*

| 10:35 | Arjan Olsthoorn

Nederlandse test ‘connected transport’ van start

Het project ‘Integrator Connected Truck Trials’ is deze week van start gegaan. TNO monitort gedurende 12 weken 10 trucks. Deze trucks zijn uitgerust met verschillende sensoren, terwijl ze hun dagelijkse ritten uitvoeren in de container – of de bloemenlogistiek.

In oktober 2018 werd voor het eerst met behulp van Adaptive Cruise Control (ACC) technologie door vrachtwagens in konvooi gereden. Hier lag de nadruk op sociale innovatie en het kennismaken van de chauffeurs met konvooi rijden. Destijds werd er gereden met beladen voertuigen en professionele chauffeurs. Daarom staat in deze testcampagne het in kaart brengen van de impact centraal. Met andere woorden: waar en wanneer gebruikt de chauffeur de beschikbare ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) technologieën? Wat betekent ACC-konvooi rijden voor het brandstofverbruik? Hoe reageert de chauffeur op het gebruik van deze systemen? Deze vragen hoopt TNO samen met haar partners te beantwoorden.

De proeven in de testcampagnes vormen een opmaat naar verdere connectiviteit en automatisering in het zware wegtransport. Voornamelijk truck platooning. Dat komt verkeersveiligheid, doorstroming, duurzaamheid en logistieke efficiency ten goede.

Bedrijven die meewerken aan deze testfase zijn: De Rijke Transport, DHL, Getru, GVT, Overbeek Transport, Starmans Transporten, Van der Slot Transport, Hogeschool Rotterdam en Universiteit Twente.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie