'Nieuwe mauttarieven oneerlijk'
| 15:21 | Korneel Luth

‘Nieuwe mauttarieven oneerlijk’

De Duitse branche-organisatie BGL stelt dat de nieuwe maut-tarieven oneerlijk zijn.

Duitsland past vanaf 1 juli 2015 het mauttarieven-systeem voor vrachtwagens aan. Eén van de veranderingen is dat het aantal assen bepalend wordt.

Momenteel is er nog slechts de tweedeling van tot drie assen en meer dan drie assen. Vanaf 1 juli geldt er echter een tarief voor het exacte aantal assen per truck. Hoe meer assen, hoe hoger het tarief. De BGL (Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung), zegt dat het daarmee oneerlijker wordt.

Naar twee-assige trailers

Een vier-assige truck die wettelijk 38 ton mag wegen betaalt vanaf 1 juli 2015 ongeveer 1,8 cent per kilometer minder dan een vijf-assige truck die met een vergelijkbaar gewicht onderweg is. Dit terwijl het wegdek meer te lijden heeft van de hogere asdrukken van het vierassige voertuig.

Het tariefverschil gaat tot een verandering van het Duitse trailerpark leiden, stelt BGL. Door het grote tarief-verschil financiert de overstap van drie- naar twee-assige opleggers zich praktisch vanzelf. 

'Nieuwe mauttarieven oneerlijk'
De Duitsers straffen het spreiden van het gewicht over meerdere assen, vindt de BGL. In Groot-Brittannië werken de wegenbelasting en trucktol juist andersom en ben je goedkoper uit met zes assen dan met vijf assen.

Oneerlijk is volgens de BGL tevens dat voor een vier-assige voertuig-combinatie van bijvoorbeeld zestien ton hetzelfde tarief gaat gelden als voor een vier-assige trekker-oplegger van 38 ton, terwijl men voor een twee-assige bakwagen van achttien ton weer veel minder zal betalen, maar wel een veel hogere asdruk heeft dan de vier-assige collega van zestien ton.

Vanaf 7,5 ton en 1.100 km bundesstraße erbij

Vanaf 1 oktober gaat tevens het minimum totaalgewicht omlaag voor de mautplicht van de huidige 12,5 ton naar 7,5 ton terwijl vanaf 1 juli tevens een verdere 1.100 kilometer bundesstraße wordt toegevoegd aan het wegennet waarover maut betaald moet worden. Het gaat hierbij om wegvakken gelegen buiten de bebouwde kom, met vier of meer rijstroken die aansluiten op het autobahnen-net, of minstens vier kilometer lang zijn.

Per 1 januari ook aanpassing

Overigens worden de mauttarieven in de huidige tarievenstructuur per 1 januari 2015 ook aangepast. Euro 6-trucks komen in categorie A, waarbij louter tol wordt geheven voor het dekken van infrastructuur-kosten, en niet voor luchtvervuiling.

Voor een Euro 6-truck met vier assen of meer betaal je 13,1 cent per kilometer, per 1 januari. Categorie B wordt voor Euro 5 en EEV en zal 2,1 cent per kilometer duurder uitvallen. Die 2,1 cent is een luchtvervuilingsheffing. Klik hier voor een volledig overzicht vanaf 1 januari 2015. De tarieven gaan per categorie iets naar beneden per 1 januari.

'Nieuwe mauttarieven oneerlijk'
Vanaf 1 jui 2015 gaat de maut ook op lange afstanden bundesstraßen gelden.

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

2 Reacties
  1. Volgens mij is Duitsland ook aan de financiele afgrond beland en hoe kun je als Duitse regering dit faillissement nog enigszins verbloemen? Door op heel populaire wijze, via belastingmaatregelen die hoofdzakelijk worden betaald door niet-Duitsers, je boekhouding weer een beetje op orde te brengen. Je ziet dat alle Europese lidstaten, wanneer ze in de malaise verkeren, behalve Nederland natuurlijk, terugvallen op “buurtje pesten”. Want wie doet die Duitse regering nou wat? Ik denk niemand. Een technisch hoogstaand land als Duitsland zou zich beter bewust moeten zijn van zijn eigen vernuft. Het zijn uitvinders en bijzonder hoogstaande technici. Alleen al in de auto-industrie lopen ze mijlen ver voor op andere landen. Ook zij zijn dus vertrouwd met transportmiddelen met meerdere assen, maar dat ligt in dit land politiek zo gevoelig dat de strijd voor toelating van de lzv al jaren voort duurt. En U weet: Daar waar de politiek regeert ten koste van het gezonde verstand, daar worden de meest idiote wetten geschreven en ten uitvoer gebracht. Jammer, want innovatieve transportoplossingen waardoor een wegennet wordt ontlast zouden beloond moeten worden. Meer lzv’ s geeft minder uitstoot, meer assen leidt tot minder belasting van het wegdek, allemaal consequent achter elkaar rijden bij een zelfde snelheid is ook minder fijnstof of vervuiling en ga maar door. Het doet geen recht aan degenen die hun materiaal op orde hebben en investeringen hebben gedaan die hebben geleid tot minder belasting van ons milieu. Daarom is het heel wrang dat de Duitse politiek kiest voor deze lastenverzwaring, vooral omdat de trein daar een politiek zwaargewicht is. En we weten inmiddels allemaal dat een heleboel goederen, vooral door de afstand waarover het wordt vervoerd, zich niet lenen voor inter modaal transport. Moet je dan de goed toegeruste transporteurs op deze manier laten bloeden? Het getuigt van weinig realiteitszin en dat is jammer, want weer vergeet de Duitse regering dat haar eigen burgers de extra kosten betalen, tenzij het een lading betreft die wordt doorgevoerd.

  2. worden wij weer de dupe van de personen wagens waar zoveel gedoe over is in Duitsland . deze willen wel gebruik maken van de autobanen maar niet betalen er voor ! ze wijzen naar de fransen en andere landen die auto maut / tol hebben ingevoerd die al jaren daar betaalt word door ieder omdat een groot deel in privé bezit is en kijkt men naar de staat van deze auto banen/ snelwegen die zijn duidelijker beter dan in Duitsland . en alles word toch door berekent naar de consument hoe dan ook maar dit gaat weer ten koste van de transport men wil steeds meer vracht niet meer over de weg hebben maar via het spoor en over water of lucht . daar gaat het meer op lijken en als dat gebeurd dan zijn wij onze banen kwijt en alles word nog duurder dan nu het geval is . en ik weet niet of ik het helemaal juist heb maar ik merk dat hier toch ook een vorm van discriminatie is wat al een tijdje word gevoerd , door dat de Duitse pkw lang is uitgezonderd van de maut en tevens nu toch deels mee gaat betalen die dit dan weer terug krijg of een belastingvoordeel voor de auto belasting . met andere woorden ze verdienen te veel en betalen te weinig belasting aan hun staat . en ze houden ook hun economie kunstmatig gestimuleerd door nu en dan voor de mensen of bedrijven een belasting tegemoetkoming toe te laten schieten die door derden betaalt worden ?

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie