Renault presenteert nieuwe truckrange
| 15:49 | Truckstar Redactie

Nieuwe Renault maakt veel los

Het ontwerp van de nieuwe Renault T-serie trucks maakt behoorlijk wat los.

Renault presenteerde dinsdagavond de compleet nieuwe Euro 6-range trucks in Lyon. Velen hadden voor die tijd al gecamoufleerde exemplaren van de nieuwe T-serie zien rondrijden, maar daarbij was het opmerkelijke en excentrieke ontwerp goed afgeschermd.

Op verschillende sociale media lopen de meningen daarom nu, vlak na presentatie, flink uiteen, zo ook op onze eigen Facebook-pagina.

Kijken en rijden is groot verschil

“Tussen ernaar kijken en er mee rijden is een groot verschil”, zegt één bezoeker in een reactie op een voorgaand negatief comment.

En: “afschuwelijk die zijkant; voorkant gaaf!”, zegt een volgende bezoeker. Een ander zegt over de zijkant: “lijkt wel uit een stuk karton te zijn gevouwen. Alle lijnen op net de verkeerde plek…”

Weer anderen geven aan de nieuwe Renault op de nieuwe Volvo FH te vinden lijken en op de nieuwe Mercedes Actros. Een bezoeker van onze Facebook-pagina zegt dan ook: “zijkant van de nieuwe FH, dak en lichten van de Actros”, om daaraan toe te voegen: “normaal zijn het de Chinezen die schaamteloos kopieren”.

Renault presenteert nieuwe truckrange

‘I like it’

Toch heeft de nieuwe T-serie wel degelijk een eigen gezicht met de naar beneden toe uiteenlopende lijnen in het front, en ook al vindt niet iedereen dit mooi, anderen kunnen het waarderen:

“I like it, het is mischien wel een erg stylistisch model, maar als alles in één kleur gespoten is, dat logootje van de grille gekrabt is, en er wat ‘toeters bellen en lantaarns’ opgezet worden, is het zeker een geslaagd ontwerp. Het interieur kan mij op het eerste zicht ook boeien. Deze verkies ik boven de FH , met stip! (Met zijn rare grille)”, aldus een enthousiasteling.

Die overigens gevolgd wordt door dit comment: “Ik wil wel testrijden, mooie strakke auto.” Het interieur wordt daarnaast nog eens geroemd, of juist niet?: “Typisch Renault, een dashboard om van weg te lopen. En dat stuur, tjonge jonge”.

Introductiekleur

Een opmerkelijk punt blijft echter de bijzondere introductiekleur, die ergens tussen donkerbruin en donkergroen inhangt. De bedoeling daarvan is dat de truck vanuit elke hoek, en bij elke vorm van belichting goed uit de verf komt, inclusief het lijnenspel. 

In dat opzicht zijn de Fransen wel aardig geslaagd in hun presentatie van de nieuwe T-serie. Maar het wachten is natuurlijk op hoe de truck eruit gaat zien in klantenkleuren, want zo zul je hem uiteindelijk in het wild zien.

Sceptisch

We maken ook op uit de reacties dat velen de truck niet mooi vinden en sceptisch blijven. En dat is niet raar. Ook de nieuwe FH en nieuwe XF kregen flink wat kritiek na hun presentaties.

Bovendien is Renault in Nederland nooit een groot merk geworden. Inmiddels is er onderhuids veel betrouwbare en verfijnde Volvo-techniek terug te vinden en rijdt bijvoorbeeld de laatste versie van de Magnum zeker niet slecht.

Maar het blijven op Zuid-Europese leest geschoeide trucks en de Fransen hebben er sterk hun eigen, unieke draai aan gegeven. En of je dat mooi vindt of juist niet; door origineel te blijven doen ze echt iets goed.

(Foto bovenaan: het lage model van de T-serie)

2 Reacties
  1. Als bij ons de Scania’s en de Iveco’s opgereden zijn, mag de baas wat mij betreft deze nieuwe Fransoos aanschaffen. Liefde op het eerste gezicht, fraaie truck !!!!!!

  2. Het kost gewoon tijd om aan zo’n uiterlijk te wennen. Het is wel duidelijk dat alle merken qua design dichter naar elkaar toe komen. Mercedes,volvo en nu renault waren met EURO V totaal verschillend qua uiterlijk, Nu niet meer. Jammer.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie