Van de Brug
| 09:37 | Robert Servaas

Nationaal: oud-fysiotherapeut is fit op de bok

Oud-fysiotherapeut Han Raadsheer rijdt niet alleen met zijn tankcombinatie van Van de Brug, hij sport er ook mee. Zo kan hij doen waar hij het meest van houdt. Lees het hele verhaal in Truckstar 4.

Het is 09.00 uur en zijn tanktrailer is zojuist in Amsterdam gereinigd. Han Raadsheer (57) belt de planning van Van de Brug Tanktransport voor zijn volgende opdracht. De oplegger moet naar Putten en daar kan hij een andere aankoppelen, gevuld met plantaardige olie voor Nijmegen.

Han Raadsheer

Met deze touwen kun je supereffectief trainen volgens het TRX-systeem.

Op de A1, bij BP Honswijck, zet Han zijn truck aan de kant. Hoog tijd om even wat oefeningen te doen. Daarvoor hebt je niet veel nodig. Je kunt zelfs je combinatie als fitnessapparaat gebruiken, zegt hij. Han draait zich om en haalt twee touwen met handvatten vanonder zijn matras. Normaal gesproken hangen die aan een muur, maar Han bevestigt ze aan de trap van de tanktrailer. Hiermee kan hij TRX-oefeningen doen – dat staat voor Total Resistance eXercise – zoals row wide, chest press, fly en jump squat. “TRX is ontwikkeld door een Amerikaanse Navy Seal. Zo kunnen mariniers onderweg met heel weinig materiaal toch supereffectief trainen.”

Hardloopsetje
Als de 1,96 meter lange Han zijn werkschoenen voor zijn hardloopschoenen heeft verwisseld, kan het sportieve halfuurtje beginnen. “Elke oefening doe ik drie keer in setjes van twintig herhalingen”, legt hij uit en trekt zich op aan de touwen. Een chauffeur van Bakker Groep staat verderop een sigaretje te roken en kijkt toe. Hij is verbaasd en geïnteresseerd tegelijk.

van de brug

Altijd aan boord: een hardloopsetje. Om de bergruimte hoeft Han het niet te laten.

Han loopt minimaal één keer in de week hard, ook als hij onderweg is: “Ik neem standaard een hardloopsetje mee.” Laatst moest hij in Duitsland lang wachten bij een losadres. “Er waren twee chauffeurs voor mij, dus het zou zeker nog een uur duren voordat ik aan de beurt was.” Na afloop van zijn hardlooprondje kwam een van die chauffeurs naar hem toe. Hij had de tijd opgenomen en vroeg Han hoe ver hij had gelopen. Bijna acht kilometer, zo bleek. Diep respect was zijn deel.

Fysiotherapeut
Zo’n twee jaar geleden bevond Han zich in een heel andere wereld: die van de zorg. Toen behandelden zijn handen armen, nekken, ruggen, benen, vingers en tenen. 27 jaar lang was hij fysiotherapeut, maar toen was hij het meer dan beu om cliënten binnen twintig minuten af te werken. Daar droegen de administratieve handelingen die al die cliënten met zich meebrachten, sterk aan bij. “In de zorg moet alles verantwoord worden. Elke handeling, elk gesprek. Voor mij was dit de grootste irritatiefactor. Ik schoof de papierberg schoof steeds verder voor me uit, terwijl ik van mijn medewerkers verwachtte dat zij alles op orde hadden.”

Lees ook
Thomas Regbourn begint vroeg, maar is ook vroeg thuis bij zijn gezin

Hij kwam met de dag chagrijniger thuis. Totdat zijn vrouw, vlak voor een korte vakantie met zijn jongste dochter in Zweden, tegen hem zei. “Ga jij in die week maar eens héél goed nadenken over hoe je verder wilt, want hier heb ik geen zin meer in.” Er moest iets gebeuren. En snel.

Nieuwe werkgever
Pas op zijn 55ste kwam Han definitief uit de fysiokast. Nadat hij uit de maatschap was gestapt waarvan hij deel uitmaakte, werkte hij elf maanden bij Teeuwissen Rioolreiniging in Huizen. Hier had hij als fysiotherapeut nog tiltraining gegeven. Een hele vooruitgang, maar nog niet wat hij voor ogen had. Hij wilde écht rijden: kilometers maken, grenzen passeren, eten bij truckstops, slapen in de vrachtwagen. “Zoals in die filmpjes op YouTube.”

Han Raadsheer

Han Raadsheer was 27 jaar lang fysiotherapeut. Hij zou niet meer willen ruilen, want Han zit op zijn plek bij Van de Brug.

’s Avonds, na gedane arbeid, kroop hij achter de computer om naar mogelijke nieuwe werkgevers te zoeken. Een filmpje van vier minuten en zestien seconden op de website van Van de Brug Tanktransport maakte dat hij sollicitatiebrief naar Putten stuurde. “Ik kon zien het een heel sociaal bedrijf is. Dat sprak me enorm aan.” Sinds augustus 2018 is Han werkzaam bij het bedrijf. Eerst als springer en sinds februari 2019 vast op de DAF die hij nu onder de kont heeft. Tot zijn verrassing ontdekte hij dat hij bij Van de Brug niet de enige sportieve chauffeur is. “Zo heb ik een collega die altijd zijn racefiets meeneemt. Die ligt op het bovenbed.” Het bedrijf heeft zelfs een eigen fietsclub, met veertig leden. “Afgelopen zomer hebben we met twintig man een rit van 120 kilometer gemaakt.”

Lees het hele verhaal over oud-fysiotherapeut Han Raadsheer in Truckstar 4. Bestel hem nu (zonder verzendkosten)! Of word abonnee en je ontvangt Truckstar automatisch bij je thuis.

Tekst en foto’s: Jasker Kamp

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie