Nieuwe Renaults in juni 2013
| 11:58 | Truckstar Redactie

Nieuwe Renaults in juni 2013

Renault vervangt in 2013 al haar lange afstands-trucks, constructie- en distributietrucks.

Voor bijna alle merken is de overgang naar Euro 6 het moment om met nieuwe trucks te komen. Ook bij Renault, zo maakte de topman van Renault Trucks, Heinz-Jürgen Löw, bekend tijdens een persconferentie op de IAA.

Op de Renault-stand is echter nog niets te zien van de nieuwe trucks. Wel staat daar een 11 liter-motor in Euro 6-uitvoering, de DTI 11, (zie foto). Renault laat daarmee zien op schema te liggen.

De trucks zelf worden momenteel – gecamoufleerd – getest bij een aantal transportbedrijven. Ook op de Renault-testbaan worden de trucks momenteel getest.

Scoop! Renault Premium interieurfoto’s

“In juni gaan we een echte revolutie meemaken”, zegt Löw. “Onze nieuwe voertuigen zullen verrassen, niet alleen op het vlak van design maar ook qua prestaties. Wij streven naar perfectie en halen daarvoor alle middelen uit de kast.”

Euro 6-techniek
Wat betreft de 11 liter-motor, dit blok heeft een common rail-injectiesysteem en is gekoppeld aan een SCR (AdBlue) nabehandelingssysteem. Renault Trucks combineert verschillende oplossingen zoals het hergebruik van de uitlaatgassen tijdens het starten van de motor, het gebruik van kleppen in het inlaat- en het uitlaattraject en specifieke verbrandingsstrategieën.
 
Het nabehandelingssysteem wordt aangevuld met een roetfilter dat wordt gemonteerd op alle Euro VI motoren van Renault Trucks. Dezelfde techniek is terug te vinden op de DTI 13, de motor van 13 liter, die is uitgerust met een elektronisch pompverstuiversysteem dat aangepast is aan motoren met deze cilinderinhoud.

Daarbij komt de DTI 5, een viercilinder 5 liter motor, en de DTI 8, een zescilinder 8 liter.

Alternatieve brandstoffen
Renault heeft overigens ook een vergevorderd programma voor alternatieve brandstoffen. Daar is de 19 of 26 tons hybride Premium Distribution Hybrys Tech-bakwagen een mooi voorbeeld van, evenals de Premium Distribution GNV-bakwagen, die op gas rijdt.

Maar Renault test momenteel ook een volledig elektrische Midlum. Momenteel rijden er testtrucks bij Carrefour en STEF in Lyon, en in Zürich en in Lausanne bij Nestlé Zwitserland.

Trots in de sector
Toch blijft diesel de belangrijkste brandstof de komende jaren. Renault zet daarom vol in op dieselbesparing met onder andere het ‘All for Fuel Eco’-programma. Verder wil Renault de trots in de transportsector herstellen, want transport is van essentieel belang voor een goede werking van de maatschappij. Renault steunt de sector door het leveren van trucks, waarbij comfort voor de chauffeur en zuinigheid hoog in het vaandel staan. Renault trucks zijn in meer dan 100 landen verkrijgbaar.

Nieuwe Renaults in juni 2013

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie