  

Double Wishbone System

“De meeste systemen met onafhankelijke vering hebben twee draagarmen per wiel”, zegt Kreuzen. “Die draagarmen zitten dan allebei in de dwarsrichting onder de trailer. Bij onze DWS – Double Wishbone System – is de bovenste draagarm negentig graden gedraaid. Met als resultaat een kleinere verandering van de wielstanden bij inveren en veel ruimte voor een grote stuuruitslag. Ook een brede en diepe gieksleuf is met de DWS vering mogelijk.”

“Met de SI-serie kunnen we opleggers met een veel hoger laadvermogen leveren dan eerder”, vervolgt Kreuzen. “De SI kan enkel, dubbel of driemaal uitschuifbaar geleverd worden. De zwaarste uitvoering heeft twaalf assen en een technisch laadvermogen van 150 ton. Met dit laadvermogen is de SI een serieus alternatief voor module-trailers geworden.”

“Voor een betere gewichtsverdeling zijn meerdere configuraties mogelijk. Twee of drie assen kunnen als een dolly voor aan de nek worden gemonteerd. Gecombineerd met een hydraulisch beweegbare nek kan dan altijd met de juiste koppelingsdruk en een ideale gewichtsverdeling worden gereden”, aldus kreuzen.

Nieuwe SI-serie voor zwaartransport
Met de nieuwe SI-serie geeft TSR Special Trailers een nieuw visitekaartje af.

TSR-opleggers in eigen werkplaats geassembleerd

De SI-opleggers worden in de eigen moderne werkplaats geassembleerd. Een belangrijk deel van de productie gaat naar Duitsland. Maar ook in landen als Rusland, Zuid-Afrika en in het Midden-Oosten heeft TSR Special Trailers inmiddels een naam opgebouwd. In Latijns Amerika wordt een tien-assige hydraulisch gestuurde semi-dieplader succesvol ingezet door Ceta Transportes in Chili. “In Europa zijn we gewend aan goede wegen, maar in Zuid-Amerika is dat heel anders. Toch zijn onze trailers ook geschikt voor die zware omstandigheden”, zegt Kreuzen.

Proefrit

Voor dit persbericht wordt een korte proefrit gereden met een vijf-assige SI-semidieplader op het bedrijventerrein bij de fabriek in Gendt. Deze SI heeft vier hydraulisch gestuurde assen en hydraulische vering. De straten op het industrieterrein staan vol met geparkeerde auto’s, maar de vijf-asser stuurt er soepel tussendoor zonder wringen van de banden.

De hydraulische vering van de SI heeft een slag van 300 mm, 100 mm naar beneden en 200 mm omhoog. Afhankelijk van de gekozen bandenmaat is een vloerhoogte vanaf 870 mm mogelijk. De wielen kunnen maximaal 57 graden sturen en dat maakt – in combinatie met afstandsbediening – dat de trailer gemakkelijk kan manoeuvreren. De laadvloer blijft onder alle omstandigheden vlak. Deze trailer werkt prettig voor de chauffeur.

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie