Nieuwe bijzondere Volvo's
| 11:28 | Truckstar Redactie

Nieuwe bijzondere Volvo’s

Volvo heeft onlangs een aantal bijzondere nieuwe trucks afgeleverd, waaronder vier FMX-rioolreinigers en een hele serie FE Hybrids.

De FMX-rioolreinigers zijn voor Teeuwissen Rioolreiniging uit Huizen. Ze vervangen vier oudere trucks, die ‘hun boodschap gedaan hebben’. De nieuwe trucks vormen twee duo’s bestaande uit een hogedrukvoertuig voor het reinigen van de rioolbuis, en een tweede truck voor het opzuigen van het vrijkomende slib.

Terberg Techniek
Aangezien deze trucks ook veel in steden en woonwijken aan het werk zullen gaan, is gekozen voor de schoonst mogelijke uitvoering: EEV. De chassis zijn verder volledig aangepast op de gecompliceerde opbouw. Terberg Techniek heeft daarbij de tweede, eveneens aangedreven achteras verder naar achteren geplaatst en tevens stuurbaar gemaakt. Hierdoor komt het maximale totaalgewicht uit op een riante 32 ton, en het komt ook de wendbaarheid van de trucks ten goede.

Daarnaast is er een tussenbak in de aandrijflijn geplaatst. Joost Teeuwissen, technisch directeur bij Teeuwissen: “De sterke aandrijflijn en het GVW met een minimaal aantal assen waren voor ons redenen om deze Volvo’s aan te schaffen. De relatief lage instap is ook een belangrijk punt omdat er veel in- en uitgestapt moet worden. De auto’s zullen minstens tien jaar meemoeten. Heel veel kilometers zullen ze niet maken, maar draai-uren des te meer: zo’n 1.500 draai-uur per jaar.

FE Hybrid
Ook al is de diesel-elektrisch aangedreven FE Hybrid een truck van een geheel andere orde, het werkgebied van deze distri-truck bevindt zich ook grotendeels binnen de bebouwde kom. Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij de Volvo-dealer in Alblasserdam kregen negen transportbedrijven onlangs officieel hun FE Hybride overhandigd.

De FE Hybride is een uitgelezen distributietruck, die elektriciteit terugwint uit remenergie. In stadsverkeer met veel stops kan de FE Hybride flink zuiniger lopen dan een gewone dieseltruck, tot maximaal dertig procent. Overigens ligt dit percentage bij stadsbussen nog hoger. Het is namelijk volledig afhankelijk van hoe vaak de truck afremt en/of stopt.

Als de accu’s (deels) opgeladen zijn door een aantal rem-acties slaat de dieselmotor automatisch af. De elektromotor neemt het dan over, en verzorgt samen met de I-Shift de aandrijving, tot op twintig à dertig kilometer per uur.

De negen FE Hybrids gaan rijden voor de volgende transportbedrijven: Abrex (Heineken), St. v.d. Brink, DEKA, Huuskes, Portena, Princen, Leger des Heils (Reshare), Roteb en Vlug. De FE’s worden ingezet in typisch distributie-werk. Zo zal de Abrex-truck Heineken-bier gaan leveren aan café’s en gaat de FE van Portena fietsen afleveren bij fietsenzaken in de binnensteden.

Hybride Consortium

In de aanschaf is het echter geen goedkope truck. Volvo richtte daarom het Hybride Consortium op dat namens Volvo en de negen transportbedrijven een subsidie aanvroeg om de hoge aanschafkosten te compenseren. Om de verbruiksbesparing goed in beeld te krijgen, gaan de transportbedrijven tevens een zogeheten referentietruck inzetten, een vergelijkbare auto die het zelfde werk doet. Verder hebben de hybride-chauffeurs een training gekregen en wordt alles in de gaten gehouden met het Dynafleet-systeem.

Alternatieve aandrijflijnen
De FE Hybrid is één van de drie pijlers van Volvo’s alternatieve aandrijflijnen-programma. De andere twee zijn tests met trucks op DME in Zweden, en de inzet en verkoop van FM’s in een DieselMethaan-uitvoering in Zweden, Nederland en Groot-Brittannië. Overigens is de kans klein dat er in de toekomst meer subsidies beschikbaar komen aangezien de markt de hybride trucks moet gaan dragen en er door onze regering nog flink bezuinigd moet worden.

Nieuwe bijzondere Volvo's

Nieuwe bijzondere Volvo's 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie