| 21:05 | Truckstar Redactie

Nieuwe FH ziet het levenslicht

Strakke, scherpe lijnen, een onafhankelijke voorwielophanging, slimme spiegels, een geheel nieuw dashboard, rechtopstaande A-stijlen waardoor de binnenruimte een stuk groter is geworden: dat is de nieuwe Volvo FH.

Met de volgende generatie van de FH wil Volvo een nieuwe standaard zetten in de markt voor lange-afstandscabines. In de vijf jaar die Volvo bezig is geweest met de ontwikkeling, hebben er maar liefst 3.000 chauffeurs over meegedacht. Hun ideeën, feedback en opmerkingen zijn zoveel mogelijk verwerkt in de nieuwe FH.

Nieuwe FH ziet het levenslicht

Aan de buitenkant is de nieuwe FH-cabine ontegenzeggelijk een Volvo. Met strakke, schuine lijnen die de cabine veel dynamiek geven.

Nieuwe FH ziet het levenslicht

Groter en dat voel je
Wat sterk afwijkt van de ‘oude’ FH zijn de rechtopstaande A-stijlen. De extra cabine-ruimte die hierdoor ontstaat is een kubieke meter groot en dat voel je. De cabinevloer is ten opzichte van de grond zo’n tien centimeter hoger uitgekomen, maar je stapt nog steeds met drie opstaptreden in en de cabine is daarmee makkelijker bereikbaar dan de nieuwe Actros, waar je vier treden nodig hebt.

Het stuur en dashboard zijn  nieuw met scherpe  lijnen en welvingen, en mooie soft-touch materialen. Lichte en donkere kleuren wisselen elkaar af. Ook de rest van het interieur wordt gedomineerd door gladde, schone oppervlakken, zoals ze het bij Volvo zelf omschrijven. Even wennen is wellicht de enkele grote klok, de snelheidsmeter, in het midden van het dashboard.

Nieuwe FH ziet het levenslicht

Zit achter het stuur
De zit achter het stuur is wat ons betreft beter dan ooit. De kastenwand boven de voorruit zit plezierig laag, maar niet te laag. Een klein randje van de zonneklep aan de buitenkant komt daar nog onderuit. Het zicht, ook recht voor de truck is erg goed, en ook naast de truck, dankzij de schuin aflopende lijn in het portier. De spiegels zijn zo ontworpen dat er nagenoeg geen dode hoek meer overblijft achter de spiegels. Volvo claimt dat het zichtveld met acht procent is vergroot.

Nieuwe FH ziet het levenslicht

Veiligheid als prioriteit
Volvo heeft natuurlijk een naam op veiligheidsgebied en dat zien we naast het zicht op veel meer manieren in de nieuwe FH terug. Er zijn honderd echte crashtests met de nieuwe FH gedaan – naast talloze virtuele – en de resultaten laten zien dat de cabine sterker en veiliger is dan alle vorige Volvo-cabines. In de deuren zitten balken gemaakt van ultrasterk zogeheten ‘tweefasenstaal’. Voor het ‘body work’ is thermoset en onder druk gevormd boronstaal gebruikt. Hiermee is het gewicht niet toegenomen, maar is de cabine wel sterker geworden. Andere veiligheids-features zijn de veel breder dan noodzakelijk gevormde FUPS en het grote dakluik dat tevens dienst doet als ontsnappingsroute na een ongeval.

Vooras
Qua techniek is de nieuwe FH ook het slimste jongetje van de klas. Onlangs presenteerde Volvo al de nieuwe vooras met onafhankelijke wielophanging. Die moet het rijgedrag aanzienlijk ‘verscherpen’ en is als optie verkrijgbaar. Vooral voor eigenrijders en transporteurs in bijvoorbeeld de bosbouw zal dit een interessante optie zijn.

Motoren
Motorisch kun je in eerste instantie kiezen tussen Euro 5 en Euro 6, met dezelfde 13 en 16 liter-motoren als nu, en met dezelfde vermogens, tot 750 pk.

In combinatie met de 13 liter 460 pk-motor introduceert Volvo in het najaar van 2013 de nieuwe I-Torque aandrijflijn. Achter de motor komt een nieuwe versie van de I-Shift versnellingsbak te hangen, met een dubbele koppeling. De grap hierbij is dat de trekkracht (torque in het Engels) tijdens het schakelen nooit wegvalt, zoals nu het geval is. Uiteraard levert dat weer de nodige besparingen op: maximaal vier procent volgens Volvo.

Heb je dan ook nog eens het I-See systeem ingeschakeld, dan kan de besparing in heuvelachtig terrein oplopen tot maar liefst tien procent. Dit systeem leert de weg kennen als je ergens rijdt, en weet de volgende keer wanneer wel en geen gas te geven om brandstof te besparen. Vooral in heuvelachtig terrein kunnen de besparingen oplopen.

Ontwikkeling
Uit de input van de ‘testchauffeurs’ zijn slimme handigheidjes voortgekomen, zoals een draadloze bediening van de luchtvering, waarmee eveneens een laadklep bediend kan worden en de individuele aslasten op afgelezen kunnen worden. Maar er zijn nog veel meer slimme systemen, ook in de telematica-sfeer, zodat onderhoud en pechgevallen snel en doeltreffend aangepakt kunnen worden.

De serieproductie begint in het voorjaar van 2013. En er is nog veel meer over de nieuwe FH te vertellen. Lees daarom de komende nummers van Truckstar.

 

4 Reacties
  1. hele strakke auto , alleen jammer van die displays en andere multiknoppen rommel. Waarom niet een analoog dashbord zonder digitale troep. En al die knoppen op het stuur, weg ermee, alleen het nuttige moet dienen, en de rest is overbodig. Dat ze daar eens een standaard van maken, en al die digi rommel een optie , ik zou ze eeuwig dankbaar zijn , en ik denk vele kleurenblinden met mij. Knoppen die klik zeggen, en simpele NORMALE bediening. Meer wensen heb ik niet

  2. Afgezien van de verkeerde plek van het logo en dat Stralis achtige dak wel een mooie auto. Al zou het mijn ding niet zijn. De enige mooie FH die ze ooit gebouwd hebben was de eerste. Laten ze daar een voorbeeld aan nemen wat design betreft.

  3. Wat een geweldig mooie truck is dit geworden, fantastisch. Is natuurlijk ook een belangrijk moment wanneer een fabrikant als Volvo met een nieuwe FH komt, maar dit is echt geweldig! Echt Volvo en echt FH ondanks de meer rechtop geplaatste A stijlen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie