Volvo FM
| 10:38 | Arjan Olsthoorn

Nieuwe FM & FMX en vernieuwde FH & FH16 in levende lijve

Corona gooide roet in het eten voor de officiële onthulling van de nieuwe Volvo vrachtwagens. Nu, een aantal maanden later, is er bij Volvo Trucks Nederland in Beesd een trainingslokaal omgebouwd tot presentatieruimte voor de nieuwe Volvo truckgeneratie. Op deze manier mocht de Nederlandse pers als éérste in Europa de nieuwe FM & FMX en vernieuwde FH & FH16 in levende lijve bewonderen.

De compleet nieuwe FM valt meteen op zodra we het trainingslokaal binnengaan. De truck smoelt erg goed en toont een stuk volwassener dan zijn voorganger. De Volvo FM is dan ook flink gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Zodra je de deur opent heb je slechts twee instaptreden die je toegang tot de cabine verschaffen. Ik, met mijn bijna twee meter, kan erg comfortabel zitten in de nieuwe FM en een welkome toevoeging is de stuurverstelling zoals we die al kennen in de huidige FH. Daardoor vind je al snel een fijne zitpositie met, door de smalle A-stijlen, veel zicht rondom.

FM

Onder het bed is ruimte voor een koellade, en opvallend is het dikke matras dat er comfortabel uitziet. Het dashboard in de FM lijkt weliswaar op dat van zijn grote broer, maar is toch wel degelijk anders. Het is minder diep en sommige knoppen zitten net op een iets andere plek vanwege onder andere de motortunnel. Wel vind je alle knoppen op plekken waar je ze verwacht. Nieuw is het digitale instrumentarium dat er meteen vertrouwd uitziet en wat zich gemakkelijk laat bedienen met onder andere knoppen op het stuurwiel. In deze uitvoering zit nog een extra beeldscherm voor radio, telefonie, navigatie en voor het display van de ingebouwde camera in de rechter spiegelsteun. Om een goed oordeel te geven over de nieuwe FM is het natuurlijk nog even wachten tot we er ook daadwerkelijk mee mogen rijden, maar de eerste indruk is erg positief.

FMX
De Volvo FMX die ons gepresenteerd werd is uitgevoerd met dagcabine van de nieuwe FM. Uiteraard vallen ook bij de FMX de koplampen meteen op. Heeft de reguliere FM dezelfde buitenspiegels als de FH, moet de FMX het doen met soortgelijke spiegels die we op de huidige FMX-trucks zien. Ook de zitpositie in de FMX is fijn en de dagcabine biedt voldoende opbergruimte voor een tas, jas en bouwhelm. Zo is er boven het centraal geplaatste achterraam nog een opbergkastje met twee schuifdeurtjes aangebracht.

FH en FH16
Op het eerste gezicht lijkt er niet zoveel veranderd aan de Volvo FH. Wat meteen opvalt zijn de nieuw vormgegeven koplampen en de kleinere mistlampen. Alle lampen in deze units zijn LED. De koplampen zijn nu, net zoals de LED-dagrijverlichting, vormgegeven in V-vorm en de knipperlichten zijn verplaats naar de deur. Samen met de vernieuwde grille, die is strakker gestyled, nu van aluminium en met groter Volvo-logo, toont het tot een moderner geheel. Van binnen valt een mooiere bekleding op het dashboard op en uiteraard is ook de FH voorzien van het digitale instrumentarium. Het handige opbergvak midden onder het dashboard is voorzien van lichtsensor, zo graai je nooit meer naar je spullen in het donker. Ook in de FH zitten alle bedieningsknoppen op plekken waar je ze wilt hebben.

Wat meteen opvalt aan de nieuwe Volvo FH16 is de ‘watervalgrille’, zoals ze het bij Volvo zelf noemen. Het is even wennen, maar geeft de zware jongen wel een stoer uiterlijk en de truck onderscheid zich hierdoor van de Volvo FH.

2021
De nieuwe vrachtwagens van Volvo zouden eigenlijk in september van dit jaar worden uitgeleverd aan de eerste klanten. Echter zijn de trucks dit jaar niet meer leverbaar vanwege de coronacrisis. Klanten die al dit moois begeren moeten nog even geduld hebben, in het voorjaar van 2021 zullen de trucks in Nederland leverbaar zijn.

Over smaak valt niet te twisten, maar wat ons betreft is de nieuwe truckrange van Volvo geslaagd. Vooral de nieuwe FM en FMX gooien hoge ogen, maar ook de vernieuwde FH en FH16 zijn weer helemaal bij de tijd. Het is natuurlijk nog wachten op de rij-impressies van alle trucks, maar die eerste indruk valt niet meer te vergeten.

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie