Steyr Gietema
| 08:58 | Arjan Olsthoorn

Nationaal: Steyr, gewoon niet kapot te krijgen

Een boerenerf in het Friese Tjerkwerd is de thuisbasis van Gietema Fourage en Transport. Ze hebben vijf vrachtwagens en een Steyr. Twee jonge mannen komen op mij afgelopen. Ze stellen zich allebei voor als Anne Gietema.

Huh? Het blijkt geen grap. Het zit namelijk zo: De ene Anne (hierna aangeduid als Anne 1) is 34 jaar en zoon van Johannes Gietema, de andere (hierna aangeduid als Anne 2) is 28 jaar en zoon van Sietse Gietema. Johannes en Sietse zijn broers en runnen samen het fourage- en transportbedrijf.

Ze hebben ook al een planning voor vandaag gemaakt, de beide Annes. “Wij maken straks eerst een rondje langs Vollenhove, Heerenveen en Sneek”, kijkt Anne 1 vooruit, “dan komen we hier weer terug, gaan we lunchen en dan ga je met mijn neef verder.”

Zonneklep Steyr

Sommige accessoires op de Oostenrijker laten zien dat de wagen al op leeftijd is. De naam op de zonneklep is behoorlijk vervaagd.

Het transport wordt gedaan met een Steyr 11 S 14 bakwagen uit 1994. Anne 1 heeft ’m al voor de loods gerangeerd waar zes big bags met geplet gerst staan te wachten. Die zet Anne 2 er met een heftruck in. “Dit zijn nog de originele schuifzeilen”, zegt Anne 1, terwijl hij ze open schuift. Het geplette gerst is bestemd voor een veevoederbedrijf. Anne 1 legt uit: “Wij pletten het voor ze en zij verwerken dat in hun eigen recepten.” Gietema doet dit voor verschillende veevoederbedrijven in de omgeving.

Nadat de schuifzeilen zijn geopend, laat hij de laadklep naar beneden komen. Die is niet origineel meer. In 2013 is er een nieuwe van Anteo opgekomen. Eentje die meer gewicht kon hebben. Hij wijst op een van de big bags. “Die weegt gevuld toch gauw een ton.”

Verzinkte cabine
Anne 1 gaat verder met zijn uitlegtour langs de Steyr. “De carrosserie is er een keer af geweest, toen is het chassis opnieuw gespoten.” De uitlaat is ook een keer vervangen. “Die is volgens mij van Mercedes.” Voor de rest is er in al die jaren weinig gedaan aan de BB-LP-62. De Oostenrijker ziet er uit om door een ringetje te halen, alsof hij net afgeleverd is door de dealer. Op de cabine geen enkel plekje roest. “Hij heeft een verzinkte cabine”, weet Anne 1. “Dat helpt natuurlijk wel.” Wat ook helpt: hij staat altijd binnen als er niet mee gereden wordt.

Weegbrug

Voor vertrek even wegen op de eigen weegbrug.

Geografisch gezien komt het truckje niet verder dan Grou. Dat pas ook wel bij de kilometerstand van de bejaarde Oostenrijker. 350.000 kilometer staat er pas op de klok. Gedeeld door 25 betekent dat 14.000 kilometer per jaar.

Vertegenwoordiger en receptenmaker
Anne 2 is meer van de koeien dan van de vrachtwagens bekent hij gelijk als we na de huisgemaakte soep op pad gaan voor een rondje boeren in het noorden van Friesland. Op zijn visitekaartje staat ‘rundveespecialist’. Hij heeft HBO veehouderij gedaan en is gespecialiseerd in veevoer. Hij is dé receptenmaker bij Gietema, een zeer belangrijke functie in de veevoerbranche. “Elk veevoederbedrijf heeft zijn eigen recepten, daarmee onderscheid je jezelf”, legt hij uit. Als Anne 2 met de Steyr op pad gaat is hij niet alleen chauffeur, maar ook vertegenwoordiger. Misschien wel vooral dat laatste. Hij inventariseert nadrukkelijk tijdens deze ronde. Gaat het goed? Is er nog wat nodig? Kan ik ergens mee helpen? Het zijn vragen die Anne 2 standaard stelt aan zijn klanten.

Wagenpark Gietema

Het complete wagenpark van Gietema.

“Kijk, zo werkt het dus als ik langskom”, als hij weer in de cabine plaatsneemt, nadat we in Idaerd bij een boer een pallet kunstmest hebben afgeleverd. “Ik heb gelijk weer een order op zak. Dat is fijn voor de boer, want de lijnen zijn kort, en het is fijn voor ons, want het is omzet.”

Aan het einde van de middag, vanaf Leeuwarden rijdend over de N359, op de terugweg naar Tjerkwerd zegt Anne 2 over de positie van de Steyr binnen het wagenpark van Gietema. “Als men vraagt hoeveel vrachtwagens we hebben, dan antwoord ik altijd: we hebben vijf vrachtwagens en een Steyr. Omdat-ie klein is, maar ook omdat het een unieke wagen is geworden.”

In Truckstar 13 lees je het complete verhaal over de bijzondere Steyr van Gietema Fourage en Transport. Nooit meer een verhaal missen? Word dan abonnee!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie