Nieuwe cabines getest
| 14:13 | Truckstar Redactie

Nieuwe cabines getest

De afgelopen tijd hebben we de introducties van verschillende nieuwe trucks gezien. Tijd voor een vergelijkingstest dus!

Met het Euro 6-tijdperk in aantocht was Mercedes-Benz de eerste om anderhalf jaar geleden de nieuwe Actros te presenteren, een jaar later gevolgd door de evenzo radicale nieuwe Volvo FH.

Daarnaast kwam DAF afgelopen september met de nieuwe XF op de proppen, waarmee eveneens een grote stap de toekomst ingezet werd. Ook MAN vernieuwde haar cabines om op tijd klaar zijn voor Euro 6. Behalve Scania had namelijk geen enkele truckfabrikant ruimte genoeg onder de cabines om de extra koeling en techniek te huisvesten nodig voor de Euro 6-uitlaatgasnorm.

500 punten-test
Met de nieuwe Actros, FH en XF hebben we inmiddels uitgebreid kennisgemaakt. Maar we hadden ze nog niet naast elkaar gezet in een vergelijkingstest. Dat hebben wij – en een 25-tal buitenlandse collega’s nu gedaan in onze 500 punten-test.

Interessant is overigens niet alleen hoe de verhoudingen tussen de nieuwe modellen liggen. Ook de Scania R-serie strijdt mee in het nieuwe truckgeweld en we maken voor het eerst goed kennis met de vernieuwde MAN TGX.

Nieuwe XF met vertrouwde cabine
Eveneens interessant is wat de meningen zijn over de DAF XF en hoeveel punten de nieuwe XF scoort. Weliswaar is dit namelijk grotendeels een nieuwe truck, toch vertrouwt DAF nog altijd op de cabine die met de DAF 95 geïntroduceerd werd. Daarmee vaart DAF een interessante koers. Sommigen zullen zeggen dat het echt tijd was voor een nieuwe cabine. Anderen zullen wijzen op het enorme succes van de XF105. Die werd niet voor niets door ons panel van testchauffeurs uitgekozen tot Truck van het Jaar.

De nieuwe FH is een stuk ruimer dan zijn voorganger en zal daar zeker voor beloond worden. Helaas ontbreekt de vernieuwde Iveco Stralis in het rijtje. Overigens hoeft Iveco vanwege een slim SCR-systeem geen EGR toe te passen en extra koeling te genereren voor Euro 6 en voldeed de bestaande Stralis-cabine. Maar die kreeg afgelopen jaar wel een ruime update. Voor Renault is het momenteel nog te vroeg om aan tests mee te doen. De Fransen komen dit jaar met een compleet nieuwe truck-range.

Wat betreft de uitslagen van deze test, die lees je binnenkort in Truckstar.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie